Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Time as an Area of the Biographical Learning in Late Adulthood in the Light of the Halina Semenowicz’s Diaries
  • Home
  • /
  • Time as an Area of the Biographical Learning in Late Adulthood in the Light of the Halina Semenowicz’s Diaries
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 25 (2017) /
  4. Original research projects

Time as an Area of the Biographical Learning in Late Adulthood in the Light of the Halina Semenowicz’s Diaries

Authors

  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Kinga Majchrzak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Agata Szwech Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.028

Keywords

Halina Semenowicz, old age, biographical learning, theories of successful aging, subjective sites of memory

Abstract

The article presents the relationship between memory/remembering, Halina Semenowicz’s diaries, a biographical learning theory and psychological theories of successful aging. One of the areas of lifelong learning - time – has undergone a detailed analysis from the p of the past, present and future in the light of H. Semenowicz’s diaries. A frequency analysis (that has been carried out by using the Focusson qualitative data analysis program) gave the ability to generate a conceptual categories which were the scaffolding for the interpretation of the data collected in the H. Semenowicz’s diaries. The results of the research allow us to draw conclusions that H. Semenowicz’s readiness for continuous learning was the result of a combination of positive psychophysical conditions and the philosophy of life, in which lifelong learning (understood widely as learning in the course of life, spontaneous, incidental, informal) had an important place. Thus, H. Semenowicz can be an example for others, how to grow old successfully, actively, creatively, in the community with others.

References

Assmann A. (2009). Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. W: Saryusz-Wolska M. (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków.

Assmann J. (2003). Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa. Borussia. Kultura. Historia. Literatura, nr 29.

Bauman Z. (2013). O pamięci raz jeszcze. http://socjoszpieg.blox.pl/2006/12/O-pamieci-raz-jeszcze.html, (dostęp: 25.02.2013).

Bauman Z. (1998). Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Warszawa.

Bron A. (2006). Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4.

Chabior A. (2000). Sytuacja rodzinna seniorów na przykładzie badań prowadzonych w województwie świętokrzyskim. W: Dzięgielewska M. (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Łódź.

Dubas E. (2012). Sztuka starzenia się – uczenie się w starości. Kontekst andragogiczny. W: Dubas E., Wąsiński A. (red.). Edukacyjna przestrzeń starości. Wybrane konteksty refleksji i badań, Katowice.

Dubas E. (1998). Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska. Edukacja Dorosłych, nr 3.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011). Uczenie się z własnej biografii. T. 1, Łódź.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2012). Uczenie się z biografii innych. T. 3, Łódź.

Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.) (2014). Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty. Łódź.

Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.) (2015). Biografia i uczenie się. T. 4, Łódź.

Golka M. (2009). Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa.

Górny M. (2014). Długie trwanie. W: Saryusz-Wolska M., Traba R. i in. (red.). Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa.

Hall E. T. (1999). Taniec życia. Warszawa.

Hirszowicz M., Neyman E. (2001). Społeczne ramy pamięci. Kultura i Społeczeństwo, nr 3-4.

Jurgiel-Aleksander A. (2013). Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne. Gdańsk.

Kargulowa A. (2012). Poradnictwo w perspektywie biograficznego uczenia się. Rocznik Lubuski, t. 38, cz. 2.

Kończal K. (2009). Bliskie spotkania z historią drugiego stopnia. W: Szpociński A. (red.). Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów. Warszawa.

Kończal K. (2007). Polsko-niemieckie miejsca pamięci. Borussia. Kultura. Historia. Literatura, nr 41(41).

Kula M. (2002). Nośniki pamięci historycznej. Warszawa.

Lengrand P. (1995). Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa.

Majchrzak K. (2017). Miejsca jako nośniki pamięci w edukacji studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń, Wydział Nauk Pedagogicznych UMK – niepublikowana praca doktorska.

Malewski M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zminaie w andragogice. Wrocław.

Maruszewski T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk.

Nora P., (2001). Czas pamięci, Res Publica Nowa, nr 7.

Nora P. (1974). Mémoire collective. W: J. Le Goff (red.). Faire d’historie. Paryż.

Pineau G. (1995). Czas i edukacja permanentna. W: Lengrand P.Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa.

Rubin D. C. (red.) (1997). Remembering our past. Studies in autobiographical memory. Cambridge.

Semenowicz H. Dzienniki 1968-2004 (rękopis).

Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (red.) (2014). Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz. T. 1, Toruń.

Skibińska E. (2006). Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne. Warszawa – Radom.

Solarczyk-Szwec H. (2015). Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się. Rocznik Andragogiczny 2015, s. 119-134.

Solarczyk-Szwec H., Szwech A. (red.) (2016). Inspiracje pedagogią freinetowską. Dzienniki Haliny Semenoiwcz – matki i obywatelki. T. 2, Toruń.

Szacka B. (2006). Czas przeszły, pamięć, mit. Warszawa.

Szwech A. (2017). Biograficzne uczenie się w świetle dzienników H. Semenowicz. Toruń: Wydział Nauk Pedagogicznych UMK – niepublikowana praca doktorska.

Włodarczyk E. (2014). Czas jako wymiar i obszar ludzkich działań (perspektywa pedagogiczna). W: Danilewicz W., Theiss W. (red.). Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa.

Wylęgała A. (2014). Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich „ziem odzyskanych”. Toruń.

Zając – Lamparska L. (2012). Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się człowieka. Rocznik Andragogiczny 2012.

Zimbardo P., Boyd J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa.

Zimbardo P., (2009). Wieczna chwila i inne czasy, Charaktery, nr 5, http://charaktery.eu/artykul/1873 [dostęp: 01.06.2017].

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-01-29

How to Cite

1.
SOLARCZYK-SZWEC, Hanna, MAJCHRZAK, Kinga and SZWECH, Agata. Time as an Area of the Biographical Learning in Late Adulthood in the Light of the Halina Semenowicz’s Diaries. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 29 January 2018. Vol. 2, no. 25, pp. 229-245. [Accessed 24 June 2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 25 (2017)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 784
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Halina Semenowicz, old age, biographical learning, theories of successful aging, subjective sites of memory
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop