Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

The Blessing of The Good Old Special School in Terms of Mandatory Education of Pupils with Disabilities – The Tension Between the Idea of Integration and Reality
  • Home
  • /
  • The Blessing of The Good Old Special School in Terms of Mandatory Education of Pupils with Disabilities – The Tension Between the Idea of Integration and Reality
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 21 (2015) /
  4. Meta-analyses of research on education

The Blessing of The Good Old Special School in Terms of Mandatory Education of Pupils with Disabilities – The Tension Between the Idea of Integration and Reality

Authors

  • Sławomira Sadowska Uniwersytet Gdański
  • Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk Uniwersytet Zielonogórski

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.052

Keywords

special school, integration, community education, disability

Abstract

Since the 90s of the 20th century we can observe the expansion of opening spaces in public schools for pupils with disabilities. The ongoing discourse about the non-segregation education is increasingly reinforcing the negative belief about the importance of traditional forms of education. In this context the article considers the value of special schools. The direction of the conducted analyses is focused on intensifying the reflection on what is political, what is possible, and what is everyday in the school’s reality. The starting point of
the analyses was the look at the typical educational paths of pupils with disabilities which clearly present the phenomenon of “expulsion” or “returns” from integration. In the next passage, in reference to the variety of research, the article shows the experience of pupils with disabilities in non-segregation forms and the importance of special schools in building/ rebuilding their sense of competence, self-esteem, and good relations with teachers and peers. The experiences of public and integration schools are a testimony to the fact that hidden patterns of the schools’ culture are often in conflict with the patterns of overt culture.

References

Bartnikowska U., Żyta A. (2007), Integracja szkolna we wspomnieniach dorosłych z niepełnosprawnością – koncepcja a rzeczywistość, w: T. Żółkowska (red.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość, t. 2: Konteksty pedagogiki specjalnej, Uniwersytet

Szczeciński, Szczecin.

Bąbka J. (2003), Psychospołeczne aspekty efektywności edukacji w systemie integracyjnym, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.

Bieniada-Krakiewicz T. (1987), Postawy rodziców dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wobec integracyjnego systemu kształcenia i wychowania, w: Integracja społeczna ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga, Studia Pedagogiczne, t. 51, Zakład Narodowy

im Ossolińskich, Wrocław.

Buchnat M. (2012), Sytuacja dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach

integracyjnych, w: A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 10. Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Wzory – Codzienność – Wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Chrzanowska I. (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalna. Wybrane zagadnienia, OW „Impuls”, Kraków.

Ćwirynkało K. (2003), Pozycja socjometryczna uczniów niepełnosprawnych a postawa nauczycieli wobec integracji, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.

Dyduch E. (1999), Izolacja społeczna uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole publicznej, w: J. Pańczyk, W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. Materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu (21–23 wrzesień 1998), Wyd. UAM, Poznań.

Gabryś K. (2005), Kategorie personalistyczne w myśleniu o osobach niepełnosprawnych intelektualnie, w: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica (red.), Edukacja – socjalizacja

– autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Grzelak P., Kubicki P., Orłowska M. (2014), Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych

dzieci, uczniów i absolwentów – raport końcowy, Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Grzyb B. (2013), Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze

szkół integracyjnych do specjalnych, OW „Impuls”, Kraków.

GUS (Główny Urząd Statystyczny), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Warszawa 2014, http://www.stat.gov.p (dostęp: 12.01.2015).

Janiszewska-Nieścioruk Z. (2010), Problematyczna dostępność systemu edukacji dla osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność: półrocznik naukowy”, nr 3, s. 41–51.

Janiszewska-Nieścioruk Z., Herberger J., Grzegorzewska I. i in. (2015), Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój – rodzina – edukacja, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

Janowski A. (1980), Psychologia społeczna a zagadnienia wychowania, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, https://www.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych (dostęp: 20.02.2014).

Kossewska J. (2000), Uwarunkowania postaw. Nauczyciele i inne grupy zawodowe wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Kowalik S. (2001), Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych, w: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 3. Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.

Kozubska A. (2000), Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, Wyd. Uczelniane AB, Bydgoszcz.

rzemińska D. (2012), O edukacji (nie)integracyjnej kilka refleksji, w: A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 10. Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Wzory – Codzienność – Wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Maciarz A. (1987), Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa.

Materny K. (2005), „Moje miejsce w świecie” – doświadczenia edukacyjne i społeczne młodzieży

z niepełnosprawnością intelektualną, w: Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych. Dyskursy pedagogiki specjalnej,

t. 4. Wyd. UWM, Olsztyn.

Materny K. (2012), Biografia miejsca – obraz szkoły specjalnej w narracjach uczniów, w: A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 10.

Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Wzory – Codzienność – Wyzwania, Wydawnictwo

Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

inczakiewicz E. M. (2003), Młodzież niepełnosprawna i jej rodzice wobec integracji edukacyjnej, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.

Parys K., Olszewski S. (2003), Dla kogo integracja?, w: E. Górniewicz, A. Krause (red.), Konteksty teoretyczne. Dyskursy pedagogiki specjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

(Dz.U. 2015 r., poz. 1113).

Sadownik A. (2011), Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Sadowska S. (2005), Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych,

Wyd. Edukacyjne „AKAPIT”, Toruń.

Sadowska S. (2006), Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu

lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Sadowska S. (2006a), Szkolne stosunki interpersonalne w ocenach zadowolenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Szkoła Specjalna”, nr 4.

Sadowska S., (2006b), Ścieżka edukacyjna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – aspekty trajektorii społecznej, „Szkoła Specjalna”, nr 5.

System Informacji Oświatowej (SIO): Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2014/2015 wg SIO stan na 30.09.2014 r. v 6, http://www.cie.men.gov.pl/index.php/dane-statystyczne/139.html (dostęp: 12.01.2015).

Szumski G. współpraca A. Firkowska-Mankiewicz (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa.

Żółkowska T. (1994), Rodzina a funkcjonowanie w klasie szkolnej ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, Wyd. US, Szczecin.

Żuraw H. (2013), Taka zwykła codzienność. Jakość życia niepełnosprawnych intelektualnie absolwentów zawodowych szkół specjalnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-05-15

How to Cite

1.
SADOWSKA, Sławomira & JANISZEWSKA-NIEŚCIORUK, Zdzisława. The Blessing of The Good Old Special School in Terms of Mandatory Education of Pupils with Disabilities – The Tension Between the Idea of Integration and Reality. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 15 May 2016, T. 2, nr 21, s. 137–152. [accessed 27.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2015.052.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 21 (2015)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 521
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

special school, integration, community education, disability
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop