The Blessing of The Good Old Special School in Terms of Mandatory Education of Pupils with Disabilities – The Tension Between the Idea of Integration and Reality
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.052Keywords
special school, integration, community education, disabilityAbstract
Since the 90s of the 20th century we can observe the expansion of opening spaces in public schools for pupils with disabilities. The ongoing discourse about the non-segregation education is increasingly reinforcing the negative belief about the importance of traditional forms of education. In this context the article considers the value of special schools. The direction of the conducted analyses is focused on intensifying the reflection on what is political, what is possible, and what is everyday in the school’s reality. The starting point ofthe analyses was the look at the typical educational paths of pupils with disabilities which clearly present the phenomenon of “expulsion” or “returns” from integration. In the next passage, in reference to the variety of research, the article shows the experience of pupils with disabilities in non-segregation forms and the importance of special schools in building/ rebuilding their sense of competence, self-esteem, and good relations with teachers and peers. The experiences of public and integration schools are a testimony to the fact that hidden patterns of the schools’ culture are often in conflict with the patterns of overt culture.
References
Bartnikowska U., Żyta A. (2007), Integracja szkolna we wspomnieniach dorosłych z niepełnosprawnością – koncepcja a rzeczywistość, w: T. Żółkowska (red.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość, t. 2: Konteksty pedagogiki specjalnej, Uniwersytet
Szczeciński, Szczecin.
Bąbka J. (2003), Psychospołeczne aspekty efektywności edukacji w systemie integracyjnym, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.
Bieniada-Krakiewicz T. (1987), Postawy rodziców dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wobec integracyjnego systemu kształcenia i wychowania, w: Integracja społeczna ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga, Studia Pedagogiczne, t. 51, Zakład Narodowy
im Ossolińskich, Wrocław.
Buchnat M. (2012), Sytuacja dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach
integracyjnych, w: A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 10. Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Wzory – Codzienność – Wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Chrzanowska I. (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalna. Wybrane zagadnienia, OW „Impuls”, Kraków.
Ćwirynkało K. (2003), Pozycja socjometryczna uczniów niepełnosprawnych a postawa nauczycieli wobec integracji, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.
Dyduch E. (1999), Izolacja społeczna uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole publicznej, w: J. Pańczyk, W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. Materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu (21–23 wrzesień 1998), Wyd. UAM, Poznań.
Gabryś K. (2005), Kategorie personalistyczne w myśleniu o osobach niepełnosprawnych intelektualnie, w: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica (red.), Edukacja – socjalizacja
– autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Grzelak P., Kubicki P., Orłowska M. (2014), Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych
dzieci, uczniów i absolwentów – raport końcowy, Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Grzyb B. (2013), Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze
szkół integracyjnych do specjalnych, OW „Impuls”, Kraków.
GUS (Główny Urząd Statystyczny), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Warszawa 2014, http://www.stat.gov.p (dostęp: 12.01.2015).
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2010), Problematyczna dostępność systemu edukacji dla osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność: półrocznik naukowy”, nr 3, s. 41–51.
Janiszewska-Nieścioruk Z., Herberger J., Grzegorzewska I. i in. (2015), Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój – rodzina – edukacja, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.
Janowski A. (1980), Psychologia społeczna a zagadnienia wychowania, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, https://www.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych (dostęp: 20.02.2014).
Kossewska J. (2000), Uwarunkowania postaw. Nauczyciele i inne grupy zawodowe wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Kowalik S. (2001), Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych, w: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 3. Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
Kozubska A. (2000), Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, Wyd. Uczelniane AB, Bydgoszcz.
rzemińska D. (2012), O edukacji (nie)integracyjnej kilka refleksji, w: A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 10. Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Wzory – Codzienność – Wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Maciarz A. (1987), Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa.
Materny K. (2005), „Moje miejsce w świecie” – doświadczenia edukacyjne i społeczne młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną, w: Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych. Dyskursy pedagogiki specjalnej,
t. 4. Wyd. UWM, Olsztyn.
Materny K. (2012), Biografia miejsca – obraz szkoły specjalnej w narracjach uczniów, w: A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 10.
Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Wzory – Codzienność – Wyzwania, Wydawnictwo
Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
inczakiewicz E. M. (2003), Młodzież niepełnosprawna i jej rodzice wobec integracji edukacyjnej, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.
Parys K., Olszewski S. (2003), Dla kogo integracja?, w: E. Górniewicz, A. Krause (red.), Konteksty teoretyczne. Dyskursy pedagogiki specjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
(Dz.U. 2015 r., poz. 1113).
Sadownik A. (2011), Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Sadowska S. (2005), Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych,
Wyd. Edukacyjne „AKAPIT”, Toruń.
Sadowska S. (2006), Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Sadowska S. (2006a), Szkolne stosunki interpersonalne w ocenach zadowolenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Szkoła Specjalna”, nr 4.
Sadowska S., (2006b), Ścieżka edukacyjna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – aspekty trajektorii społecznej, „Szkoła Specjalna”, nr 5.
System Informacji Oświatowej (SIO): Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2014/2015 wg SIO stan na 30.09.2014 r. v 6, http://www.cie.men.gov.pl/index.php/dane-statystyczne/139.html (dostęp: 12.01.2015).
Szumski G. współpraca A. Firkowska-Mankiewicz (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa.
Żółkowska T. (1994), Rodzina a funkcjonowanie w klasie szkolnej ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, Wyd. US, Szczecin.
Żuraw H. (2013), Taka zwykła codzienność. Jakość życia niepełnosprawnych intelektualnie absolwentów zawodowych szkół specjalnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1122
Number of citations: 0