Experiencing everyday school-life of student. Ethnography of involved
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.013Keywords
involved ethnography, participating paradigm, research methods, middle schoolAbstract
This article presents the practical application of involved ethnography in the research of middle school students. Involved ethnography was established in the new paradigm: partici-pating, which allows priority to practical learning through joint action leading to changes in the situation of the respondents. The text presents carried out the research process using meth-ods and techniques within the general framework of this research perspective.
References
Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN:
Warszawa.
Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!: Warszawa.
Cervinkowa H., Gołębniak B. D. (2010), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia
zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.
Dudkiewicz M. (2011), Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, „Animacja Życia Publicznego. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych”, nr 2 (5), s. 4–6.
Foley D., Valenzuela A. (2009), Etnografia krytyczna. Polityka współpracy, w: N. K. Denzin,
Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach społecznych (s. 315–339), Wydawnictwo
Naukowe PWN: Warszawa.
Guba E. G., Lincoln Y. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: N. K. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach
społecznych (s. 281–313), Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.
Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak
(red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 57–87), Wydawnictwo Naukowe
PWN: Warszawa.
Straś-Romanowska M. (2003), Status metody projekcyjnej jako metody jakościowej,
w: M. Łaguna, B. Lachowska (red.), Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (s. 31–40), Towarzystwo Naukowe KUL: Lublin.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011), Zgrana klasa Ja – Ty – My, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków.
Zwiernik J. (2012). Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych”
nr 15 (2), s. 159–176.
www.wsjp.pl (data dostępu: 10.04.2014 r.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1493
Number of citations: 0