On the position of a researcher in recognizing the world of the disabled
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.008Keywords
typology of researchers, research of disabledAbstract
What has been presented in the article is an authorial typology of researchers. It refers to the researcher’s relation to the examined section of reality (inside – outside), to the type of cognition (direct – indirect) and the research subject (facts – opinions on facts). As a result of juxtaposing these three variables, researchers were, a bit metaphorically, called: collector, hunter, witness, actor. In the second part of the text, the results were presented of the analysis of research procedures comprised in 110 articles concerning the examination of the disabled’s world. The notion of the world of disabled people is identified here not so much as the physically delineated environment reserved for them (e.g. institution of twenty-four-hour care or special school), but mostly as the space of limited possibilities of fulfilling life tasks. This is done with the assumption that this limitation mainly results from social attitudes and limited possibilities of the disabled person him/herself.
References
Angrosino M. V. (1998), Opportunity House. Ethnographic Stories of Mental Retardation,
Altamira Press, Walnut Creek, London, New Delhi.
Antoszewska B., Kosakowski Cz. (red.) (2011), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki specjalnej, t. 10, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Arendt H. (1991), Myślenie, Wyd. Czytelnik, Warszawa.
Baczała D., Błeszyński J. J., Zaorska M. (red.) (2009), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Carr W. (2010), Filozofia, metodologia i badania w działaniu, w: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowana, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Chrzanowska I., Jachimczak B., Pawelczak K. (red.) (2013), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Czarniawska B. (2012), Nowe techniki badań terenowych: shadowning, w: D. Jemielniak
(red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wyd. PWN, Warszawa.
Dehnel P. (2005), Poznanie a społeczny świat życia, w: M. Dziemianowicz, B. D. Gołębniak,
R. Kwaśnica (red.), Przetrwanie i rozwój jako niezbywalne powinności wychowania,
Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.
Eriksen T. H. (2009), Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.
Gajdzica Z. (2009), Szkolna codzienność ucznia niepełnosprawnego – co badać, jak badać
i dlaczego badać? w: D. Baczała, J. J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Ingarden R. (1995), Studia z teorii poznania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jachimczak B., Olszewska B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2007), Miejsce Innego we
współczesnych naukach o wychowaniu, Wydawnictwo Satordruk.pl, Łódź.
Klinik A. (red.) (2012), Problematyka osób niepełnosprawnych w oglądzie teoretyków
i praktyków, Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t.
, Wydawnictwo UŚ – Impuls, Katowice–Kraków.
Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kość-Ryżko K. (2013), Etnolog w labiryncie znaczeń kulturowych. Psychologiczne wyzwania badań terenowych, w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Niedbalski J. (2010), Krótki epizod przynależności – „nowy”’ „normalny”, „nieznany” wśród osób z upośledzeniem umysłowym. Problematyka tożsamości badacza w procesie eksploracji terenowej badanego środowiska, w: K. Konecki, A. Kasperczyk (red.), Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego. Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Orzechowska A, Talarowska M, Zboralski K. (2013), Wybrane trudności i dylematy etyczne w zakresie psychologicznych aspektów prowadzenia badań naukowych, w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Pilch T., Bauman T. (1998), Zasady Badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,
Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.
Rubacha K. (2010), Prawidłowości i / lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej, w: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Salzman P. C., Rice P. C. (2009) Myśleć jak antropolog, Wyd. GWP, Gdańsk.
Schuman H. (2013), Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Witkowska B., Bidziński K., Kurtek P. (red.) (2010), Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych, Wydawnictwo UH-P, Kielce.
Żółkowska T., Wlazło M. (red.) (2008), Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, t. III, Wydawnictwo US, Szczecin.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 692
Number of citations: 0