Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Quality of functioning of student’s in scholastic environment. The analysis of safety confidence in perception of students of various school types
  • Home
  • /
  • Quality of functioning of student’s in scholastic environment. The analysis of safety confidence in perception of students of various school types
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 17 (2013) /
  4. Original research projects

Quality of functioning of student’s in scholastic environment. The analysis of safety confidence in perception of students of various school types

Authors

  • Agnieszka Iłendo-Milewska Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku
  • Anna Wojtach Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.018

Keywords

scholastic environment, safety confidence, dysfunctional behaviors, student

Abstract

This chapter is dedicated to subject area of quality of functioning of student’s in scholastic environment, with emphasis on safety confidence in students perception. Theoretical basis refers to humanistic psychology, theory of C. Rogers (1983) and PCA (Person Centered Approach) model. Quoted research were meant to recognize the opinion of students on the subject of safety in schools, diagnosing the situation in schools and carrying out actions which would increase safety in scholastic environment.

References

Brammer L. M. (1984), Kontakty służące pomaganiu, PTP, Warszawa.

Danilewska J. (2002), Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa.

Dotka M. (2010). Klimat społeczny jako czynnik wpływający na specyfikę szkoły, http://www. cmppp.edu.pl/node/19866 (dostęp: 10.09.2010).

Dróżdż K. (2001), Edukacja w perspektywie integracji europejskiej w: Ochmański M., Sokołowiej- Dzioba T., Pielecki A. (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy, WSP TWP, Warszawa.

Gaś Z. B. (red.) (2004), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin, s. 17.

Grodowska M., Kowalska M. (2003), Wychowawczy program profilaktyczny, Rubikon, Kraków.

Gryniuk I., Tuszyńska-Bogucka V. (2004), Psychorysunek tematyczny jako narzędzie diagnozy sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia, w: Gaś Z. B. (red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin.

Hall C. S., Lindzey G. (2002), Teorie osobowości, PWN Warszawa

Iłendo-Milewska A. (2007), Dysfunkcjonalność uczniów gimnazjum, Difin, Warszawa.

Kiełczewska A. K. (2010), Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczniów w szkole, www.raabe.pl/e- -letter/szkoly/nr8-08-2009/podstrona5.htm (dostęp: 13.09.2010).

Klus-Stańska D., Nowicka M. (1999), Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze dla rodziców i nauczycieli, „Impuls”, Kraków, s. 6.

Kosińska E. (2002), Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Rubikon, Kraków, s. 6.

Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, IRWiR PAN, Warszawa.

Latecki M., Krakowska B. (2010), Zjawisko agresji wśród gimnazjalistów a bezpieczeństwo osób przebywających na terenie szkoły, w: Majchrzak N., Zduniak A. (red.), Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 207.

Łobocki M., (1994), Psychologia humanistyczna a wychowanie, UMCS, Lublin.

Mantur J. (2012) (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok.

Markocki Z. (2009), Edukacja w dobie globalnego społeczeństwa informacyjnego, w: Czajkowska A., Otwinowski W. (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 171. Maslow A. H. (1986), W stronę psychologii istnienia, IW PAX, Warszawa.

Maslow A. H. (1990), Motywacja i osobowość, IW PAX, Warszawa.

Moos R. H. (1979), Evaluating educational environments: Procedures, measures, findings and Policy implications, San Francisco, s. 89–96.

Mydlak Z. (1993), Funkcjonowanie młodych nauczycieli w sytuacjach szkolnych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu, Opole.

Nowak S. (1988), Dylematy i antynomie świadomości społecznej drugiej polowy lat osiemdziesiątych, „Nowiny Psychologiczne”, vol. 4.

Porzak R. (1994), Wychowanie jako proces tworzenia warunków do rozwoju, w: Gaś Z. B. (red), Wspomaganie rozwoju dziecka, Masz Szansę, Lublin.

Rogers C. R. (1983), Freedom to learn for the 80’s, Columbus OH Merrill, Ohio.

Rogers C. (1991), Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Thesaurus-press, Wrocław.

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa.

Sitarczyk M. (1999), Nauczyciel w percepcji uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Zasady percepcji interpersonalnej z uwzględnieni relacji uczeń – nauczyciel, w: Gaś Z. B. (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 115–127.

Świątkiewicz G. (red.) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s. 49–51.

Taraszkiewicz M., Kordziński J. (2009), Bezpieczna i przyjazna szkoła, WSiP, Warszawa.

Tchorzewski M. (red.) (1994), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.

Tokarczyk E. (1996), Nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja i przestępczość dzieci i młodzieży, w: K. Ostrowska, J. Tatarowicz (red.), Zanim w szkole będzie źle, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, s. 128.

Więckowski R. (1995), Społeczny klimat klasy szkolnej a rozwój twórczej aktywności, „Życie Szkoły”, nr 5, s. 261.

Zemło M. (2012), Środowisko szkolne w opinii uczniów szkół białostockich, w: Mantur J. (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok, s. 31, 37.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-01-17

How to Cite

1.
IŁENDO-MILEWSKA, Agnieszka and WOJTACH, Anna. Quality of functioning of student’s in scholastic environment. The analysis of safety confidence in perception of students of various school types. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 17 January 2014. Vol. 2, no. 17, pp. 153-174. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2013.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 17 (2013)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 7027
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

scholastic environment, safety confidence, dysfunctional behaviors, student
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop