Quality of functioning of student’s in scholastic environment. The analysis of safety confidence in perception of students of various school types
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.018Keywords
scholastic environment, safety confidence, dysfunctional behaviors, studentAbstract
This chapter is dedicated to subject area of quality of functioning of student’s in scholastic environment, with emphasis on safety confidence in students perception. Theoretical basis refers to humanistic psychology, theory of C. Rogers (1983) and PCA (Person Centered Approach) model. Quoted research were meant to recognize the opinion of students on the subject of safety in schools, diagnosing the situation in schools and carrying out actions which would increase safety in scholastic environment.
References
Brammer L. M. (1984), Kontakty służące pomaganiu, PTP, Warszawa.
Danilewska J. (2002), Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa.
Dotka M. (2010). Klimat społeczny jako czynnik wpływający na specyfikę szkoły, http://www. cmppp.edu.pl/node/19866 (dostęp: 10.09.2010).
Dróżdż K. (2001), Edukacja w perspektywie integracji europejskiej w: Ochmański M., Sokołowiej- Dzioba T., Pielecki A. (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy, WSP TWP, Warszawa.
Gaś Z. B. (red.) (2004), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin, s. 17.
Grodowska M., Kowalska M. (2003), Wychowawczy program profilaktyczny, Rubikon, Kraków.
Gryniuk I., Tuszyńska-Bogucka V. (2004), Psychorysunek tematyczny jako narzędzie diagnozy sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia, w: Gaś Z. B. (red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin.
Hall C. S., Lindzey G. (2002), Teorie osobowości, PWN Warszawa
Iłendo-Milewska A. (2007), Dysfunkcjonalność uczniów gimnazjum, Difin, Warszawa.
Kiełczewska A. K. (2010), Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczniów w szkole, www.raabe.pl/e- -letter/szkoly/nr8-08-2009/podstrona5.htm (dostęp: 13.09.2010).
Klus-Stańska D., Nowicka M. (1999), Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze dla rodziców i nauczycieli, „Impuls”, Kraków, s. 6.
Kosińska E. (2002), Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Rubikon, Kraków, s. 6.
Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, IRWiR PAN, Warszawa.
Latecki M., Krakowska B. (2010), Zjawisko agresji wśród gimnazjalistów a bezpieczeństwo osób przebywających na terenie szkoły, w: Majchrzak N., Zduniak A. (red.), Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 207.
Łobocki M., (1994), Psychologia humanistyczna a wychowanie, UMCS, Lublin.
Mantur J. (2012) (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok.
Markocki Z. (2009), Edukacja w dobie globalnego społeczeństwa informacyjnego, w: Czajkowska A., Otwinowski W. (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 171. Maslow A. H. (1986), W stronę psychologii istnienia, IW PAX, Warszawa.
Maslow A. H. (1990), Motywacja i osobowość, IW PAX, Warszawa.
Moos R. H. (1979), Evaluating educational environments: Procedures, measures, findings and Policy implications, San Francisco, s. 89–96.
Mydlak Z. (1993), Funkcjonowanie młodych nauczycieli w sytuacjach szkolnych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu, Opole.
Nowak S. (1988), Dylematy i antynomie świadomości społecznej drugiej polowy lat osiemdziesiątych, „Nowiny Psychologiczne”, vol. 4.
Porzak R. (1994), Wychowanie jako proces tworzenia warunków do rozwoju, w: Gaś Z. B. (red), Wspomaganie rozwoju dziecka, Masz Szansę, Lublin.
Rogers C. R. (1983), Freedom to learn for the 80’s, Columbus OH Merrill, Ohio.
Rogers C. (1991), Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Thesaurus-press, Wrocław.
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa.
Sitarczyk M. (1999), Nauczyciel w percepcji uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Zasady percepcji interpersonalnej z uwzględnieni relacji uczeń – nauczyciel, w: Gaś Z. B. (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 115–127.
Świątkiewicz G. (red.) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s. 49–51.
Taraszkiewicz M., Kordziński J. (2009), Bezpieczna i przyjazna szkoła, WSiP, Warszawa.
Tchorzewski M. (red.) (1994), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.
Tokarczyk E. (1996), Nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja i przestępczość dzieci i młodzieży, w: K. Ostrowska, J. Tatarowicz (red.), Zanim w szkole będzie źle, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, s. 128.
Więckowski R. (1995), Społeczny klimat klasy szkolnej a rozwój twórczej aktywności, „Życie Szkoły”, nr 5, s. 261.
Zemło M. (2012), Środowisko szkolne w opinii uczniów szkół białostockich, w: Mantur J. (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok, s. 31, 37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 6074
Number of citations: 0