Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów
  • Strona domowa
  • /
  • Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 17 (2013) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów

Autor

  • Agnieszka Iłendo-Milewska Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku
  • Anna Wojtach Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.018

Słowa kluczowe

środowisko szkolne, poczucie bezpieczeństwa, zachowania dysfunkcyjne, uczeń

Abstrakt

Rozdział ten jest poświęcony przybliżeniu tematyki jakości funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem poczucia bezpieczeństwa w opinii uczniów. Podstawa teoretyczna nawiązuje do psychologii humanistycznej, teorii C. Rogersa (1983) i modelu PCA (Person Centered Approach). Przytoczone badania miały na celu poznanie opinii uczniów na temat bezpieczeństwa w szkole, zdiagnozowanie sytuacji szkolnej oraz wypracowanie działań podnoszących bezpieczeństwo uczniów w środowisku szkolnym.

Bibliografia

Brammer L. M. (1984), Kontakty służące pomaganiu, PTP, Warszawa.

Danilewska J. (2002), Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa.

Dotka M. (2010). Klimat społeczny jako czynnik wpływający na specyfikę szkoły, http://www. cmppp.edu.pl/node/19866 (dostęp: 10.09.2010).

Dróżdż K. (2001), Edukacja w perspektywie integracji europejskiej w: Ochmański M., Sokołowiej- Dzioba T., Pielecki A. (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy, WSP TWP, Warszawa.

Gaś Z. B. (red.) (2004), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin, s. 17.

Grodowska M., Kowalska M. (2003), Wychowawczy program profilaktyczny, Rubikon, Kraków.

Gryniuk I., Tuszyńska-Bogucka V. (2004), Psychorysunek tematyczny jako narzędzie diagnozy sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia, w: Gaś Z. B. (red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin.

Hall C. S., Lindzey G. (2002), Teorie osobowości, PWN Warszawa

Iłendo-Milewska A. (2007), Dysfunkcjonalność uczniów gimnazjum, Difin, Warszawa.

Kiełczewska A. K. (2010), Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczniów w szkole, www.raabe.pl/e- -letter/szkoly/nr8-08-2009/podstrona5.htm (dostęp: 13.09.2010).

Klus-Stańska D., Nowicka M. (1999), Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze dla rodziców i nauczycieli, „Impuls”, Kraków, s. 6.

Kosińska E. (2002), Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Rubikon, Kraków, s. 6.

Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, IRWiR PAN, Warszawa.

Latecki M., Krakowska B. (2010), Zjawisko agresji wśród gimnazjalistów a bezpieczeństwo osób przebywających na terenie szkoły, w: Majchrzak N., Zduniak A. (red.), Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 207.

Łobocki M., (1994), Psychologia humanistyczna a wychowanie, UMCS, Lublin.

Mantur J. (2012) (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok.

Markocki Z. (2009), Edukacja w dobie globalnego społeczeństwa informacyjnego, w: Czajkowska A., Otwinowski W. (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 171. Maslow A. H. (1986), W stronę psychologii istnienia, IW PAX, Warszawa.

Maslow A. H. (1990), Motywacja i osobowość, IW PAX, Warszawa.

Moos R. H. (1979), Evaluating educational environments: Procedures, measures, findings and Policy implications, San Francisco, s. 89–96.

Mydlak Z. (1993), Funkcjonowanie młodych nauczycieli w sytuacjach szkolnych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu, Opole.

Nowak S. (1988), Dylematy i antynomie świadomości społecznej drugiej polowy lat osiemdziesiątych, „Nowiny Psychologiczne”, vol. 4.

Porzak R. (1994), Wychowanie jako proces tworzenia warunków do rozwoju, w: Gaś Z. B. (red), Wspomaganie rozwoju dziecka, Masz Szansę, Lublin.

Rogers C. R. (1983), Freedom to learn for the 80’s, Columbus OH Merrill, Ohio.

Rogers C. (1991), Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Thesaurus-press, Wrocław.

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa.

Sitarczyk M. (1999), Nauczyciel w percepcji uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Zasady percepcji interpersonalnej z uwzględnieni relacji uczeń – nauczyciel, w: Gaś Z. B. (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 115–127.

Świątkiewicz G. (red.) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s. 49–51.

Taraszkiewicz M., Kordziński J. (2009), Bezpieczna i przyjazna szkoła, WSiP, Warszawa.

Tchorzewski M. (red.) (1994), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.

Tokarczyk E. (1996), Nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja i przestępczość dzieci i młodzieży, w: K. Ostrowska, J. Tatarowicz (red.), Zanim w szkole będzie źle, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, s. 128.

Więckowski R. (1995), Społeczny klimat klasy szkolnej a rozwój twórczej aktywności, „Życie Szkoły”, nr 5, s. 261.

Zemło M. (2012), Środowisko szkolne w opinii uczniów szkół białostockich, w: Mantur J. (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok, s. 31, 37.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-01-17

Jak cytować

1.
IŁENDO-MILEWSKA, Agnieszka & WOJTACH, Anna. Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 17 styczeń 2014, T. 2, nr 17, s. 153–174. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2013.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 17 (2013)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 7028
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

środowisko szkolne, poczucie bezpieczeństwa, zachowania dysfunkcyjne, uczeń
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa