Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.018Słowa kluczowe
środowisko szkolne, poczucie bezpieczeństwa, zachowania dysfunkcyjne, uczeńAbstrakt
Rozdział ten jest poświęcony przybliżeniu tematyki jakości funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem poczucia bezpieczeństwa w opinii uczniów. Podstawa teoretyczna nawiązuje do psychologii humanistycznej, teorii C. Rogersa (1983) i modelu PCA (Person Centered Approach). Przytoczone badania miały na celu poznanie opinii uczniów na temat bezpieczeństwa w szkole, zdiagnozowanie sytuacji szkolnej oraz wypracowanie działań podnoszących bezpieczeństwo uczniów w środowisku szkolnym.Bibliografia
Brammer L. M. (1984), Kontakty służące pomaganiu, PTP, Warszawa.
Danilewska J. (2002), Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa.
Dotka M. (2010). Klimat społeczny jako czynnik wpływający na specyfikę szkoły, http://www. cmppp.edu.pl/node/19866 (dostęp: 10.09.2010).
Dróżdż K. (2001), Edukacja w perspektywie integracji europejskiej w: Ochmański M., Sokołowiej- Dzioba T., Pielecki A. (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy, WSP TWP, Warszawa.
Gaś Z. B. (red.) (2004), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin, s. 17.
Grodowska M., Kowalska M. (2003), Wychowawczy program profilaktyczny, Rubikon, Kraków.
Gryniuk I., Tuszyńska-Bogucka V. (2004), Psychorysunek tematyczny jako narzędzie diagnozy sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia, w: Gaś Z. B. (red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki, Masz Szansę, Lublin.
Hall C. S., Lindzey G. (2002), Teorie osobowości, PWN Warszawa
Iłendo-Milewska A. (2007), Dysfunkcjonalność uczniów gimnazjum, Difin, Warszawa.
Kiełczewska A. K. (2010), Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczniów w szkole, www.raabe.pl/e- -letter/szkoly/nr8-08-2009/podstrona5.htm (dostęp: 13.09.2010).
Klus-Stańska D., Nowicka M. (1999), Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze dla rodziców i nauczycieli, „Impuls”, Kraków, s. 6.
Kosińska E. (2002), Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Rubikon, Kraków, s. 6.
Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, IRWiR PAN, Warszawa.
Latecki M., Krakowska B. (2010), Zjawisko agresji wśród gimnazjalistów a bezpieczeństwo osób przebywających na terenie szkoły, w: Majchrzak N., Zduniak A. (red.), Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 207.
Łobocki M., (1994), Psychologia humanistyczna a wychowanie, UMCS, Lublin.
Mantur J. (2012) (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok.
Markocki Z. (2009), Edukacja w dobie globalnego społeczeństwa informacyjnego, w: Czajkowska A., Otwinowski W. (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, s. 171. Maslow A. H. (1986), W stronę psychologii istnienia, IW PAX, Warszawa.
Maslow A. H. (1990), Motywacja i osobowość, IW PAX, Warszawa.
Moos R. H. (1979), Evaluating educational environments: Procedures, measures, findings and Policy implications, San Francisco, s. 89–96.
Mydlak Z. (1993), Funkcjonowanie młodych nauczycieli w sytuacjach szkolnych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu, Opole.
Nowak S. (1988), Dylematy i antynomie świadomości społecznej drugiej polowy lat osiemdziesiątych, „Nowiny Psychologiczne”, vol. 4.
Porzak R. (1994), Wychowanie jako proces tworzenia warunków do rozwoju, w: Gaś Z. B. (red), Wspomaganie rozwoju dziecka, Masz Szansę, Lublin.
Rogers C. R. (1983), Freedom to learn for the 80’s, Columbus OH Merrill, Ohio.
Rogers C. (1991), Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Thesaurus-press, Wrocław.
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa.
Sitarczyk M. (1999), Nauczyciel w percepcji uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Zasady percepcji interpersonalnej z uwzględnieni relacji uczeń – nauczyciel, w: Gaś Z. B. (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 115–127.
Świątkiewicz G. (red.) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s. 49–51.
Taraszkiewicz M., Kordziński J. (2009), Bezpieczna i przyjazna szkoła, WSiP, Warszawa.
Tchorzewski M. (red.) (1994), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.
Tokarczyk E. (1996), Nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja i przestępczość dzieci i młodzieży, w: K. Ostrowska, J. Tatarowicz (red.), Zanim w szkole będzie źle, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, s. 128.
Więckowski R. (1995), Społeczny klimat klasy szkolnej a rozwój twórczej aktywności, „Życie Szkoły”, nr 5, s. 261.
Zemło M. (2012), Środowisko szkolne w opinii uczniów szkół białostockich, w: Mantur J. (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku, CKU, Białystok, s. 31, 37.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 5382
Liczba cytowań: 0