Expert Interviews with Representatives of Elite – Possibilities and Limitations in Research on Minority Groups
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.022Keywords
expert interviews, rabbi, rebbetzin, , cultural heritage, qualitative researchAbstract
This article aims to explain what expert interviews are and show the potential of this type of research procedure. I focus on the use of expert interviews in research on minority groups. My considerations are based on research conducted with representatives of religious elites
in the Jewish community in Poland. The accumulated expert knowledge has allowed me to compare the resources of literature on bringing up children with social practice. This has made it possible to reconstruct the components and forms of transmission of cultural heritage in a Jewish family based on Jerzy Nikitorowicz’s diagram. Nine interviews with rabbis and rabbis’ wives constitute the basis for considering the possibilities and potential limitations of expert interviews. Having analysed both aspects, I can recommend using this method in many qualitative research projects.
References
Audenhove, L. (2007). Expert Interviews and Interview Techniques for Policy Analysis. Retrieved 9 May 2021 from: https://www.ies.be/files/060313%20Interviews_VanAudenhove.pdf.
Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
Bogner, A., Menz, W. (2002). Das theoriegenerierende Experteninterview. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Das Experteninterview (s. 33–70). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, https://doi.org/10.1007/978-3-322-93270-9.
Bogner, A., Menz, W. (2009). The Theory-generating Expert Interview: Epistemological Interest, Forms of Knowledge, Interaction. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 43–80). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.
Bogner, A., Littig, B., Menz, W. (2009). Introduction: Expert Interviews – An Introduction to a New Methodological Debate. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 1–16). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.
Cukras-Stelągowska, J. (2016). Świat wartości żydowskich w przekazie międzypokoleniowym: amerykańska rodzina żydowska wobec ciągłości i zmiany kulturowej. W: J. Cukras- Stelągowska (red.), Pamiętanie i zapominanie, wspólnoty, wartości, wychowanie (s. 193–209). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Cukras-Stelągowska, J. (2018). Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów. Edukacja Międzykulturowa, 8, 117–132, https://doi.org/10.15804/em.2018.01.08.
Cukras-Stelągowska, J. (2020). Szalom bajit: religijna rodzina żydowska i dziedzictwo kulturowe. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1(39), 43–55, https://doi.org/ 10.17951/lrp.2020.39.1.43-55.
Döringer, S. (2021). The Problem-Centred Expert Interview. Combining Qualitative Interviewing Approaches for Investigating Implicit Expert Knowledge. International Journal of Social Research Methodology, 3(24), 265–278, https://doi.org.10.1080/13645579.2020.1766777.
Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Fourth Edition SAGE Publication.
Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gläser, J., Laudel, G. (2009). On Interviewing „God” and „Bad” Experts. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 117–137). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Libacova, N., Sertakova, E. (2015). The Method of Expert Interview as an Effective Research Procedure of Studying the Indigenous Peoples of the North Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 1(8), 114–129.
Meuser, M., Nagel, U. (2002). ExpertInneninterviews – vielfach erprobt, wenig bedacht. Ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Das Experteninterview. Theorie, Methode, Anwendung (s. 71–95). Opladen: Leske & Budrich.
Mucha, J. (1999). Kultura dominująca jako kultura obca. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rostocki, W., Stempień, J. (2013). Wywiady eksperckie i wywiady delfickie w socjologii – możliwości i konsekwencje wykorzystania. Przykłady doświadczeń badawczych. Przegląd Socjologiczny, 1(63), 87–100.
Ryszewska, M. (2018). Polskie muzułmanki. W poszukiwaniu tożsamości. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Skrypionek, L. (2011). Wywiad ekspercki – nowa perspektywa metodologiczna w badaniach pedagogicznych. W: A. Gajdzica, A. Minczanowska, M. Stokłosa (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych (s. 129–147). Cieszyn–Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Supernat, J. (2005). Zarządzanie. Wrocław: Kolonia Ltd.
Taubeles, S. A. (1936). Żydowska gmina wyznaniowa i rabinat w naszej dobie… 1936 r. W: R. Żebrowski (red.), Dzieje Żydów w Polsce. 1918–1939. Wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 2561
Number of citations: 0