Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Wywiady eksperckie z przedstawicielami elit – możliwości i ograniczenia w badaniach nad grupami o statusie mniejszościowym
  • Strona domowa
  • /
  • Wywiady eksperckie z przedstawicielami elit – możliwości i ograniczenia w badaniach nad grupami o statusie mniejszościowym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 34 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Wywiady eksperckie z przedstawicielami elit – możliwości i ograniczenia w badaniach nad grupami o statusie mniejszościowym

Autor

  • Joanna Cukras-Stelągowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-0120-9693

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.022

Słowa kluczowe

expert interviews, rabbi, rebbetzin, cultural heritage, qualitative research

Abstrakt

This article aims to explain what expert interviews are and show the potential of this type of research procedure. I focus on the use of expert interviews in research on minority groups. My considerations are based on research conducted with representatives of religious elites
in the Jewish community in Poland. The accumulated expert knowledge has allowed me to compare the resources of literature on bringing up children with social practice. This has made it possible to reconstruct the components and forms of transmission of cultural heritage in a Jewish family based on Jerzy Nikitorowicz’s diagram. Nine interviews with rabbis and rabbis’ wives constitute the basis for considering the possibilities and potential limitations of expert interviews. Having analysed both aspects, I can recommend using this method in many qualitative research projects.

Bibliografia

Audenhove, L. (2007). Expert Interviews and Interview Techniques for Policy Analysis. Retrieved 9 May 2021 from: https://www.ies.be/files/060313%20Interviews_VanAudenhove.pdf.

Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Wydawnictwo Nomos.

Bogner, A., Menz, W. (2002). Das theoriegenerierende Experteninterview. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Das Experteninterview (s. 33–70). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, https://doi.org/10.1007/978-3-322-93270-9.

Bogner, A., Menz, W. (2009). The Theory-generating Expert Interview: Epistemological Interest, Forms of Knowledge, Interaction. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 43–80). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.

Bogner, A., Littig, B., Menz, W. (2009). Introduction: Expert Interviews – An Introduction to a New Methodological Debate. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 1–16). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.

Cukras-Stelągowska, J. (2016). Świat wartości żydowskich w przekazie międzypokoleniowym: amerykańska rodzina żydowska wobec ciągłości i zmiany kulturowej. W: J. Cukras- Stelągowska (red.), Pamiętanie i zapominanie, wspólnoty, wartości, wychowanie (s. 193–209). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Cukras-Stelągowska, J. (2018). Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów. Edukacja Międzykulturowa, 8, 117–132, https://doi.org/10.15804/em.2018.01.08.

Cukras-Stelągowska, J. (2020). Szalom bajit: religijna rodzina żydowska i dziedzictwo kulturowe. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1(39), 43–55, https://doi.org/ 10.17951/lrp.2020.39.1.43-55.

Döringer, S. (2021). The Problem-Centred Expert Interview. Combining Qualitative Interviewing Approaches for Investigating Implicit Expert Knowledge. International Journal of Social Research Methodology, 3(24), 265–278, https://doi.org.10.1080/13645579.2020.1766777.

Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Fourth Edition SAGE Publication.

Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gläser, J., Laudel, G. (2009). On Interviewing „God” and „Bad” Experts. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 117–137). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Libacova, N., Sertakova, E. (2015). The Method of Expert Interview as an Effective Research Procedure of Studying the Indigenous Peoples of the North Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 1(8), 114–129.

Meuser, M., Nagel, U. (2002). ExpertInneninterviews – vielfach erprobt, wenig bedacht. Ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Das Experteninterview. Theorie, Methode, Anwendung (s. 71–95). Opladen: Leske & Budrich.

Mucha, J. (1999). Kultura dominująca jako kultura obca. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rostocki, W., Stempień, J. (2013). Wywiady eksperckie i wywiady delfickie w socjologii – możliwości i konsekwencje wykorzystania. Przykłady doświadczeń badawczych. Przegląd Socjologiczny, 1(63), 87–100.

Ryszewska, M. (2018). Polskie muzułmanki. W poszukiwaniu tożsamości. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Skrypionek, L. (2011). Wywiad ekspercki – nowa perspektywa metodologiczna w badaniach pedagogicznych. W: A. Gajdzica, A. Minczanowska, M. Stokłosa (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych (s. 129–147). Cieszyn–Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Supernat, J. (2005). Zarządzanie. Wrocław: Kolonia Ltd.

Taubeles, S. A. (1936). Żydowska gmina wyznaniowa i rabinat w naszej dobie… 1936 r. W: R. Żebrowski (red.), Dzieje Żydów w Polsce. 1918–1939. Wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

1.
CUKRAS-STELĄGOWSKA, Joanna. Wywiady eksperckie z przedstawicielami elit – możliwości i ograniczenia w badaniach nad grupami o statusie mniejszościowym. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 grudzień 2021, nr 34. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 34 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2796
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

expert interviews, rabbi, rebbetzin, cultural heritage, qualitative research
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa