Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Development in Light of the Basic Categories of Thought of John Dewey
  • Home
  • /
  • Development in Light of the Basic Categories of Thought of John Dewey
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 23 No. 1 (2020): Experiencing Values in Christian Education /
  4. Miscellanea

Development in Light of the Basic Categories of Thought of John Dewey

Authors

  • Bartłomiej Zdzisław Krasny Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0003-4140-0003

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.008

Keywords

John Dewey, instrumentalism, development, pragmatism, instrumentalistic education, habit

Abstract

Development is undoubtedly one of the most important concepts accompanying considerations on education and upbringing. Every educator must, at a certain stage of his or her activity, confront this highly contestable idea. John Dewey, whose views are the subject of analysis in this article, was certainly not one who would have avoided this. The aim of this publication is to reconstruct the development of the theory of the American educator and to reflect critically on it on the basis of his works and selected works discussing the pedagogical and philosophical thought of the pragmatic scholar. The main ideas associated with Dewey, such as instrumental value, the notion of habit or democracy, are depicted in particular parts of the publication. The presented issues are reflected on through the prism of their pedagogical implications. The analysis of the subject showed the possible developmental directions open to individuals in Dewey’s thought, which is the development of society. It seems inevitable that further research on the pedagogy of the American philosopher is needed in order to better understand and interpret his ideas or to resolve the ambiguities that exist in his writings.

References

Bocheński J.M. (1994). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Kraków: Philed.

Buczyńska-Garewicz H. (1970). Wartość i fakt. Rozważania o pragmatyzmie, Warszawa: PWN.

Copleston F. (2009). Historia filozofii. Od Benthama do Russella, t. 8, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Dewey J. (1920). Reconstruction in Philosophy, New York: Henry Holt and Company.

Dewey J. (1922). Human Nature and Conduct: An Introduction to Social Psychology, New York: Henry Holt and Company.

Dewey J. (1963). Demokracja i wychowanie. Wstęp do filozofii wychowania, przeł. Z. Bastgen, Warszawa: Książka i Wiedza.

Dewey J. (1967). Wybór pism pedagogicznych, wybór i oprac. J. Pieter, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dewey J. (1988). Jak myślimy?, przeł. Z. Bastgenówna, Warszawa: PWN.

Dewey J. (2014). Doświadczenie i edukacja, przeł. E. Czujko-Moszyk, Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.

Gałkowski S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Gutek G. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przeł. A. Kacmajor, A. Sulak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gutowski P. (2002). Między monizmem a pluralizmem. Studium genezy i podstaw filozofii Johna Deweya, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Koczanowicz L. (1994). Jednostka – działanie – społeczeństwo. Koncepcje jaźni w filozofii amerykańskiego pragmatyzmu, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.

Miś A. (1998). Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Nysler Ł. (2007). Natura ludzka – jaźń – indywidualność. Filozoficzno-antropologiczne i etyczne podstawy koncepcji demokracji Johna Deweya, „Studia Philosophica Wratislaviensa”, t. 2, nr 1, s. 55–76.

Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, przeł. R. Frąc, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Netografia

https://sjp.pwn.pl/slowniki/dojrzałość.html [dostęp: 10.12.2019].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2020-04-25

How to Cite

1.
KRASNY, Bartłomiej Zdzisław. Development in Light of the Basic Categories of Thought of John Dewey. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 25 April 2020. Vol. 23, no. 1, pp. 149-169. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.1.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 23 No. 1 (2020): Experiencing Values in Christian Education

Section

Miscellanea

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 4336
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

John Dewey, instrumentalism, development, pragmatism, instrumentalistic education, habit
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop