Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Rodzina w czasach współczesnego chaosu aksjonormatywnego
  • Strona domowa
  • /
  • Rodzina w czasach współczesnego chaosu aksjonormatywnego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 2 (2019): Współczesna polska rodzina wobec niektórych dylematów pedagogicznych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Rodzina w czasach współczesnego chaosu aksjonormatywnego

Autor

  • Andrzej Michał de Tchorzewski Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0002-8149-9442

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.002

Słowa kluczowe

chaos aksjonormatywny, wspólnota rodzinna, więzi rodzinne, formy rodzinne, funkcje rodziny

Abstrakt

Przyczyną przemian dokonujących się we współczesnej rodzinie jest ogrom zmian w otaczającej nas rzeczywistości i będący ich konsekwencją współczesny chaos aksjonormatywny, który ogarnia niemal wszystkie przestrzenie życia człowieka. W poniższym tekście podjęte zostaną rozważania odnośnie do tego, jak wpływa on na postrzeganie znaczenia więzi rodzinnych, a tym samym na relacje interpersonalne członków tradycyjnej wspólnoty rodzinnej oraz takich typów rodzin, jak wspólnoty wielorodzinne czy rodziny alternatywne. Zostanie podjęta również próba pokazania jak te przemiany powodują zróżnicowanie w różnych zakresach świadomości wychowawczej rodziców i w kulturze pedagogicznej wielu środowisk. Bazując na literaturze przedmiotu, tekst ma na celu również zwrócenie uwagi, że przemiany te postrzegane są zwłaszcza w pojmowaniu istoty małżeństwa i rodziny oraz w sposobach wypełniania przez nie zasadniczych funkcji, szczególnie funkcji pedagogicznych. Podejmując ten temat, należy się przyjrzeć również źródłom zachodzących zmian i ich następstwom. Dynamiczne zmiany, jakie dokonują się w życiu rodziny, wymagają nie tylko dalszych  jej badań, ale także nowych podejść metodologicznych i strategii poznawczych. 

Bibliografia

Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kra-ków 2006.

Bieleń R., Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2001.

Fromm E., O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2000.

Gała A.E., Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności, Katedra Psychologii Wychowawczej KUL, Lublin 1992.

Gawęcka M., Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie własnej, Wydawnictwo MADO, Toruń 2004.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.

Jan Paweł II, List do rodzin Gratissimam sane, Rzym, 2 lutego 1994.

Kaja B.M., Psychologia wspomagania w rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, GWP, Sopot 2010.

Kawula S., Brągiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997.

Kępiński A., Poznaj siebie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.

Klimowicz G., Przeciwko bezradnej samotności, Nasza Księgarnia, Warszawa 1988.

Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko, Salwator, Kraków 2014.

Mastalski J., Zaniedbane paradygmaty formacyjne nastolatka, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017, t. 20, nr 2, s. 103–118.

Olearczyk T.E., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy współczesnej rodziny, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.

Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei, red. T. Borowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.

Sztompka P., Świat potrzebuje wizji, „Alma Mater. Miesięcznik UJ” 2002, nr 44.

Tchorzewski A.M. de, Rodzina w kontekście współczesnych problemów egzystencjalnych i pedagogicznych, w: Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku, red. K. Jakubiak i in., Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Toffler A., Szok przyszłości, przeł. W. Osiatyński, Zysk i S-ka, Poznań 1998.

Współczesna rodzina polska – jej stan i perspektywy, red. H. Cudak, H. Marzec, t. 1–2, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice 2005.

Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, red. J. Jundziłł, WSP, Bydgoszcz 1994.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-08-31

Jak cytować

1.
DE TCHORZEWSKI, Andrzej Michał. Rodzina w czasach współczesnego chaosu aksjonormatywnego. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 31 sierpień 2019, T. 22, nr 2, s. 35–65. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.2.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 2 (2019): Współczesna polska rodzina wobec niektórych dylematów pedagogicznych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1245
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

chaos aksjonormatywny, wspólnota rodzinna, więzi rodzinne, formy rodzinne, funkcje rodziny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa