Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata
  • Strona domowa
  • /
  • Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata /
  4. Artykuły i Rozprawy

Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata

Autor

  • Marzena Chrost Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0003-3309-6574

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.003

Słowa kluczowe

refleksyjność, bezrefleksyjność, myślenie refleksyjne, społeczeństwo informacyjne

Abstrakt

Szybki postęp cywilizacyjny i elektroniczny; rozwój świata wirtualnego; który nastąpił w XXI wieku; zmienił sposób bycia i funkcjonowania człowieka. W sytuacji powiększającej się autonomii osoby w zakresie dostępu do informacji; a także oczekiwań w zakresie samodzielności w kreowaniu własnego rozwoju; zagadnienie refleksyjności nabiera szczególnego znaczenia. Tym bardziej; że dostrzegalne współcześnie deficyty refleksyjności budzą niepokój dotyczący indywidualnego rozwoju osoby. Dlatego przedmiotem teoretycznej analizy będzie zagadnienie refleksyjności w odniesieniu do aksjonormatywnego chaosu; jaki jest obecny w świecie. Zostaną omówione wymiary refleksyjności; następnie przedstawiona będzie koncepcja odnosząca się do refleksyjności i bezrefleksyjności oraz ukazana zostanie refleksyjność jako ważne zadanie rozwojowe.

Bibliografia

Bard A.; Soderquist J.; Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie; przeł. P. Cypryański; Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Warszawa 2006.

Chrost M.; Autorefleksyjność elementem samowychowania; w: Wychowanie – Socjalizacja – Edukacja. Księga Jubileuszowa dedykowana prof. dr. hab. Andrzejowi Michałowi de Tchorzewskiemu z okazji 75. rocznicy urodzin i 50-lecia pracy naukowej; red. M. Chrost i K. Jakubiak; Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie; Kraków 2018;

s. 493–505.

Chudy W.; Refleksja; w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku; t. 5; red. T. Pilch; Wydawnictwo Akademickie „Żak”; Warszawa 2006; s. 68‒72.

Dróżka W.; Kategorie analityczne w badaniach pedeutologicznych w świetle założeń refleksyjnych nurtów poznawczych w naukach społecznych; „Chowanna” 2006; t. 1(26); s. 26‒48.

Gara J.; Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania; poznawania i tworzenia samego siebie; „Przegląd Pedagogiczny” 2017; nr 2; s. 9‒33.

Hejnicka-Bezwińska T.; Pedagogika ogólna; Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Warszawa 2008.

Jagiełło M.; Spotkania; które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2012.

Kielar-Turska M.; Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia; w: Psychologia. Podręcznik akademicki; t. 1: Podstawy psychologii; red. J. Strelau; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Sopot 2003; s. 313‒314.

Langer E.; Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności; w: Poznanie. Afekt. Zachowanie; red. T. Maruszewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 1993; s. 137–179.

Lasocińska K.; Niecodzienna codzienność ‒ globalizacja wyzwaniem do refleksyjnego konstruowania własnej biografii; „Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno-Społeczny” 2011; nr 6; s. 46‒50.

Pietrasiński Z.; Mądrość; czyli świetne wyposażenie umysłu; Wydawnictwo Naukowe „Scholar”; Warszawa 2001.

Przybył I.; Refleksje profesora Zbigniewa Tyszki nad człowiekiem i rodziną XXI wieku; „Roczniki Socjologii Rodziny” 2005; t. 16: Dylematy współczesnych rodzin; s. 245‒249.

Regulska A.; Rola wartości moralnych w procesie wychowania; „Studia nad Rodziną” 2013; t. 17; nr 1(32); s. 143‒150.

Słaba D.; Wokół zagadnień refleksyjności w rozwoju człowieka dorosłego; „Chowanna” 2014; nr 2(43); s. 321‒338.

Słownik języka polskiego; red. M. Szymczak; Wydawnictwo PWN; Warszawa 1981.

Sternberg R.J.; Images of Mindfulness; „Journal of Social Issues” 2000; nr 56; s. 11‒26.

Sujak E.; Rozważania o ludzkim rozwoju; Wydawnictwo Znak; Kraków 1987.

Wallerstein I.M.; Koniec świata jaki znamy; przeł. M. Bilewicz; A.W. Jelonek; K. Tyszka; Wydawnictwo Naukowe „Scholar”; Warszawa 2004.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-02-14

Jak cytować

1.
CHROST, Marzena. Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 luty 2019, T. 21, nr 4, s. 55–66. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 895
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

refleksyjność, bezrefleksyjność, myślenie refleksyjne, społeczeństwo informacyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa