Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Reflexivity: the Challenge of the Modern World
  • Home
  • /
  • Reflexivity: the Challenge of the Modern World
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World /
  4. Articles and Dissertations

Reflexivity: the Challenge of the Modern World

Authors

  • Marzena Chrost Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0003-3309-6574

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.003

Keywords

reflexivity, unreflectivity, reflective thinking, information society

Abstract

The rapid civilizational progress and development of the virtual world that has taken place in the 21st century has changed the manner of being and functioning of human beings. In a situation of growing autonomy of the person in the field of access to information; as well as expectations in the field of independence in creating their own development; the issue of reflexivity has become particularly important. This is all the more so given the fact that the reflective deficits of today are arousing concern about individual personal development. Therefore; the subject of theoretical analysis will be the issue of reflexivity in relation to the axionormative chaos that is present in the world. The dimensions of reflexivity will be discussed; before the concepts relating to reflexivity and unreflectivity are presented; with reflexivity shown as an important development task.

References

Bard A.; Soderquist J.; Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie; przeł. P. Cypryański; Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Warszawa 2006.

Chrost M.; Autorefleksyjność elementem samowychowania; w: Wychowanie – Socjalizacja – Edukacja. Księga Jubileuszowa dedykowana prof. dr. hab. Andrzejowi Michałowi de Tchorzewskiemu z okazji 75. rocznicy urodzin i 50-lecia pracy naukowej; red. M. Chrost i K. Jakubiak; Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie; Kraków 2018;

s. 493–505.

Chudy W.; Refleksja; w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku; t. 5; red. T. Pilch; Wydawnictwo Akademickie „Żak”; Warszawa 2006; s. 68‒72.

Dróżka W.; Kategorie analityczne w badaniach pedeutologicznych w świetle założeń refleksyjnych nurtów poznawczych w naukach społecznych; „Chowanna” 2006; t. 1(26); s. 26‒48.

Gara J.; Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania; poznawania i tworzenia samego siebie; „Przegląd Pedagogiczny” 2017; nr 2; s. 9‒33.

Hejnicka-Bezwińska T.; Pedagogika ogólna; Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Warszawa 2008.

Jagiełło M.; Spotkania; które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2012.

Kielar-Turska M.; Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia; w: Psychologia. Podręcznik akademicki; t. 1: Podstawy psychologii; red. J. Strelau; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Sopot 2003; s. 313‒314.

Langer E.; Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności; w: Poznanie. Afekt. Zachowanie; red. T. Maruszewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 1993; s. 137–179.

Lasocińska K.; Niecodzienna codzienność ‒ globalizacja wyzwaniem do refleksyjnego konstruowania własnej biografii; „Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno-Społeczny” 2011; nr 6; s. 46‒50.

Pietrasiński Z.; Mądrość; czyli świetne wyposażenie umysłu; Wydawnictwo Naukowe „Scholar”; Warszawa 2001.

Przybył I.; Refleksje profesora Zbigniewa Tyszki nad człowiekiem i rodziną XXI wieku; „Roczniki Socjologii Rodziny” 2005; t. 16: Dylematy współczesnych rodzin; s. 245‒249.

Regulska A.; Rola wartości moralnych w procesie wychowania; „Studia nad Rodziną” 2013; t. 17; nr 1(32); s. 143‒150.

Słaba D.; Wokół zagadnień refleksyjności w rozwoju człowieka dorosłego; „Chowanna” 2014; nr 2(43); s. 321‒338.

Słownik języka polskiego; red. M. Szymczak; Wydawnictwo PWN; Warszawa 1981.

Sternberg R.J.; Images of Mindfulness; „Journal of Social Issues” 2000; nr 56; s. 11‒26.

Sujak E.; Rozważania o ludzkim rozwoju; Wydawnictwo Znak; Kraków 1987.

Wallerstein I.M.; Koniec świata jaki znamy; przeł. M. Bilewicz; A.W. Jelonek; K. Tyszka; Wydawnictwo Naukowe „Scholar”; Warszawa 2004.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-02-14

How to Cite

1.
CHROST, Marzena. Reflexivity: the Challenge of the Modern World. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 February 2019. Vol. 21, no. 4, pp. 55-66. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 893
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

reflexivity, unreflectivity, reflective thinking, information society
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop