Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy nauczycieli wczesnej edukacji dziecka ze środowiskiem rodzinnym
  • Strona domowa
  • /
  • Teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy nauczycieli wczesnej edukacji dziecka ze środowiskiem rodzinnym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 2 (2018): Nauczyciele dla kultury i edukacji /
  4. Raporty z badań

Teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy nauczycieli wczesnej edukacji dziecka ze środowiskiem rodzinnym

Autor

  • Irena Pulak Akademia Ignatianum w Krakowie http://orcid.org/0000-0002-7735-4590
  • Martyna Szczotka Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Katarzyna Szewczuk Akademia Ignatianum w Krakowie http://orcid.org/0000-0003-1914-6600

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.2.008

Słowa kluczowe

nauczyciele, rodzice, współpraca z rodzicami, partnerstwo, narzędzia ICT

Abstrakt

Jednym z podstawowych czynników, które mają wpływ na prawidłowy rozwój dziecka jest środowisko, w którym przebiega proces edukacji. Środowisko to współtworzy zarówno dom rodzinny, jak również sfera szkolna. Oba te elementy muszą poprawnie współdziałać, aby przekaz dydaktyczny był spójny i skuteczny. Praktyka edukacyjna pokazuje jednak, że w wielu przypadkach przepływ informacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami jest niewystarczający, często brakuje podejmowania wspólnych działań, uzgadniania celów i zadań realizowanych w procesie dydaktycznym. W artykule autorki starają się ukazać problematykę związaną z możliwościami współpracy pomiędzy nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej a środowiskiem rodziców w różnych kontekstach. W pierwszej części szczegółowo zostały omówione aspekty prawne dotyczące współpracy, z uwzględnieniem perspektywy historycznej, przedstawiono również obowiązujące w Polsce przepisy prawne regulujące zasady i zakres przekazywania przez szkołę informacji rodzicom. Druga część nawiązuje do praktyki szkolnej, prezentuje ciekawe i nietypowe przykłady działań i rozwiązań sprzyjających zwiększeniu stopnia zaangażowania rodziców w proces edukacyjny. W końcowej części omówione z kolei zostały przykłady narzędzi ICT, które można wykorzystać budując przestrzeń wzajemnej komunikacji i współpracy w sieci.

Bibliografia

Banasiak M., “Postawy rodziców i nauczycieli a jakość współpracy,” Wychowawca 2013, no. 12(251), pp. 26–27.

Banasiak M., Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji w Polsce, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013.

Czerwińska H., “Nauczyciele i rodzice w służbie dzieciom,” Hejnał Oświatowy 2014, no. 11(137), pp. 10–12.

Jankowski B., “Szkoła także dla rodziców,” https://www.npseo.pl/data/various/files/rodzice_w_szkole_-_artykul.pdf [access: 06.12.2016].

Jurewicz A., “Szkoła współpracy to szkoła dialogu,” Meritum 2015, no. 2(37), pp. 78–86.

Kaldor T., “Technology as a Tool to Strengthen the Home-School Connection,” in: Technology and Digital Media in the Early Years: Tools for Teaching and Learning, ed. Ch. Donohue, Routledge, New York 2015, pp. 201–217.

Kędra M., “Włączanie rodziców w edukację dzieci,” https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6695 [access: 06.12.2016].

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dziennik Ustaw 1997, no. 78, item 483 as amended.

Lityński M., “Wychowawcze zadania szkoły,” Rodzina i Szkoła 1902, no. 1, pp. 7–10.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dziennik Ustaw 2001, no. 61, item 624.

Śliwerski B., “Mity o współpracy szkoły z rodziną, part 1,” Dyrektor Szkoły 2014, no. 2(242), pp. 10–14; part 2: Dyrektor Szkoły 2014, no. 3(243), pp. 23–28.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dziennik Ustaw 1991, no. 95, item 425 as amended.

Żakowski J., “Polska smutna, wywiad z prof. J. Czapińskim,” Polityka 2009, no. 16(2701), pp. 18–20.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-08-10

Jak cytować

1.
PULAK, Irena, SZCZOTKA, Martyna & SZEWCZUK, Katarzyna. Teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy nauczycieli wczesnej edukacji dziecka ze środowiskiem rodzinnym. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 10 sierpień 2018, T. 21, nr 2, s. 157–175. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.2.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 2 (2018): Nauczyciele dla kultury i edukacji

Dział

Raporty z badań

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 574
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczyciele, rodzice, współpraca z rodzicami, partnerstwo, narzędzia ICT
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa