Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Role of Arts Education in Educational Environments
  • Home
  • /
  • The Role of Arts Education in Educational Environments
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 3 (2018): Social Contexts of Education /
  4. Articles and Dissertations

The Role of Arts Education in Educational Environments

Authors

  • Lidia Kataryńczuk-Mania University of Zielona Góra http://orcid.org/0000-0002-4934-7465

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.007

Keywords

teacher, animator, playing music versus education, educational environments

Abstract

The aim of the article is to present the values of art education, which implements most teacher-animator. The article has a theoretical character and was based on the analysis of the literature on the subject. The author focuses on the importance of music and emphasises the value of playing music together not only at school, but also in the domestic and local environment. She presents various tasks of a music teacher, who, apart from conveying the musical values, has an important pedagogical role both at school and in the area of their residence.

References

Belbin R.M., Twoja rola w zespole, transl. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Edukacja artystyczna – nowe wyzwania, ed. L. Kataryńczuk-Mania, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Zielona Góra – Skarbona 2016.

Elliott D.J., Music Matters: A Philosophy of Music Education, Oxford University Press, Oxford – New York 1995.

Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, vol. 1: Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, ed. A. Kłoskowska, “Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1991.

Griswold W., Cultures and Societies in a Changing World, Sage, Thousand Oaks (CA) 2013, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781452240534.

Janiszewska B., “Środowisko wychowawcze,” in: Pedagogika, ed. W. Ciechaniewicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008, pp. 129–133.

Kataryńczuk-Mania L., Jatczak A., “(Nie)codzienność muzyczna w szkole.” in: (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, ed. E. Kobyłecka, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.

Kataryńczuk-Mania L., Nauczyciel edukacji muzycznej we współczesnej rzeczywistości kulturalnej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.

Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Studium metodyczno-badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.

Konaszkiewicz Z., “Wiadomości, wiedza, mądrość w kształceniu i pracy nauczyciela muzyki,” in: Zadania edukacji artystycznej w XXI wieku, ed. Z. Randomańska, Wydział Sztuki UWM, Olsztyn 2012.

Mika B., Muzyka jako znak w kontekście analizy paradygmatycznej, Polihymnia, Lublin 2007.

Przychodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, ed. S. Sławiński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

Small Ch., Musicking: The Meanings of Performing and Listening, Wesleyan University Press, Middletown (CT) 1998.

Sroczyński W., Pedagogika środowiskowa, Pedagogium. Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2006.

Winiarski N., “Środowisko wychowawcze,” in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 6, ed. E. Różycka, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2007, p. 430.

Zwolińska E.A., Społeczne znaczenie muzyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF

Published

2019-01-14

How to Cite

1.
KATARYŃCZUK-MANIA, Lidia. The Role of Arts Education in Educational Environments. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 January 2019. Vol. 21, no. 3, pp. 117-127. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 3 (2018): Social Contexts of Education

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 352
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

teacher, animator, playing music versus education, educational environments
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop