Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Automatyzacja, edukacja, bezrobocie. Analiza scenariuszy
  • Strona domowa
  • /
  • Automatyzacja, edukacja, bezrobocie. Analiza scenariuszy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 1 (2017): A Crisis of Humanity? Transhumanism, Posthumanism and the Future of Education /
  4. Artykuły i Rozprawy

Automatyzacja, edukacja, bezrobocie. Analiza scenariuszy

Autor

  • Riccardo Campa Jagiellonian University, Krakow,

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.1.001

Słowa kluczowe

bezrobocie spowodowane postępem technologicznym, zautomatyzowane społeczeństwo, bezwarunkowy dochód podstawowy, edukacja humanistyczna, praca socjalna

Abstrakt

Artykuł przedstawia analizę krótkoterminowego scenariusza przyszłości odnośnie do możliwych relacji między automatyzacją, edukacją i bezrobociem. Zdaniem autora, scenariusz przedstawiony przez McKinsey Global Institute z roku 2013 nie docenia problemu bezrobocia wynikającego z postępu technologicznego i proponuje taki model edukacji, który w sposób nieadekwatny chce stawić czoła wyzwaniom, jakie przynoszą przełomowe technologie XXI wieku. Nowe osiągnięcia technologiczne – jak automatyzacja pracy umysłowej – będą wpływać na zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych pracowników. Z tego powodu decydenci nie odwrócą scenariusza masowego bezrobocia wyłącznie dzięki rozbudowywaniu nauczania matematyki, nauki i inżynierii. Lepszym rozwiązaniem mogłoby być ustanowienie bezwarunkowego dochodu podstawowego oraz opracowanie takiego modelu edukacji, który stymulowałby kreatywność i zmysł przynależności do wspólnoty.

Bibliografia

Brynjolfsson E., McAfee A., Race Against the Machine: How the Digital Revolution is Accelerating Innovation, Driving Productivity, and Irreversibly Transforming Employment and the Economy, Digital Frontier Press Lexington, Lexington (MA) 2011.

Campa R., “La ‘Storia filosofica dei secoli futuri’ di Ippolito Nievo come caso esemplare di letteratura dell’immaginario sociale: un esercizio di critica sociologica”, Romanica Cracoviensia 2004, vol. 4, pp. 29–42.

Campa R., “Considerazioni sulla terza rivoluzione industriale”, Il pensiero economico moderno 2007, vol. 27, no. 3, pp. 51–72.

Campa R., “Workers and Automata: A Sociological Analysis of the Italian Case”, Journal of Evolution and Technology 2014, vol. 24, no. 1, pp. 70–85.

Campa R., “Technological Growth and Unemployment: A Global Scenario Analysis”, Journal of Evolution and Technology 2014, vol. 24, no. 1, pp. 86–103.

Campa R., Humans and Automata: A Social Study of Robotics, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.

Campa R., “Non solo veicoli autonomi. Passato, presente e futuro della disoccupazione tecnologica”, in: Segnali dal futuro, eds. F. Verso, R. Paura, Italian Institute for the Future, Napoli 2016, pp. 97–114.

Ford M., Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future, Basic Books, New York 2015.

Kela, “Ministry of Social Affairs and Health Request Opinions on a Basic Income Experiment”, available at: .

Krugman P., “Sympathy for the Luddites”, The New York Times, 13th June, 2013.

Manyika J. et al., Disruptive Technologies: Advances That Will Transform Life, Business, and the Global Economy, McKinsey Global Institute 2016.

Moravec H., Robot: Mere Machine to Transcendent Mind, Oxford University Press, Oxford 1999.

Ricardo D., On the Principles of Political Economy and Taxation, third edition, Batoche Books, Kitchener 2004 [1821].

Sandhu S., “Finland to Consider Introducing Universal Basic Income in 2017”, Independent, 1st April, 2016.

Stone J., “British Parliament to Consider Motion on Universal Basic Income”, Independent, 20th January, 2016.

Wessel D., “The Typical Male U.S. Worker Earned Less in 2014 Than in 1973”, The Wall Street Journal, 18th September, 2015.

Wladawsky-Berger I., “Technological Unemployment and the Future of Work”, Wall Street Journal, 6th November, 2015.

Worstall T., “Finally, Someone Does Something Sensible: Finland to Bring in a Universal Basic Income”, Forbes, 6th December, 2015.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2017-05-06

Jak cytować

1.
CAMPA, Riccardo. Automatyzacja, edukacja, bezrobocie. Analiza scenariuszy. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 6 maj 2017, T. 20, nr 1, s. 23–39. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.1.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 1 (2017): A Crisis of Humanity? Transhumanism, Posthumanism and the Future of Education

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 757
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

bezrobocie spowodowane postępem technologicznym, zautomatyzowane społeczeństwo, bezwarunkowy dochód podstawowy, edukacja humanistyczna, praca socjalna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa