Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

O duchowości jako indywidualnym przymiocie: wymiar ukraiński
  • Strona domowa
  • /
  • O duchowości jako indywidualnym przymiocie: wymiar ukraiński
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 4 (2016): Tożsamość młodzieży /
  4. Artykuły i Rozprawy

O duchowości jako indywidualnym przymiocie: wymiar ukraiński

Autor

  • Olga Suchomlynska National Academy of Educational Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.4.005

Słowa kluczowe

duchowość, kultura, duch, wartości, oświata, młodzież

Abstrakt

Wśród ogromnej ilości problemów, które dzisiaj pojawiają się w społeczeństwie ukraińskim, znaczące miejsce zajmują kwestie duchowości w aspektach: filozoficznym, psychologicznym, kulturowym i pedagogicznym oraz ściśle praktycznym. Dorastający człowiek, na podstawie wolnego wyboru, słuchając swojego wewnętrznego „Ja”, obiera swój własny typ duchowości, ale też dostosowuje go do wymogów społeczeństwa. Nie trzeba stawiać wszechobejmujących zadań, jak było to robione w Związku Radzieckim, ale każdy musi znaleźć swoją drogę w wyborze duchowości, a zadaniem pedagogiki i pedagogów jest dorastającemu pokoleniu w tym pomóc. Ukraina już zbliża się do takiego rozumienia problemu, przynajmniej taka tendencja jest już widoczna. Jeżeli popatrzeć na praktykę kształtowania duchowości poprzez różne ośrodki edukacyjne, to w ostatnich latach widać pewien rodzaj rozwoju wiedzy naukowej w obszarze humanistyki oraz wdrażanie dzieci w różnego rodzaju duchowe, ogólnoludzkie doświadczenia. W tekście poddaje się analizie fenomen duchowości traktowany jako osobne zjawisko oraz przymiot osobowości. Uwzględnia się refleksje dotyczące duchowości w kontekście nauk pedagogicznych. Bada się także ogólną tendencję do syntezy różnych poglądów i paradygmatów.

Bibliografia

Березовчук Л., “Великий инквизитор на марше или Культура как власть”, Октябрь 2000, no. 5.

Буева Л.П., “Духовность и проблемы нравственной культуры: духовность, художественное творчество, нравственность” (Материалы круглого стола), Вопросы философии 1996, no. 2.

Ващенко Г.Г., Виховний ідеал: 2nd ed., Полтавський Вісник, Полтава 1994.

Вихрущ А.В., Основи християнської педагогіки, Освіта, Тернопіль 1999.

Всемирная энциклопедия. Христианство, Современный литератор, Минск 2004.

Руденко Ю., Губко О., Українська козацька педагогіка: витоки, духовні цінності, сучасність, МАУП, Київ 2007.

Стельмахович М., Українська родинна педагогіка, ІЗМН, Київ 1996.

Сухомлинська О.В., “Концептуальні засади формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей”, Шлях освіти 2002, no. 4.

Сухомлинська О.В., Духовно-моральне виховання дітей та молоді, загальні тенденції й індивідуальний пошук, Фонд „Добро”, Київ 2006.

Теоретичні основи педагогіки: курс лекцій, ed. О. Вишневський, Відродження, Дрогобич 2001.

Хамитов Н., Философия человека: от метафизики к метаантропологии, Ника-центр, Киев 2002.

Цінності освіти і виховання. Науково-методичний збірник, ed. О. Сухомлинської, Офіс ради Європи в Україні, Київ 1997.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2016-12-27

Jak cytować

1.
SUCHOMLYNSKA, Olga. O duchowości jako indywidualnym przymiocie: wymiar ukraiński. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 grudzień 2016, T. 19, nr 4, s. 85–94. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.4.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 4 (2016): Tożsamość młodzieży

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 401
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

duchowość, kultura, duch, wartości, oświata, młodzież
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa