Szczęście człowieka jako problem filozoficzno-psychologiczny na przestrzeni dziejów
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2014.007Słowa kluczowe
szczęście, filozofia, psychologia szczęściaAbstrakt
Problematyka szczęścia jednostki jako temat mało popularny w psychologii i socjologii częściej staje się obecnie motywem rozważań i badań empirycznych w obrębie nauk humanistycznych. Sięgając do filozofii i historii myśli filozoficznej, tematyka szczęścia człowieka przewija się w wielu rozważaniach, chociaż należy zauważyć, że owe zapatrywania bywają bardzo zróżnicowane, wielowątkowe, rozbieżne, często skrajne. Sytuacja ta sprawia, że stworzenie kryteriów oraz zabieg uporządkowania teorii filozoficznych na temat szczęścia jest zadaniem bardzo trudnym. W artykule przedstawiono wybrane z historii myśli filozoficznej teorie na temat szczęścia. Odniesiono się do najstarszych myśli filozoficznych m.in. Sokratesa, Platona, Arystotelesa. Zwrócono uwagę na motyw hedonistycznej przyjemności według Arystypa, Epikura, a także skrajnie odmienne stanowisko św. Augustyna, św. Tomasza z Akwinu czy Spinozy oparte na założeniu, że źródłem szczęścia jest sam Bóg. Przedstawiono również problematykę zabiegania o dobro własne według Hobbesa oraz znaczenie wartości utylitarnych. Możliwość zgłębiania wiedzy jako największe szczęście człowieka była owocem dynamicznego rozwoju nauki doby oświecenia. Wagę rozumu podkreślał Kartezjusz, z kolei Locke zwracał uwagę na znaczenie doświadczenia empirycznego. W odniesieniu do nurtu pesymistycznego w filozofii Schopenhauera i Sartre’a rozważano zagadnienia poczucia nieszczęścia wpisanego w ludzką egzystencję. Aspekty myśli filozoficznej wzbogacono o zagadnienia nurtu psychologii szczęścia. Odwołano się do modelu strukturalnego Czapińskiego oraz wyników badań empirycznych nad czynnikami warunkującymi
szczęście jednostki.
Bibliografia
Argyle M., The Psychology of Happiness, Methuen, London 1987.
Arystoteles, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, PWN, Warszawa 1956.
Bocheński J., Zarys historii filozofii, Wydawnictwo Philed, Kraków 1993.
Czapiński J., Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej, „Akademos”, Warszawa – Poznań 1992.
Epikur, List do Menoikeusa w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, PWN, Warszawa 1988.
Hersch J., Wielcy myśliciele Zachodu. Dzieje filozoficznego zdziwienia, przeł. K. Wakar, Pruszyński
i S-ka, Warszawa 2001.
Kaszyński K., Wybrane elementy filozofii człowieka, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra 2002.
Kołakowski L., O co pytają nas wielcy filozofowie, Znak, Kraków 2004.
Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reiter, PWN, Warszawa 1958.
Mill J.S., Utylitaryzm. O wolności, przeł. A. Kurlandzka, Warszawa 1959.
Sarnowski S., E. Frykowski, Problemy etyki. Wybór tekstów, Agencja Marketingowa „Branta”, Bydgoszcz 1993.
Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, przeł. W. Kornatowski, PWN, Warszawa 1961.
Starzyńska-Kościuszko E., Filozoficzne koncepcje człowieka, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 1996.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Tatarkiewicz W., O szczęściu, wyd. 3, PWN, Warszawa 1962 [wyd. 7, PWN, Warszawa 1979].
Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna (Contra Gentiles), cz. 1, t. 3, przeł. Z. Włodkowa, Nakładem „Wiadomości Katolickich”, Kraków 1933.
Veenhoven R., Conditions of Happiness, Reidel, Dordrecht 1984.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 743
Liczba cytowań: 0