„E-wsparcie” dla rodziców w edukacji domowej dzieci
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.002Słowa kluczowe
edukacja domowa, wsparcie rodziców, portale społecznościowe, grupy otwarte, zamknięte i tajneAbstrakt
Celem artykułu jest podjęcie ważnego zagadnienia, jakim jest pozaszkolna edukacja dziecka, wykraczająca poza obowiązujący system szkolnictwa. Edukacja domowa przebiega w środowisku domowym, a nauczycielami są zazwyczaj rodzice, którzy treści nauczania, metody, środki dostosowują do indywidualnych możliwości dziecka. Edukacja domowa stanowi odzwierciedlenie potrzeb i dążeń wychowawczych współczesnych rodziców. Aby sprostać temu wyzwaniu, rodzice potrzebują i poszukują wsparcia w swoich działaniach edukacyjnych. Nie zawsze możliwe jest uzyskanie bezpośredniej pomocy w obrębie środowiska lokalnego, szczególnie od osób kompetentnych czy też zorientowanych w specyfice funkcjonowania rodziny w ramach tzw. „edukacji domowej”. Bezradni rodzice próbują zatem uzyskać pomoc na portalach społecznościowych, na przykład od grup skupiających rodziców na Facebooku. Uczestnictwo w takich grupach staje się źródłem „e-wsparcia”: informacyjnego, emocjonalnego, czasem też instrumentalnego. Celem badań jest określenie skali zjawiska, jakim jest poszukiwanie i uzyskiwanie przez rodziców wsparcia za pośrednictwem Internetu. Przeanalizowane zostały posty z pięciu grup na Facebooku, które mają zróżnicowany status oraz liczbę członków: dwie grupy otwarte ogólnopolskie, dwie grupy zamknięte (ogólnopolska i lokalna) oraz jedna grupa tajna. Liczba członków grup jest zróżnicowana. Największe są grupy otwarte (od ok. 2000 do 9000 członków), mniejsze – zamknięte (od ok. 150 do 1000 członków), najmniejsze – tajne (w przypadku badanej grupy było to 15 osób). W poszczególnych grupach zostały przeanalizowane posty średnio z sześciu miesięcy, z przełomu 2015 i 2016 roku.
Bibliografia
Arora T., Elective Home Education and Special Educational Needs, „Journal of Research in Special Educational Needs” 2006, t. 6, nr 1, s. 55–66.
Arora T., School-Aged Children Who Are Educated at Home by Their Parents: Is There a Role for Educational Psychologists?, „Educational Psychology in Practice” 2003, t. 19, nr 2, s. 103–112.
Bartnikowska U., Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica” 2014, t. 3, nr 153, s. 13–22.
Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Budajczak M., Historyczne „wymiary” edukacji domowej, w: Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, red. K. Jakubiak, A. Winiarz, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004, s. 349–358.
Duffey J.G., Home Schooling Children with Special Needs: A Descriptive Study, „Home School Researcher” 2002, t. 15, nr 2, s. 1–13.
Hurlbutt K.S., Experiences of Parents Who Homeschool Their Children with Autism Spectrum Disorders, „Focus on Autism and Other Developmental Disabilities” 2011, t. 26, nr 4, s. 239–249.
Izba Edukacji Publicznej, https://pl.wikipedia.org/wiki/Izba_Edukacji_Publicznej [dostęp: 5.11.2016].
Kidd T., Kaczmarek E., The Experiences of Mothers Home Educating Their Children with Autism Spectrum Disorder, „Issues in Educational Research” 2010, t. 20, nr 3, s. 257–275.
Kozinets R.V., Netnografia. Badania etnograficzne online, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Meighan R., Learning from Home-based Education, Educational Heretics Press, Nottingham 1992.
Modrzewski A.F., O naprawie Rzeczypospolitej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1953.
Peterson D., You Can Homeschool Your Child with Special Needs, „Exceptional Parent” 2009, t. 39, nr 5, s. 38–39.
Plotnick N., Homeschooling of Children with Special Needs, Boston (MA) 2004, http://neilplotnick.com/bibliography.htm [dostęp: 4.04.2016].
Ray B.D., Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej, w: Szkoła domowa. Między wolnością a obowiązkiem, red. J. Piskorski, Instytut Sobieskiego, Warszawa 2011, s. 19–25.
Racewicz M.M., Edukacja domowa – fakty i mity, w: Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku, red. N.A. Fechner, A. Zduniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, s. 181–192.
Reilly L., Chapman A., O’Donoghue A., Home Schooling of Children with Disabilities, „Queensland Journal of Educational Research” 2002, t. 18, nr 1, s. 38–61.
Reilly L., How Western Australian Parents Manage the Home Schooling of their Children with Disabilities, http://www.aare.edu.au/data/publications/2004/rei04240.pdf [dostęp: 3.04.2016].
Szczurkowska S., Nauczanie w domu – nowa forma kształcenia w USA w świetle niepowodzeń systemu edukacji, w: Z problematyki pedagogiki porównawczej, red. W. Rabczuk, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1998, s. 33–44.
Wittenberg A., Klinger K., Edukacja domowa: MEN policzyło dzieci, które uciekły z klasy, 25.03.2015, http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/861541,edukacja-domowa-men-policzylo-dzieci-ktore-uciekly-z-klasy.html [dostęp: 5.11.2016].
Zalewska A., Chcę ukrócić oszustwa, a nie domową edukację!, 5.01.2016, http://wpolityce.pl/polityka/277208-szefowa-men-anna-zalewska-dla-wpolitycepl-chce-ukrocic-oszustwa-a-nie-domowa-edukacje [dostęp: 20.09.2016].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 563
Liczba cytowań: 0