Młodzi o edukacji. Studenci Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie wobec wybranych postulatów partyjnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.4.012Słowa kluczowe
studenci, edukacja, polityka, programy wyborcze, postulaty partyjneAbstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety. Badaniem objęto 506 studentów studiów dziennych na kierunkach pedagogika i pedagogika specjalna. Celem badania było poznanie opinii studentów na temat niektórych postulatów partyjnych, zawartych w programach politycznych partii startujących w wyborach parlamentarnych w 2015 roku. Autor przedstawił procentowy rozkład poparcia dla propozycji dotyczących m.in. sposobu finansowania edukacji, prywatyzacji szkolnictwa, zwiększenia funkcji opiekuńczych w szkołach czy też rezygnacji z testów na maturze. Wyniki badań pokazują, że w większości kwestii istnieje wśród studentów względny konsens co do słuszności lub bezpodstawności partyjnych postulatów. Studenci wypowiadają się za możliwie największym udziałem sektora publicznego w edukacji, są zwolennikami bezpłatnej edukacji w przedszkolu, objęciem dzieci i młodzieży opieką lekarską i stomatologiczną w przedszkolu i szkole, bezpłatnymi podręcznikami, śniadaniami oraz obiadami. Zdecydowanie sprzeciwiają się zniesieniu obowiązku edukacji. Badania mogą świadczyć o przywiązaniu studentów do wartości demokratycznych, takich jak wolność (np. prawo do godnej i bezpiecznej edukacji), równość (jednakowa ochrona praw, jednakowe możliwości) i sprawiedliwość (jednakowy dostęp do instytucji edukacyjnych).
Bibliografia
CBOS, Kto zamierza głosować 10 maja? Determinanty uczestnictwa w wyborach. Komunikat z badań 62/2015, Warszawa 2015.
Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznych w teorii i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2008.
Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Nowakowska-Siuta R., Śliwerski B., Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 2015.
Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków – Warszawa 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 457
Liczba cytowań: 0