Wpływ uprawiania turystyki na kształtowanie hierarchii wartości i aspiracji życiowych podkarpackiej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.010Słowa kluczowe
młodzież, hierarchia wartości, aspiracje życiowe, turystyka, PodkarpacieAbstrakt
Gwałtowne zmiany społeczne i ekonomiczne oraz proces globalizacji niosą wiele zagrożeń dla zdrowia i rozwoju młodzieży. Wiążą się one między innymi ze zmianą aspiracji młodych ludzi, przy jednoczesnym ujawnianiu się postaw konsumpcyjnych. Jest oczywiste i dowiedzione, że aspiracje są kształtowane poprzez wartości, którymi człowiek kieruje się we własnym życiu. Wartości aprobowane przez człowieka tworzą pewną hierarchię, natomiast pod wpływem hierarchii wartości kształtuje się odpowiadająca jej hierarchia aspiracji. Dlatego też uwzględnianie wartości w badaniach aspiracji życiowych młodzieży jest bardzo istotne. Wiedza o zmianach zachodzących w aspiracjach życiowych młodzieży jest niezbędna do podjęcia skutecznych działań w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz socjalizacyjnym. Może być także przydatna w organizowaniu i kierowaniu różnymi formami aktywności podejmowanymi przez młodych ludzi. Taką aktywnością, o dowiedzionych walorach dydaktyczno-wychowawczych, jest bezsprzecznie turystyka. Jak wskazują znawcy tematu, turystyka może być czynnikiem stymulowania „alternatywnego stylu życia”, czynnikiem zmiany postaw w kierunku poszukiwania prawdy, poznawania świata, poznawania siebie, kształtowania wrażliwości emocjonalnej, ponieważ z jednej strony jest zależna od systemu wartości, a z drugiej – jest także nośnikiem określonych wartości. Celem niniejszego opracowania była próba diagnozy wpływu uprawiania turystyki (aktywności turystycznej) na kształtowanie hierarchii wartości, jakimi młodzi ludzie kierują się w swoim życiu poprzez ukazanie różnic pomiędzy uczniami o różnym poziomie aktywności turystycznej.
Bibliografia
Alejziak B., Samowychowanie a turystyka, Wydawnictwo „Albis”, Kraków 2008.
Brzozowski P., Skala Wartości – polska wersja testu Miltona Rokeacha, w: Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej, red. R. Drwal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.
Brzozowski P., Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna?, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.
Denek K., Wartości jako źródło edukacji, w: Dziecko w świecie wartości, red. B. Dymara, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Fatyga B., Sierosławski J., Uczniowie i nauczyciele o stylach życia młodzieży i narkotykach. Raport z badań jakościowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.
Fatyga B., Tyszkiewicz A. (red.), Dzisiejsza młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Instytut Technologii Eksploatacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Radom – Warszawa 1997.
Galas B., Młodzież, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3: M–O, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Kosel E., Zasoby czasu wolnego młodzieży, w: Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, red. K. Przecławski, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Koseła K. (red.), Młodym być… Młodzież szkolna ’92, CBOS, Warszawa 1993.
Krawczyk Z., Aksjologiczne uwarunkowania turystyki, w: Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2002.
Lipiec J., Filozofia turystyki, w: Nauki o turystyce, red. R. Winiarski, („Studia i Monografie”, nr 7), AWF, Kraków 2003.
Lipiec J., Świat wartości: wprowadzenie do aksjologii, „Fall”, Kraków 2001.
Lubański K., Pedagogiczny potencjał turystyki, „Zeszyty Naukowe ALMAMER” 2006, nr 3.
Lubański K., Turystyka indywidualna a psychologiczne determinanty zachowań, w: Społeczno-pedagogiczne problemy turystyki, red. J.A. Malinowski, Instytut Turystyki, Warszawa 1988.
Lubowicz Z., Turystyka młodzieży polskiej lat osiemdziesiątych. Społeczne funkcje i uwarunkowania, Instytut Turystyki, Warszawa 1990.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Matuszyk A., Pedagogika turystyki jako stosowana aksjologia podróży, w: Nauki o turystyce, red. R. Winiarski, („Studia i Monografie”, nr 7), AWF, Kraków 2003.
Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, „Albis”, Kraków 1997.
Przecławski K., Humanistyczne podstawy turystyki, Instytut Turystyki, Warszawa 1986.
Przecławski K. (red.), Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Rokeach M., The Nature of Human Values, The Free Press, New York 1973.
Schwartz S.H., Bilsky W., Toward a Universal Psychological Structure of Human Values, „Journal of Personality and Social Psychology” 1987, t. 53, s. 550–562.
Skorny Z., Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980.
Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Szymański M.J., Uwarunkowania aktywności dzieci i młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości, w: Aktywność dzieci i młodzieży, red. S. Guz i in., WSP TWP, Warszawa 2008.
Świda-Zięba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa 1995.
Wiśniewski D., Aspiracje młodzieży ponadgimnazjalnej w kontekście zmian społeczno-kulturowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Próba opisu strukturalno-funkcjonalnego modelu życia preferowanego przez młodzież z perspektywy pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.
Żukowska Z., Aktywna turystyka młodzieżowa i jej wartości w wychowaniu do zdrowego stylu życia, w: Aksjologia turystyki, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 341
Liczba cytowań: 0