The Impact of Practising Tourism for the Forming of a Hierarchy of Values and Life Aspirations of Secondary Schools Teenagers in the Podkarpackie Province
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.010Keywords
youth, hierarchy of values, life aspirations, tourism, Podkarpackie provinceAbstract
The rapid social and economic changes and the process of globalization are bringing a lot of threats to the health and growth of young people. They are connected; among others; with a change of aspiration of young people; while disclosing their consumer attitudes. It is obvious and proven; that life aspiration is being shaped through values; by which the man is guided in the own life. Values approved by the man are creating some form of hierarchy; while under the influence of the hierarchy of values it is shaped corresponding hierarchy of aspirations. Therefore; taking into account the value in the study of youth aspirations in life is very important. Knowledge about the changes taking place in the life aspirations of young people is essential to take effective action in the pedagogical and the socialization process. It may also be useful in organizing and managing various forms of activities undertaken by young people. Such an activity; with proven teaching-education advantages; is unquestionably tourism. Experts of the subject proved that the tourism could be a stimulating factor of „alternative lifestyle”; a changing factor in attitudes toward the search for truth; knowledge of the world; getting to know oneself; forming of the emotional sensitivity because; on the one hand; tourism depends on the human value system; and on the other hand; it also create specific values. The main purpose of this study was to diagnose the influence of practising the tourism on the formation of a hierarchy of values; which young people are guided in their lives; by showing the differences between students with different levels of tourist activity.
References
Alejziak B., Samowychowanie a turystyka, Wydawnictwo „Albis”, Kraków 2008.
Brzozowski P., Skala Wartości – polska wersja testu Miltona Rokeacha, w: Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej, red. R. Drwal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.
Brzozowski P., Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna?, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.
Denek K., Wartości jako źródło edukacji, w: Dziecko w świecie wartości, red. B. Dymara, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Fatyga B., Sierosławski J., Uczniowie i nauczyciele o stylach życia młodzieży i narkotykach. Raport z badań jakościowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.
Fatyga B., Tyszkiewicz A. (red.), Dzisiejsza młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Instytut Technologii Eksploatacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Radom – Warszawa 1997.
Galas B., Młodzież, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3: M–O, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Kosel E., Zasoby czasu wolnego młodzieży, w: Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, red. K. Przecławski, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Koseła K. (red.), Młodym być… Młodzież szkolna ’92, CBOS, Warszawa 1993.
Krawczyk Z., Aksjologiczne uwarunkowania turystyki, w: Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2002.
Lipiec J., Filozofia turystyki, w: Nauki o turystyce, red. R. Winiarski, („Studia i Monografie”, nr 7), AWF, Kraków 2003.
Lipiec J., Świat wartości: wprowadzenie do aksjologii, „Fall”, Kraków 2001.
Lubański K., Pedagogiczny potencjał turystyki, „Zeszyty Naukowe ALMAMER” 2006, nr 3.
Lubański K., Turystyka indywidualna a psychologiczne determinanty zachowań, w: Społeczno-pedagogiczne problemy turystyki, red. J.A. Malinowski, Instytut Turystyki, Warszawa 1988.
Lubowicz Z., Turystyka młodzieży polskiej lat osiemdziesiątych. Społeczne funkcje i uwarunkowania, Instytut Turystyki, Warszawa 1990.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Matuszyk A., Pedagogika turystyki jako stosowana aksjologia podróży, w: Nauki o turystyce, red. R. Winiarski, („Studia i Monografie”, nr 7), AWF, Kraków 2003.
Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, „Albis”, Kraków 1997.
Przecławski K., Humanistyczne podstawy turystyki, Instytut Turystyki, Warszawa 1986.
Przecławski K. (red.), Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Rokeach M., The Nature of Human Values, The Free Press, New York 1973.
Schwartz S.H., Bilsky W., Toward a Universal Psychological Structure of Human Values, „Journal of Personality and Social Psychology” 1987, t. 53, s. 550–562.
Skorny Z., Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980.
Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Szymański M.J., Uwarunkowania aktywności dzieci i młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości, w: Aktywność dzieci i młodzieży, red. S. Guz i in., WSP TWP, Warszawa 2008.
Świda-Zięba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa 1995.
Wiśniewski D., Aspiracje młodzieży ponadgimnazjalnej w kontekście zmian społeczno-kulturowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Próba opisu strukturalno-funkcjonalnego modelu życia preferowanego przez młodzież z perspektywy pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.
Żukowska Z., Aktywna turystyka młodzieżowa i jej wartości w wychowaniu do zdrowego stylu życia, w: Aksjologia turystyki, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 294
Number of citations: 0