Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

The Role of Resiliency in Coping with Stress Related to the Matriculation Examination
  • Home
  • /
  • The Role of Resiliency in Coping with Stress Related to the Matriculation Examination
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 19 (2014) /
  4. Original research projects

The Role of Resiliency in Coping with Stress Related to the Matriculation Examination

Authors

  • Nina Ogińska - Bulik Uniwersytet Łódzki
  • Magdalena Zadworna-Cieślak Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.019

Keywords

prężność, radzenie sobie ze stresem, stres egzaminacyjny

Abstract

The aim of this study was to determine the role of resiliency in coping with stress related to the matriculation examination. Additionally, it was analysed whether the strategies used change as the examination approaches.

The study involved 82 secondary school students of the final year at the age of 18-19. The Resiliency Assessment Scale - SPP-25 and the Multidimensional Inventory for Measuring Stress Coping – COPE were applied. The COPE study focused on assessing the strategies used in coping with stress related to the matriculation exam (situational version). It was conducted twice, the second one took place 3 months after the first one (two weeks before the exam).

It occurred that resiliency was significantly associated with the strategies of coping with stress in both stages of the study, however it was stronger in the period immediately preceding the final examination. The correlation between resiliency and adaptive strategies, such as active coping with stress and positive reframing were positive, while the correlation between avoidance strategies, such as denial or behavioural disengagement were negative. The study shows that resiliency may significantly increase the effectiveness of coping with examination stress.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-02-10

How to Cite

1.
OGIŃSKA - BULIK, Nina and ZADWORNA-CIEŚLAK, Magdalena. The Role of Resiliency in Coping with Stress Related to the Matriculation Examination. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 10 February 2015. Vol. 2, no. 19, pp. 7-24. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 19 (2014)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 4700
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

prężność, radzenie sobie ze stresem, stres egzaminacyjny
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop