Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.019Słowa kluczowe
prężność, radzenie sobie ze stresem, stres egzaminacyjnyAbstrakt
Celem podjętych badań było ustalenie jak rolę pełni prężność psychiczna w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Analizowano także czy podejmowane strategie zmieniają się w miarę zbliżania się terminu egzaminu.
W badaniach uczestniczyło 82 uczniów ostatniej klasy liceum ogólnokształcącego, w wieku 18-19 lat. Zastosowano Skalę Pomiaru Prężności – SPP-25 oraz Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – COPE. Badanie za pomocą COPE dotyczyło oceny strategii radzenia sobie odnoszących się do egzaminu maturalnego (wersja sytuacyjna). Przeprowadzono je dwukrotnie, drugi raz po upływie 3 miesięcy po pierwszym (na dwa tygodnie przed maturą).
Z badań wynika, że prężność psychiczna jest istotnie powiązana ze strategiami radzenia sobie, w obydwu etapach badania, lecz silniej w okresie bezpośrednio poprzedzającym egzamin maturalny, zarówno tymi o charakterze adaptacyjnym, jak aktywne radzenie sobie i pozytywne przewartościowanie (dodatnio), jak i strategiami unikowymi, takimi jak zaprzeczanie czy zaprzestanie działań (ujemnie). Prężność może istotnie zwiększać skuteczność radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym.Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 3897
Liczba cytowań: 0