Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wezwanie Włodzimierza Ledóchowskiego do cura personalis. Unikatowy charakter jezuickiego wychowania i jego humanistyczne korzenie
  • Strona domowa
  • /
  • Wezwanie Włodzimierza Ledóchowskiego do cura personalis. Unikatowy charakter jezuickiego wychowania i jego humanistyczne korzenie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 4 (2019): Z dziejów wychowania: jezuici i szkolnictwo /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wezwanie Włodzimierza Ledóchowskiego do cura personalis. Unikatowy charakter jezuickiego wychowania i jego humanistyczne korzenie

Autor

  • Cristiano Casalini Boston College https://orcid.org/0000-0002-4364-061X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.4.006

Słowa kluczowe

cura personalis, Ignacy Loyola, Włodzimierz Ledóchowski, pedagogika jezuicka

Abstrakt

W ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat zwrot cura personalis zrobił błyskawiczną karierę i stał się symbolem jezuickiej filozofii wychowania. Jednak znaczenie tego zwrotu jest nadal niejednoznaczne. Pierwszą osobą, która go użyła, był generał zakonu jezuitów Włodzimierz Ledóchowski. Posłużył się nim w 1934 roku w przemówieniu skierowanym do przedstawicieli szkół średnich i uniwersytetów prowadzonych przez jezuitów w Stanach Zjednoczonych. Ledóchowski stwierdził, że kultura osoby jest głęboko zakorzeniona w duchu Towarzystwa Jezusowego, a zwłaszcza w duchowości Ignacego Loyoli. Niniejszy artykuł ma na celu nakreślenie tła historycznego, które doprowadziło Ledóchowskiego do użycia zwrotu cura personalis oraz pokazanie, w jaki sposób zarówno humanistyczne, jak i ignacjańskie korzenie przyczyniły się do jego sukcesu w obrębie jezuickiego scenariusza wychowawczego.

Bibliografia

Acta Romana Societatis Iesu vol. 7, no. 2 (1933).

Acta Romana Societatis Iesu vol. 8, no. 1 (1935).

Cardulo F. (2016). “Promotion of Humanistic Studies (c.1584–90),” in C. Casalini, C. Pavur (eds.), Jesuit Pedagogy, 1540–1616: A Reader, Boston: Institute of Jesuit Sources.

“Centennial Visit of Jesuit Father General Pedro Arrupe, Nov. 11, 1972,” file folder, Centennial Year Records, accession 001-XX-0013, box 5, University Archives, St. Peter’s University, Jersey City, NJ, 5.

Compayré G. (1904). Histoire critique des doctrines de l’éducation en France depuis le seizième siècle, vol. 1, Paris: Hachette.

Duminuco V.J. (ed.). (2000). The Jesuit Ratio Studiorum: 400th Anniversary Perspectives, New York: Fordham University Press.

Casalini C., Pavur C. (eds.). (2016). Jesuit Pedagogy, 1540–1616: A Reader, Boston: Institute of Jesuit Sources.

Geger B.T. (2014). “Cura Personalis: Some Ignatian Inspirations,” Jesuit Higher Education: A Journal, vol. 3, no. 2, pp. 6–20.

Gramatowski W. (2001). “Ledóchowski, Wlodimiro,” in Ch.E. O’Neill, J.M. Domínguez (eds.), Diccionario historico de la Compañía de Jesús, vol. 2, Rome: IHSI; Madrid: Universidad Pontificia Comillas, p. 1688.

Huber J. (1873). Der Jesuiten-Orden: Nach seiner Verfassung und Doctrin, Wirksamkeit und Geschichte, Berlin: C. Habel.

Ignatius of Loyola. (2006). Letters and Instructions, Boston: Institute of Jesuit Sources.

Klein L.F. (2018). “O Modo de proceder pedagógico jesuítico de Paris, Alcalá e Messina aos nossos dias,” in J.M.M. Lopes (ed.), A pedagogia da Companhia de Jesus: Contributos para um diálogo, Braga: Axioma, Publicações da Faculdade de Filosofia, pp. 119–166.

Kolvenbach P.-H. (2007). “Cura personalis,” Review of Ignatian Spirituality, vol. 38, no. 1, pp. 9–17.

Ledóchowski W. (1935). “Instructio pro Assistentia Americae de ordinandis universitatibus, collegiis ac scholis altis et de praeparandis eorundem magistris” [“Instructions for the United States Assistancy on the governance of universities, colleges and high schools, and on the formation of their teachers”], Woodstock Letters, vol. 64, no. 1, pp. 5–16.

Lopes J.M.M. (ed.). (2018). A pedagogia da Companhia de Jesus: Contributos para um diálogo, Braga: Axioma, Publicações da Faculdade de Filosofia.

Lopes J.M.M. (2018). “Linhas caracteristicas da pedagogia da Companhia de Jesus,” in: J.M.M. Lopes (ed.), A pedagogia da Companhia de Jesus: Contributos para um diálogo, Braga: Axioma, Publicações da Faculdade de Filosofia, pp. 5–72.

O’Malley J.W. (2015). “Jesuit Schools and the Humanities Yesterday and Today,” Studies in the Spirituality of Jesuits, vol. 47, no. 1, pp. 1–34.

O’Malley J.W. (2019). “How Humanistic is the Jesuit Tradition? From the 1599 Ratio Studiorum to Now,” in M.R. Tripole (ed.), Jesuit Education 21: Conference Proceedings on the Future of Jesuit Higher Education, Philadelphia: St. Joseph’s University Press.

Pavur C. (2019). In the School of Ignatius: Studious Zeal and Devoted Learning, Boston: Institute of Jesuit Sources.

Roothan I. (1935). “Letter of Father John Roothaan,” in L. O’Connor (ed.), The Ratio Studiorum 1599: Revised 1832–1935, West Stockbridge: Shadowbrook.

Van Ginhoven R.Ch. (2014). Instruments of the Divinity: Providence and Praxis in the Foundation of the Society of Jesus, Leuven: Brill.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2020-01-04

Jak cytować

1.
CASALINI, Cristiano. Wezwanie Włodzimierza Ledóchowskiego do cura personalis. Unikatowy charakter jezuickiego wychowania i jego humanistyczne korzenie. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 4 styczeń 2020, T. 22, nr 4, s. 123–134. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.4.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 4 (2019): Z dziejów wychowania: jezuici i szkolnictwo

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1479
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cura personalis, Ignacy Loyola, Włodzimierz Ledóchowski, pedagogika jezuicka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa