Chrześcijaństwo religią
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.001Słowa kluczowe
religia, chrześcijaństwo, definicja religii, istota religii, specyfika chrześcijaństwa, oryginalność chrześcijaństwa, uniwersalizm chrześcijaństwaAbstrakt
Przedmiotem niniejszego opracowania jest rozumienie religii w ogóle i chrześcijaństwa w szczególności. Celem zaś – ukazanie istoty religii oraz specyfiki chrześcijaństwa. Problematyka badawcza dotyczy istoty religii, na którą wskazują jej definicje oraz funkcje. Udzielono odpowiedzi na pytania: Czym to jest religia? Jakie są jej komponenty, składowe? Jakie elementy ją konstytuują? W artykule wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz analizę fenomenologiczną i syntetyczną.
Właściwe zrozumienie istoty religii, w tym chrześcijaństwa, które skoncentrowane jest na Bogu w Trójcy Jedynym i Jezusie Chrystusie oraz człowieku, ma szereg implikacji dla praktyki. Pozwala m.in. demaskować manipulację religią w życiu społecznym i politycznym. Poznanie chrześcijaństwa jako religii może stanowić przygotowanie do dialogu interkulturowego, międzyreligijnego oraz ekumenicznego. Ważne tu jest teoretyczne przygotowanie, które daje podstawę do aktywnego, praktycznego zaangażowania się w dzieło dialogu, a także w dzieło edukacji, nie tyko młodego pokolenia.
Bibliografia
Bartnik C.S. (2002). Eseje o historii zbawienia, Lublin: „Standruk”.
Berner U. (1997). Religia, [w:] Leksykon religii. Z inicjatywy Franza Königa przy współpracy wielu uczonych wydał Hans Waldenfels, tłum. A. Bronk, Warszawa: Verbinum. Wydawnictwo Księży Werbistów, s. 392–393.
Bronk A. (2003). Religia, [w:] T. Gadacz, B. Milerski (red.), Religia. Encyklopedia PWN, , t. 8, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 393–403.
Budzik S., Kijas Z. (red.) (2000). Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii. Materiały z sympozjum. Tarnów – Kraków, 14–15 kwietnia 1999 r., Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej „Biblos”.
Dajczer T. (1990a). Oryginalność chrześcijaństwa na tle innych religii, [w:] M. Wojciechowski (red.), Chrześcijaństwo wśród religii, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, s. 22–34.
Dajczer T. (1990b). Teologia religii, [w:] M. Wojciechowski (red.), Chrześcijaństwo wśród religii, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, s. 45–65.
Dajczer T. (1993). Buddyzm w swej specyfice i odrębności wobec chrześcijaństwa, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate” (1986), [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, s. 334–338.
Fromm E. (1966). Szkice z socjologii religii, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa: Książka i Wiedza.
Jacher W. (1983). Durkheim Émile, [w:] Encyklopedia katolicka, red. R. Łukaszyk, t. 4, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 375–376.
Klauza K. (2002). Uniwersalizm chrześcijaństwa, [w:] M. Rusecki (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 1288–1291.
Karas M. (red.) (2002). Definicja religii. Studia i szkice, Kraków: Wydawnictwo FHG Tondera.
Katechizm Kościoła katolickiego (1994), Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Krąpiec M.A. (2006). Osoba, [w]: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, , t. 7, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, s. 873–887.
Lanczkowski G. (1986), Wprowadzenie do religioznawstwa, przeł. A. Bronk, Warszawa: Verbinum. Wydawnictwo Księży Werbistów.
Ledwoń I.S., Pek K. (red.) (1999). Chrześcijaństwo a religie. Dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Tekst – komentarze – studia, Lublin–Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.
Maciuszko J. (1992). Wprowadzenie do nauk o religii, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Markowski R. (2013). Rozumienie chrześcijaństwa w badaniach ks. Tadeusza Dajczera w kontekście fenomenologii religii, Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.
Pauli R. (1947). Das Wesen der Religion. Eine Einführung in die Religionsphilosophie, München: Verlag P. Müller.
Rusecki M. (1989), Istota i geneza religii, Warszawa: Verbinum. Wydawnictwo Księży Werbistów.
Rusecki M. (2001a). Chrześcijaństwo, [w:] T. Gadacz, B. Milerski (red.), Religia. Encyklopedia PWN, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 484–498.
Rusecki M. (2001b), Fenomen chrześcijaństwa. Wkład w kulturę, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”.
Rusecki M. (2002). Religia, [w:] M. Rusecki (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 1013–1027.
Rusecki M. (2012). Religia. I. Istota, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 16, red. E. Gigilewicz, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 1394–1400.
Sakowicz E. (2006). Pryncypia dialogu Kościoła katolickiego z religiami Dalekiego Wschodu i Indii w świetle nauczania Soboru Watykańskiego II oraz dokumentów posoborowych, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Sakowicz E. (2007). Wspólnototwórczy i aksjologiczny wymiar religii współczesnego świata, [w:] I.S. Ledwoń i in. (red.), Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 543–555.
Sakowicz E. (2008). Przynależący oraz dystansujący się od Kościoła katolickiego, [w:] J. Kulisz (red.), Wiara i kultura – śmiały eksperyment Pana Boga, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 88–115.
Sakowicz E. (2009). Religioznawstwo, Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.
Sakowicz E. (2015). Religia – „ufantastycznione odbicie realnego świata”. Negacja religii i kultu przez system komunistyczny w powojennej Polsce, [w:] Z. Kupisiński (red.), Potrzeba religii. Dynamika praktyk religijnych i rytualnych, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 85–104.
Sakowicz E. (2020). Religia i wiara, „Ateneum Kapłańskie”, t. 175, nr 2, s. 214–230.
Sakowicz E. (2022). Chrześcijańska „wizja” rodziny wobec jej „modelu komunistycznego”, [w:] B.M. Kałdon, B. Krajewska, J. Niewęgłowski (red.), Wsparcie i ochrona rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, s. 245–263.
Sobczak Z., Zimoń H. (1983). Ewolucjonizm. III. W aspekcie kulturowym, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 4, red. R. Łukaszyk, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 1454–1457.
Waldenfels H. (red.) (1986). Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka, przeł. E. Perczak, Warszawa: Verbinum. Wydawnictwo Księży Werbistów.
Wojciechowski M. (red.) (1990). Chrześcijaństwo wśród religii, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Wroczyński K. (2001). Durkheim Émile, [w:] A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. 2, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, s. 757–758.
Zdybicka Z.J. (1973). Czym jest i dlaczego istnieje religia?, „Zeszyty Naukowe KUL” t. 16, nr 3–4, s. 3–17.
Zdybicka Z.J. (1977). Człowiek i religia. Zarys filozofii religii, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Zmorzanka A., Pindel R. (2006). Magia, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 11, red. E. Ziemann, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 794–801.
Zon J. (1983). Ewolucjonizm. I. W aspekcie biologicznym, [w:] R. Łukaszyk (red.), Encyklopedia katolicka, , t. 4, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 1449–1451.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Eugeniusz Sakowicz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 164
Liczba cytowań: 0