Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wartość słowa. Etyczne znaczenie dialogu ustrukturyzowanego relacją pytanie–odpowiedź w filozofii Józefa Tischnera
  • Strona domowa
  • /
  • Wartość słowa. Etyczne znaczenie dialogu ustrukturyzowanego relacją pytanie–odpowiedź w filozofii Józefa Tischnera
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wartość słowa. Etyczne znaczenie dialogu ustrukturyzowanego relacją pytanie–odpowiedź w filozofii Józefa Tischnera

Autor

  • Dominika Dziurosz-Serafinowicz Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0002-1084-1044

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.006

Słowa kluczowe

filozofia dialogu, Józef Tischner, personalizm, etyka słowa, etyczny wymiar dialogu

Abstrakt

Rolę słowa podkreśla wielu etyków i filozofów. Istotnym wymiarem analizy słowa wykorzystywanego w relacjach międzyludzkich jest jego wartość. Od wartości słów zależy etyka, ponieważ bez szczerych słów nie można prowadzić prawdziwego dialogu, a także budować społeczności opartej na zaufaniu. W niniejszym artykule autorka stara się ukazać, że w takich ramach filozoficznych główną rolę odgrywa relacja pytanie–odpowiedź, która jest podstawową strukturą dialogu. Szczególną uwagę zadawaniu pytania poświęcił polski filozof i ksiądz Józef Tischner, który w pytaniu widział rodzaj prośby w świecie duchowego ubóstwa, która wymaga etycznej odpowiedzi. Autorka przedstawia w artykule również jego oryginalną filozofię dramatu, zwłaszcza w odniesieniu do wyrażanego przez niego poglądu na dialogiczną relację między osobami, a następnie relacje wewnątrz różnych grup – od wielkich społeczeństw i narodów po małe wspólnoty. W artykule ukazano także etyczne, aksjologiczne i antropologiczne znaczenie dialogu, a nawet jego agatologiczny i ontologiczny charakter, który jest ustrukturyzowany relacją pytanie–odpowiedź, stanowiącą podstawę pogłębionej komunikacji.

Bibliografia

Andrzejewski B. (2016). Filozofia słowa. Zarys dziejów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Austin J.L. (1962). How to Do Things with Words: The William James Lectures Delivered at Harvard University in 1955, New York: Oxford University Press.

Bobko A. (2007). Myślenie wobec zła. Religijny i polityczny wymiar myślenia w filozofii Kanta i Tischnera, Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.

Bodhi B., Right Speech, Right Action, Right Livelihood, http://www.vipassana.com/resources/8fp4.php [access: 12.10.2019].

Cegieła A. (2014). Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa: Elipsa.

Confucius (2018). The Analects of Confucius: The Complete Books of Confucian Wisdom, trans. J. Legge, [s.l.]: Adansonia Press.

Coreth E. (1958). “Metaphysik als Aufgabe,” in Aufgaben der Philosophie. Drei Versuche von E. Coreth, C. Muck, J. Schasching, Innsbruck: Felizian Rauch.

Coreth E. (1980). Metaphysik. Eine methodisch-systematische Grundlegung, Innsbruck–Wien–München: Tyrolia Verlag.

Coreth E. (1986). Was ist der Mensch? Grundzüge philosophische Anthropologie, Innsbruck–Wien– München: Tyrolia Verlag.

Coreth E. (1994). Grundriss der Metaphysik, Innsbruck–Wien: Tyrolia Verlag.

Glinkowski W.P. (2020). Człowiek w dialogu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jagiełło J. (ed.). (2020). “From Axiology to Agathology: Józef Tischner’s Philosophy of Man,” in Józef Tischner, ed. J. Jagiełło, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, pp. 41–109.

Lindgren A. (n.d.). Pippi Långstrump i Söderhavet [many editions].

Peirce Ch.S. (1955). “Logic as Semiotic: The Theory of Signs,” in Philosophical Writings of Peirce. Selected and edited with an introduction by J. Buchler, New York: Dover Publications, Inc.

Plato, Phaedrus, http://classics.mit.edu/Plato/phaedrus.html [access: 19.10.2019].

Searle J. (1979). Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts, Cambridge: Cambridge University Press.

Tischner J. (1991). Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.

Tischner J. (1998a). Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków: Znak.

Tischner J. (1998b). Spór o istnienie człowieka, Kraków: Znak.

Tischner J. (2012). Współczesna filozofia ludzkiego dramatu. Wykłady, Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.

The First Noble Truth: The Noble Truth of “dukkha”. (2013), edited by Access to Insight (BCBS Edition), 5 November 2013, http://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sacca/sacca1/index.html [access: 12.10.2019].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2022-09-26 — zaktualizowane 2022-09-26

Jak cytować

1.
DZIUROSZ-SERAFINOWICZ, Dominika. Wartość słowa. Etyczne znaczenie dialogu ustrukturyzowanego relacją pytanie–odpowiedź w filozofii Józefa Tischnera. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 wrzesień 2022, T. 25, nr 3, s. 127–144. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.3.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Dominika Dziurosz-Serafinowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 944
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

filozofia dialogu, Józef Tischner, personalizm, etyka słowa, etyczny wymiar dialogu
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa