The “Jungle” Prevention Program for Parents: Structure, Principles and Potential Applications
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.002Keywords
alcohol problem prevention, scenario for parents, short group interventions, universal prevention, basic preventionAbstract
A strong bond with parents is considered to be the most important factor for protecting children and adolescents against the use of psychoactive substances. At the same time, serious disturbances in the family relationship (e.g. violence) are objectively the reasons for the premature initiation and use of these substances. What can be done to strengthen this factor? Above all, this factor is composed of many elements that are worth emphasizing, because probably not all of them can be strengthened at the same time. There are components that require intensive action, but also those that can be activated and strengthened in a relatively simple way. In addition, the structure and content of the preventive program “Our children in the jungle of life” (in short: “Jungle”), which was described in my book Our children in the jungle of life. How to help them survive? published in 2016. Since then, I have tested the suitability of this scenario in working with adults in various conditions. It seems that it is very well received (positive results of the summative evaluation) and should be examined more thoroughly. In the article, I discuss the structure and principles of work using this scenario.
References
Anderson P., Baumberg B. (2007). Alkohol w Europie. Raport z perspektywy zdrowia publicznego, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Bodin M., Strandberg A.K. (2011). The Örebro prevention programme revisited: A cluster-randomized effectiveness trial of programme effects on youth drinking, „Addiction”, t. 106, nr 12, s. 2134–2143. DOI: 10.1111/j.1360-0443.2011.03540.x.
Gogacz M. (1983). Filozoficzne rozważania o rozpaczy i nadziei, „Studia Philosophie Christianae”, nr 2, s. 151–182.
Gogacz M. (1985). Człowiek i jego relacje, Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Grzelak S. (2009). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Hawkins D.J., Catalano R.F., Miller J.Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood. Implications for substance abuse prevention, „Psychological Bulletin”, t. 112, nr 1, s. 64–105. DOI: 10.1037/0033-2909.112.1.64.
Hussong A., Bauer D., Chassin L. (2008). Telescoped trajectories from alcohol initiation to disorder in children of alcoholic parents, „Journal of Abnormal Psychology”, t. 117, nr 1, s. 63–78. DOI: 10.1037/0021-843X.117.1.63.
Koutakis N., Stattin H., Kerr M. (2008). Reducing youth alcohol drinking through a parent-targeted intervention: the Örebro Prevention Program, „Addiction”, t. 103, nr 10, s. 1629–1637. DOI: 10.1111/j.1360-0443.2008.02326.x.
Kristjansson A.L., Sigfusdottir I.D., Thorlindson T., Mann M.J., Sigfusson J., Allegrante J.P. (2016). Population trends in smoking, alcohol use and primary prevention variables among adolescents in Iceland, 1997–2014, „Addiction”, t. 111, nr 4, s. 645–652. DOI: 10.1111/add.13248.
Kumpfer K., Alvarado R. (2003). Family-strengthening approaches for the prevention of youth problem behaviors, „American Psychologist”, t. 58, nr 5–6, s. 457–465. DOI: 10.1037/0003-066X.58.6-7.457.
Malczewski A. (2017). Polska młodzież a substancje psychoaktywne, „Świat Problemów”, nr 4(291), s. 15–19.
Malczewski A. (red.). (2018). Raport o stanie narkomanii w Polsce 2018, Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Milkman H.B. (2016). Iceland succeeds at reversing teenage substance abuse. The U.S. should follow suit, „Huffpost”, http://www.huffingtonpost.com/harvey-b-milkman-phd/iceland-succeeds-at-rever_b_9892758.html [dostęp: 20.06.2019].
Nutt D., King L., Philips L. (2010). Drug harms in the UK: a multicriteria decision analysis, „The Lancet”, t. 376, nr 9752, s. 1558–1565, 6 November. DOI:10.1016/S0140-6736(10)61462-6
Ostaszewski K., Rustecka-Krawczyk A., Wójcik M. (2009). Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I–II, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Ostaszewski K. (red.), Bobrowski K., Borucka A., Okulicz-Kozaryn K., Pisarska A., Biechowska D., Shchudlo S., Klymanska L., Herasym H., Herus O., Savka W., Mirchuk I. (2017). Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży. Badania mokotowskie 2004-2016. Badania ukraińskie, obwód lwowski 2016, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Perry C.L., Williams C.L., Komro K.A., Veblen-Mortenson S., Stigler, M., Munson K.A., Farbakhsh K., Jones R.M., Forster J.L. (2002). Project Northland: long-term outcomes of community action to reduce adolescent alcohol use, „Health Education Research”, t. 17, nr 1, s. 117–132. https://doi.org/10.1093/her/17.1.117.
Porzak R. (red.). (2019). Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce, Lublin: Fundacja „Masz Szansę”.
Ramstedt M., Larm P., Raninen J. (2019). Changes in parenting as an explanation for the decline in youth drinking – can we learn something from a comparison of Sweden and Denmark? KBS thematic meeting: Youth drinking in decline Krakow, April 10–12, 2019.
Raport o stanie zdrowia na świecie 2002. Analiza zagrożeń, promocja zdrowia. (2002). Przeł. A. Basaj, Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Rew L., Wong Y.J. (2006). A systematic review of associations among religiosity/spirituality and adolescent health attitudes and behaviors, „Journal of Adolescent Health”, t. 38, nr 4, s. 433–442. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2005.02.004.
Sakowska J. (2008). Szkoła dla rodziców i wychowawców. Materiały pomocnicze dla prowadzących zajęcia. Część 1, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Sierosławski J. (2015). Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2015 r., Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii; Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, https://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=1037524 [dostęp: 20.06.2019].
UNODC. (2015). International standards on drug use prevention, Vienna: United Nations.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1920 r. o ograniczeniach w sprzedaży i spożyciu napojów alkoholowych (Dz.U. z 1922, nr 35, poz. 299).
Wojcieszek M., Wojcieszek K., Wojcieszek J. (2017). Reception of the alcohol prevention educational program for parents called „Dżungla” (‘Jungle’) by different groups of participants. Eight EUSPR Annual Conference and Members Meeting, Vienna 20–22.09.2017.
Wojcieszek K. (2005). Na początku była rozpacz, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Wojcieszek K. (2010). Człowiek spotyka alkohol, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Wojcieszek K. (2016). Nasze dzieci w dżungli życia. Jak pomóc im przetrwać?, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Wojcieszek K. (2017). Islandzki środowiskowy program profilaktyki problemów alkoholowych młodzieży w kontekście polskiego modelu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, [w:] A. Barczykowska, M. Muskała (red.). Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga jubileuszowa profesora Wiesława Ambrozika, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 311–330.
Wong Y.J., Rew L., Slaiken K.D. (2006). A systematic review of recent research on adolescent religiosity/spirituality and mental health, „Issues in Mental Health Nursing”, t. 27, nr 2, s. 161–183. DOI: 10.1080/01612840500436941.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 483
Number of citations: 0