Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

A Concept of the Development of a Prevention System and the Education of Specialists in the Prevention of Risky Behaviors in Children and the Youth in Western Ukraine
  • Home
  • /
  • A Concept of the Development of a Prevention System and the Education of Specialists in the Prevention of Risky Behaviors in Children and the Youth in Western Ukraine
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 3 (2019): Social Prevention: Pedagogical and Psychological Contexts /
  4. Articles and Dissertations

A Concept of the Development of a Prevention System and the Education of Specialists in the Prevention of Risky Behaviors in Children and the Youth in Western Ukraine

Authors

  • Wioletta Małgorzata Junik UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO Wydział Pedagogiki i Psychologii https://orcid.org/0000-0002-4535-5302

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.001

Keywords

Polish-Ukrainian cooperation, applied research project, academic education, education module, risky behavior prevention, prevention science, evidence-based prevention, academic staff, students

Abstract

The goal of the article is to present an applied research project which sets an example of best practice in international academic cooperation for building an evidence-based prevention system in Western Ukraine. As a neighboring country, Poland is open to sharing its experience and achievements in attaining effective systematic solutions regarding alcohol and drug issues, which is of interest to Ukraine and is confirmed by the execution of the presented project, realized in cooperation with the academic staff of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. The aim of the project is to develop a conceptual and educational module for courses preparing students for prevention work with children and the youth. The project was implemented by a team from the Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, which has over twenty years of experience in preparing social educators for the implementation of preventive tasks. The article contains the empirical foundation, the need for the fulfillment of the project, the descriptions of its goals, subject, method of action and implementation stages. It discusses the difficulties encountered at the design and implementation stages, and the final results.

References

Franke E. (2016). Rodzaje wiedzy i źródła jej pozyskiwania we współczesnym przedsiębiorstwie w aspekcie organizacji uczącej się, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 87, s. 105–118.

Maslowski R. (2006). A Review of Inventories for Diagnosing School Culture, „Journal of Educational Administration”, t. 44, nr 1, 6–35. DOI: 10.1108/09578230610642638.

OECD (2000). Knowledge management in the learning society, Paris: OECD.

Okulicz-Kozaryn K., Shchudlo S., Klymanska L., Herasym H., Herus O., Savka V., Mirchuk I. (2017). Zachowania ryzykowne i zaburzenia zdrowia psychicznego młodzieży we Lwowie, Drohobyczu i w powiecie drohobyckim, [w:] K. Ostaszewski (red.), Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży. Badania mokotowskie 2004–2016. Badania ukraińskie, obwód lwowski 2016, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, s. 129–146.

Ostaszewski K. (2014). Kompetencje zawodowe profilaktyka, „Serwis Informacyjny Narkomania”, nr 4(68), s. 8–13.

Ostaszewski K. (red.). (2017). Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych młodzieży szkolnej, „Dziecko Krzywdzone”, t. 16, nr 1, s. 133–143, http://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/579 [dostęp: 20.06.2019].

Szczudło S. (2014). Młodzież studencka Ukrainy w społeczeństwie ryzyka, [w:] P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 173–187.

Tłuściak-Deliowska A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji nauczycieli szkół gimnazjalnych, „Studia Edukacyjne”, nr 40, 127–148. DOI: 10.14746/se.2016.40.8.

Balakireva O.M., Bondar T.V., Prijmak Y.Y., Pavlova D.M., Vasilenko O.V., Sakovich O.T., Sal’nikov S.Z., Sidyak S.V., Yudin Y.B., Nahabich N.S. (2015). Kurinnya, vzhyvannya alkogolyu ta narkotychnyh rechovyn sered pidlitkiv, yaki navchayut’sya: Poshyrennya i tendencji v Ukraini: Za rezul’tatami doslidzhennya 2015 roku v ramkah mizhnarodnogo projektu «Evropejs’ke opytuvannya uchniv shchodo vzhyvannya alkogolyu ta inshyh narkotichnyh rechovyn – ESPAD», Kyiv: Ukrains’kyj instytut social’nyh doslidzhen’ im. Oleksandra Yaremenka, https://www.unicef.org/ukraine/reports/smoking-use-alcohol-and-drugs-among-adolescents-education-distribution-and-trends-ukraine [dostęp: 19.06.2019].

Кабінет Міністрів України. (2013). Розпорядження, Про схвалення Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року. Bід 28 серпня 2013 р. № 735-р, https://www.kmu.gov.ua/npas/246715472 [dostęp: 20.06.2019].

The World Factbook 2016-17. (2016). https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html [dostęp: 19.06.2019].

World Health Organization: Ukraine. Conflict emergency. https://www.who.int/hac/crises/ukr/sitreps/ukraine_sitrep_1august2016.pdf?ua=1 [dostęp: 19.06.2019].

World Health Organization: Ukraine health situation reports. https://www.who.int/emergencies/crises/ukr/sitreps/en/ [dostęp: 16.06.2019].

World Health Organization: Ukraine. Statistics. http://www.who.int/countries/ukr/en/ [dostęp: 23.05.2017].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2019-09-23

How to Cite

1.
JUNIK, Wioletta Małgorzata. A Concept of the Development of a Prevention System and the Education of Specialists in the Prevention of Risky Behaviors in Children and the Youth in Western Ukraine. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 23 September 2019. Vol. 22, no. 3, pp. 19-37. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.3.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 3 (2019): Social Prevention: Pedagogical and Psychological Contexts

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 802
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Polish-Ukrainian cooperation, applied research project, academic education, education module, risky behavior prevention, prevention science, evidence-based prevention, academic staff, students
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop