Dialogue in Polish Schools: An Important Problem of Education and Pedagogy (Based on the Author’s Own Research)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.007Keywords
dialogue, dialogue at school, contemporary threats to dialogue, the essence of dialogue, benefits of dialogueAbstract
The subject of this study is dialogue at school. The theoretical aim is to show dialogue at school on the basis of literature on the subject, and the practical goal is to show how current and future school directors perceive the essence of dialogue. The qualitative research strategy was used, with the choice of method being the group interview. In terms of the research group, the respondents were chosen randomly from among postgraduate students, in the field of education and management in the Jesuit University of Philosophy and Education Ignatianum in Krakow. These included current and potentially future school headmasters. As part of this article, the essence of dialogue and contemporary threats resulting from the conditions of modern life are presented. The author attempts to characterize the contemporary Polish compulsory school in the context of undertaking a dialogue. This article also presents the analysis and conclusions of their own research, including conclusions for further educational practice. These include the following suggestions: continuous improvement of communication skills among teachers and other subjects of school life; learning about our own emotions and attitudes that condition dialogue and work on them; pay closer attention to the benefits of dialogue within educational institutions – developing appropriate strategies and adopting philosophies/discourses in order to improve and maintain dialogue; organization of free dialogue workshops throughout the country in order to increase the culture of dialogue of the Polish nation; taking into account the need to adapt the dialogue to the interlocutor, including people from foreign countries.
References
Bielski J., Nauczyciel doskonały, Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.
Chodorowska-Chromiec M., Kompetencje komunikacyjne nauczyciela w pracy z uczniem, w: Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość, red. Z. Bartkowicz, M. Kowalczuk, M. Samujło, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, s 139‒146.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studia teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Feinberg W., Solis J., Szkoła i społeczeństwo, przeł. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000.
Giroux H.A., McLaren P., Ameryka 2000 i polityka wymazywania, Demokracja i różnice kulturowe w oblężeniu, w: Nieobecne dyskursy, cz. 3, red. Z. Kwiecińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993, s. 77‒94.
Gumuła T., Dyrda T., Wybrane problemy edukacji szkolnej w Polsce, w: Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczenia się w Europie, red. T. Gumuła, T. Dyrda, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2009.
Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t. 1, przeł. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
Matusz-Rżewska A., Nauczyciel-uczeń. O paradoksach wzajemnej komunikacji, w: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, s. 461‒480.
McLaren P.L., Antystruktura oporu, w: Nieobecne dyskursy, cz. 2, Wydawnictwo UMK, Toruń 1992, s. 31‒53.
Michalicka-Ipnarska M., Szkoła, jakiej potrzebujemy, w: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, s. 482‒498.
Parzęcki R., Funkcje pedagogiki w warunkach XXI w., w: Wyzwania współczesnej pedagogiki, red. D. Becker-Pestka, E. Kowalik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Warszawa 2015, s. 13‒24.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, War-szawa 2001.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, przeł. M. Wojdak-Piątkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Samujło M., Sokołowska-Dzioba T., Język otwartości w relacji nauczyciel-uczeń, w: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, s. 440‒453.
Sawiński J.P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla edukatorów i nauczycieli, Difin, Warszawa 2015.
Śliwiński P.J., Zagubiony i odnaleziony w nie-miejscu, w: Kondycja człowieka współczesnego, red. C. Piecuch, Universitas, Kraków 2006, s. 150‒178.
Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2005.
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki i dialogu, Wydawnictwo PAT, Kra-ków 1998.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 14 grudnia 2016 r., Rozdz. 1, art. 1, pkt. 1, 3, 5, 8, 18 (tekst jednolity: Dz. U. 2017 poz. 59, z późn. zm.).
Żukowska Z.A., Dialog zamiast kar, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 581
Number of citations: 0