Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Hope – the Virtue that Improves the Quality of Life of Modern Humans
  • Home
  • /
  • Hope – the Virtue that Improves the Quality of Life of Modern Humans
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World /
  4. Articles and Dissertations

Hope – the Virtue that Improves the Quality of Life of Modern Humans

Authors

  • Andrzej Michał de Tchorzewski Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0002-8149-9442

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.002

Keywords

hope, hope structure, quality of life, pedagogy of hope

Abstract

Hope accompanies man in the pursuit of fulfilling something that is essential and necessary for human existence. It counteracts the sense of loss of the most important values for a human being. A lack of hope leads people to despair; and thus often to make decisions leading to irreversible life situations. Hope lets people pass through the most difficult moments and periods of life. On the one hand; it shapes the existential vision of a human being; filled with his trust; faith in a better; favorable destiny; and on the other - affects his sense of transcendence; which pervades comfort. Hope improves human life. And although there is no hope without fear; it is the way of seeking the meaning of life. Hope is a force that especially protects those who are on the verge of despair that takes the sense of bleakness. As a rational being assigned to the structure of personality of every human being; it can be perceived in several contradictory dimensions. Hope is the cause that improves all dimensions of every human life. It realizes itself through the world of values to which a human is heading without which he cannot shape the quality of his life. Hope has its own structure through which one should understand a certain system of peculiar properties coming with different strength into mutual relations; which are both its elements and constitute the whole that decide for the individual and unique character of the sense of hope in the case of every human being. The question arises about the meaning of hope; its place and role in pedagogical processes; in which the conscious subjects are people that are brought up and raised. The pedagogy of hope is an attempt to penetrate the essence of particularly important elements/factors supporting the development of the human personality.

References

Bauman Z.; 44 listy ze świata płynnej nowoczesności; Wydawnictwo Literac­kie; Kraków 2011.

Elementarz Benedykta XVI; Wydawnictwo WAM; Kraków 2008.

Gadacz T.; O umiejętności życia; Znak; Kraków 2002.

Grynberg M.; Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne; Wydawnictwo Czarne; Wołowiec 2018.

Grynberg M.; Ocaleni z XX wieku; Wydawnictwo Czarne; Wołowiec 2018.

Grynberg M.; Księga Wyjścia; Wydawnictwo Czarne; Wołowiec 2018.

Kołakowski L.; Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania; Znak; Kraków 2009.

Krasiński J.; Analiza i znaczenie nadziei; w: Nadzieja w postawie ludzkiej; red. W. Słomka; Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL; Lublin 1992; s. 15–20.

Marcel G.; Homo viator. Wstęp do filozofii nadziei; przeł. P. Lubicz; Pax; Warszawa 1959.

Papież Franciszek i Dominique Wolton; Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie; przeł. M. Chojnacki; Wydawnictwo WAM; Kraków 2018.

Posmysz Z.; Królestwo za mgłą. Z autorką „Pasażerki” rozmawia Michał Wójcik; Znak – Literanova; Kraków 2017.

Ratzinger J. [Benedykt XVI]; Jezus z Nazaretu; przeł. W. Szymona; Wydawnictwo M; Kraków 2007.

Rottenberg A.; Proszę bardzo; W.A.B.; Warszawa 2009.

Skarga B.; Człowiek to nie jest piękne zwierzę; Znak; Kraków 2007.

Słownik wyrazów obcych; red. E. Sobol; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 1995.

Ślipko T.; Trojakie oblicze wolności; w: Wolność jako wartość i problem edukacyjny; red. A.M. de Tchorzewski; Wydawnictwo WERS; Bydgoszcz 1999; s. 9‒15.

Tchorzewski A.M. de; O potrzebie i pożytkach nadziei; w: Nadzieja i sprawiedliwość jako sprawności moralne w wychowaniu; red. I. Jazukiewicz i E. Rojewska; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2014; s. 17‒30.

Tchorzewski A.M. de; Sprawności moralne jako wyraz świadomości wychowawczej i kultury pedagogicznej; w: Sprawności moralne wychowawcy; red. I. Jazukiewicz i E. Rojewska; Wydawnictwo Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Zapol Dmochowski; Sobczyk; Szczecin 2013; s. 11‒27.

Tischner J.; Świat ludzkiej nadziei; Znak; Kraków 1992.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-02-14

How to Cite

1.
DE TCHORZEWSKI, Andrzej Michał. Hope – the Virtue that Improves the Quality of Life of Modern Humans. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 February 2019. Vol. 21, no. 4, pp. 31-54. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1135
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

hope, hope structure, quality of life, pedagogy of hope
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop