Diagnosis of Social Climate of Youth Delinquency Centers in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2018.1.008Keywords
social climate, juvenile, youth delinquency centers, Relationship dimension, Personal Development/Personal Growth dimension, Practical Orientation dimensionAbstract
Each institution creates and is characterized by a specific atmosphere which may be favorable, beneficial, positive, perhaps even motivating, or, on the other hand, unfavorable, negative or improper. The article presents the issues related to the social climate of youth educational centers (YEC) in Poland. The purpose of the research was to recognize the wards’ and educators’ opinions on the social climate of the institutions, as well as diagnosing it in terms of interpersonal relations, personal development and organization. The Scale of Social Climate by Rudolf H. Moos was used as a research tool. The analysis of the results led to a basic conclusion that an unfavorable climate prevails. The staff are focused mainly on extrinsic discipline and regulations, paying insufficient attention to proper interpersonal relations with their wards. Therapeutic aspects of the social climate are largely neglected.
References
Adrjan B., Klimat szkoły, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.
Bratnicki M., Wyciślak M., Klimat organizacyjny: pojęcie, mierzenie, badania i diagnoza, „Prakseologia” 1980, nr 4(76), s. 85–103.
Chomczyński P., Problem dominacji i podporządkowania wśród dziewcząt i chłopców w Zakładach Poprawczych typu półotwartego w Polsce, http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/1083.
Chomczyński P., Sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami wśród wychowanków zakładów poprawczych w Polsce, http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/1055.
Frąckowiak P., Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Garmond. Oficyna Wydawnicza, Poznań – Środa Wielkopolska 2006.
Gawęcka M., Transpozycja wychowania instytucjonalnego w świetle analizy porównawczej instytucji totalnej i symbolicznej, w: Opieka i wychowanie w instytucjach wparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju, red. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Wydawnictwo AHE, Łódź 2012.
Goffman E., Instytucje totalne, przeł. J. Łaszcz, GWP, Sopot 2011.
Hoy W.K., Hanuum J.W., Middle School Climate: An Empirical Assessment of Organizational Health and Student Achievement, „Educational Administration Quarterly” 1997, t. 33, nr 3, s. 290–301.
Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium. Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013.
Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
Lewin K., Field theory in social science: Selected theoretical papers, Harper & Brothers, Washington 1951.
Moos R.H., Correctional Institutions Environment Scale: Sampler Set, Mind Garden Inc., Menlo Park (CA) 1974.
Moos R.H., Evaluating correctional and community settings, John Wiley & Sons, New York – London – Sydney – Toronto 1975.
Moos R.H., The Social Climate Scales: A User’s Guide, Mind Garden Inc., Menlo Park (CA) 1994.
Muskała M., System resocjalizacyjny Glen Mills School, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2008, nr 1, s. 30–35.
Pufal-Struzik I., Atmosfera i klimat organizacji jako czynniki stymulujące lub hamujące efektywność twórczych zachowań pracowników, w: Myśl psychologiczna w Polsce Odrodzonej, red. A. Bańka, R. Derbis, Gemini, Poznań 1993.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2005.
Recommendation (2003)20 concerning new ways of dealing with juvenile delinquency and the role of juvenile justice (2003), http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/prisons/PCCP%20documents%202013/Rec(2003)20_E.pdf.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 roku w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. Nr 0, poz. 1872).
Seligman M., Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie, przeł. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 2007.
Siemionow J., Efektywność oddziaływań instytucji resocjalizacyjnych a nowe trendy w resocjalizacji, w: Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, red. M. Konopczyński, W. Ambrozik, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2009.
Skuza A., Klimat społeczny polskiego zakładu poprawczego (pedagogiczna analiza czynników kreujących), (Praca doktorska, Kielce 2011).
Sobczak S., Klimat społeczny instytucji resocjalizujących, „Pedagogika Społeczna” 2007, nr 3, s. 133–152.
Tatarowicz J., Klimat społeczny szkoły – zdrowy czy chory?, w: Zanim w szkole będzie źle… Profilaktyka zagrożeń, red. K. Ostrowska, J. Tatarowicz, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 576
Number of citations: 0