Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Perspective of Effectiveness in Resocialization
  • Home
  • /
  • The Perspective of Effectiveness in Resocialization
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 1 (2018): Resocialization: Tradition and Present Challenges /
  4. Articles and Dissertations

The Perspective of Effectiveness in Resocialization

Authors

  • Joanna Sztuka Akademia Ignatianum w Krakowie Instytut Nauk o Wychowaniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.1.004

Keywords

resocialization, social adaptation, recidivism, social maladjustment, effectiveness

Abstract

Verification of activities undertaken is the most significant phase of the process of change. This is also applicable to the resocialization process, aimed at returning a resocialized individual to society and changing the individual’s behavior in a way to make the person observe social norms and regulations and correctly fulfill one’s social role. Such a perspective assumes the use of numerous systemic and individualized activities aimed at equipping a resocialized person with the ability to stimulate self-development and solve problematic situations in an innovative way. The following article is an attempt to present the richness of a prolific scientific study on the topic of effectiveness, which has been an object of interdisciplinary interests for years, mobilizing scholars to search for criteria that could be used to determine the level of effectiveness, its determining factors and clarify the meaning of the term itself.

References

Bartkowicz Z., Skuteczna resocjalizacja w perspektywie aksjologicznej i pomiarowej, w: Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, red. Z. Bartkowicz, A. Węgliński, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 23–28.

Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, przeł. M. Jasiński, B. Maliszewska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

Chojecka J., Model dla wszystkich? Spory wokół koncepcji szacowania ryzyka recydywy, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7, s. 85–100.

Ciosek M., Izolacja więzienna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993.

Czapów C., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971.

Duraj-Nowakowa K., Źródła podejść pedagogiki. Zarys problemów, Świętokrzyska Szkoła Wyższa, Kielce 2005.

Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012.

Heine M., Efektywność resocjalizacji – kontrowersje wokół znaczenia pojęcia, w: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, red. B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepanik, A. Szecówka, Wydawnictwo UW, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Warszawa 2013, s. 156–165.

Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, MEN, Editions Spotkania, Warszawa 1996.

Kozaczuk F., Determinanty skutecznej resocjalizacji w opinii skazanych i wychowawców, w: Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, red. F. Kozaczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, s. 318–330.

Kusztal J., Resocjalizacja – readaptacja – reintegracja we współczesnym polskim dyskursie naukowym, w: Konteksty resocjalizacji i readaptacji społecznej, red. J. Kusztal, K. Kmiecik-Jusięga, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014, s. 25–43.

Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003.

Mudrecka I., Wykorzystanie konfliktu motywacyjnego w procesie resocjalizacji, w: Współczesne modele i strategie resocjalizacji, red. R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Difin, Warszawa 2017, s. 161–180.

Mudrecka I., Wzmacnianie samokontroli jako cel wychowania resocjalizującego, w: Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, red. I. Mudrecka, Wydawnictwo Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2017, s. 43–56.

Niewiadomska I., Znaczenie podmiotowych predykatorów poprawy moralnej w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób odbywających kary izolacyjne, w: Resocjalizacja: ciągłość i zmiana, red. M. Konopczyński, B.M. Nowak, Wydawnictwo Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008, s. 130–140.

Nowa encyklopedia powszechna, t. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

Opora R., Kierunki współczesnych badań nad efektywnością oddziaływań resocjalizacyjnych, „Probacja” 2012, nr 3, s. 67–81.

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności z psychologii, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.

Pospiszyl K., Plusy i minusy współczesnych oddziaływań resocjalizacyjnych, w: Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, red. A. Rejzner, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa 2007, s. 21–25.

Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Wydawnic­twa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998.

Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Stanik J.M., Wybrane koncepcje i wyniki badań kryminologicznych a perspektywy resocjalizacji, w: Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, red. B. Urban, J.M. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 116–135.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze, Kraków 2000.

Stańdo-Kawecka B., Ruch What works i „nowa resocjalizacja” – nowa perspektywa w polityce karnej?, w: Węzłowe problemy prawa karnego, kryminologii i polityki kryminalnej. Księga pamiątkowa ofiarowana Profesorowi Andrzejowi Markowi, red. V. Konarska-Wrzosek, J. Lachowski, J. Wójcikiewicz, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 891–907.

Szałański J., Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych jako wyznaczniki celów i programów resocjalizacji penitencjarnej, w: Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, red. B. Urban, J.M. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 361–396.

Szałański J., Kryteria i mierniki efektywności resocjalizacji, w: Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, red. F. Kozaczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008, s. 21–28.

Szczepaniak P., Kierunki rozwoju pedagogiki penitencjarnej, w: Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, red. A. Rejzner, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007, s. 37–57.

Sztompka P., Teoria i wyjaśnienie: z metodologicznych problemów socjologii, PWN, Warszawa 1973.

Sztuka M., Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.

Szymanowska A., Więzienie i co dalej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Urban B., Ocena rezultatów resocjalizacji, w: Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, red. J.M. Stanik, B. Urban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 312–317.

Utrat-Milecki J., Aktualność programu profilaktyki społecznej i resocjalizacji na Uniwersytecie Warszawskim, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2015, t. 25, s. 163–179.

Utrat-Milecki J., Resocjalizacja, w: Socjologia prawa. Główne problemy i postacie, red. A. Kojder, Z. Cywiński, Wydawnictwo UW, Warszawa 2014, s. 400–403.

Waligóra B., Warunki i instrumenty resocjalizacji osób pozbawionych wolności, w: Spory wokół reformy więziennictwa, red. S. Walczak, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa 1985, s. 50–64.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Z badań nad postawami rodzicielskimi, red. K. Pospiszyl, UMCS, Lublin 1988.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-06-07

How to Cite

1.
SZTUKA, Joanna. The Perspective of Effectiveness in Resocialization. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 7 June 2018. Vol. 21, no. 1, pp. 85-105. [Accessed 11 May 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.1.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 1 (2018): Resocialization: Tradition and Present Challenges

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1452
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

resocialization, social adaptation, recidivism, social maladjustment, effectiveness
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop