Cultural Animation in Educational Practice: Selected Activities for Students of Primary Schools in Toruń
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2018.008Keywords
animation, cultural animation, socio-cultural animation, information and communication technologyAbstract
This article is devoted to the issue of cultural animation in educational practice. The authors share their experiences in the field of animation of educational activities for regional and global education of students of primary schools in Toruń during workshops carried out as part of the Toruń Science and Art Festival. The active and committed attitude of the participants in the classes was intensified by information and communication technologies constituting a specific transmission channel of the cultural components and elements of nature. The aim of the presented text is to popularize initiatives that stimulate socio-cultural and educational activity of citizens confronted with the emerging civilizational challenges of the 21st century.
References
Ander-Egg E., Metodología y práctica de la animación sociocultural, Editorial CCS, Madrid 2000.
“Animate,” in: Dictionary.com, http://dictionary.reference.com/browse/animate?s=t (access: 15.06.2018).
“Cele festiwalu,” in: 19. Toruński Festiwal Nauki i Sztuki. 24–28.04.2019, https://www.festiwal.torun.pl/festiwal/cele/ (access: 20.04.2018).
Dachtera K., “W kręgu pedagogiki zabawy,” in: Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, ed. K. Hrycyk, Silesia, Wrocław 2004.
Dudzikowa M., Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki, Spółka Wydawnicza Terra, Warszawa 1993.
Idzikowski B., “Teoria i praktyka animacji kultury w czasach ponowoczesnych,” in: Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, eds. D. Kubinowski, U. Lewartowicz, MAKmed, Lublin 2013.
Ilczuk D., Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.
Kargul J., Od upowszechnienia kultury do animacji kulturalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997.
Klimczak-Ziółek J., “Animacja społeczna w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia,” in: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, ed. S. Pawlas-Czyż, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007.
Kobylarek A., “Animacja społeczno-kulturalna jako metoda aktywizacji środowiska lokalnego. Techniki animacji,” in: Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno-kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, ed. E. Zierkiewicz, Mar-Mar, Wrocław 2006, pp. 35–48.
Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna, Centrum Animacji Kulturalnej, Warszawa 1993.
Limbos É., Animation des groupes de culture et de loisirs. Connaissance du problème et applications pratiques, Editions ESF, Paris 1977.
Łukasiak P., Rokicka P., Zintegrowana animacja społeczna na rzecz dobra wspólnego: społeczności lokalne a społeczności wirtualne, Materiały edukacyjne dla Pracowni dobra wspólnego, 2003, http://www.lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BiBLiOTEKA/manuale/Zintegrowana_animacja_spoleczna.pdf access: 15.06.2018).
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 1996.
Schindler A., “Czym jest animacja społeczno-kulturalna?” in: Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, ed. K. Hrycyk, Silesia, Wrocław 2004.
Smith M.K., “Animateurs, Animation and Fostering Learning and Change,” in: The Encyclopaedia of Informal Education, http://www.infed.org/mobi/animateurs-animation-learning-and-change (access: 15.06.2018).
Szmidt K.J., “Problemy twórczości pomocy w tworzeniu w teorii działalności kulturalno-oświatowej i animacji społeczno-kulturalnej,” in: Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, ed. B. Jedlewska, Oficyna Wydawnicza Verba, Lublin 2006.
Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.
Żardecki W., “Dylematy przemian animacji kulturalnej w perspektywie historycznej,” in: Dylematy animacji kulturalnej, eds. J. Gajda, W. Żardecki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, pp. 63–81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 388
Number of citations: 0