The Influence of Authority in the Process of Self-upbringing
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.011Keywords
authority, self-upbringing, own activity, work upon the selfAbstract
Self-upbringing can be understood as conscious and goal oriented self-management revealed in one’s own activity. The self-upbringing efforts undertaken are expressed in the self-determination of goals that are pursued in their own development, choosing methods, determining values, setting tasks and requirements, and assessing progress. The foundation of self-upbringing indicates the acquisition and acceptance of the ideal/pattern of the “ideal I”, that will be treated as a starting point for reflection and work upon the self, and will guide the individual self-activity at each self-upbringing stage.References
Bocheński J., Logika i filozofia. Wybór pism,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
Czerepaniak-Walczak M., Podmiotowość w perspektywie pedagogiki, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wielkopolski 1994.
Ekel J., Jaroszyński J., Ostaszewski J., Autorytet, w: Mały słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1965.
Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.
Jazukiewicz I., Autorytet nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Kalinowski M., Dlaczego rodzice tracą autorytet, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1982.
Łobocki M., Autorytet nauczyciela jako warunek pedagogicznej relacji rodzina‒szkoła, w: Pedagogiczna relacja rodzina‒szkoła. Dylematy czasu przemian, red. A. Janke, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz 1995.
Łobocki M., Autorytet w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 9, s. 5‒9.
Łobocki M., Wybrane problemy wychowawcze nadal aktualne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.
Łopatkowa M., Pedagogika serca, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Marcińczyk B., Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 1991.
Obrębski M., Wpływ autorytetu dorosłych na wychowanie dzieci i młodzieży, w: Kształtowanie sprawności moralnych, red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.
Olubiński A., Autotytet. Czy potrzebny w procesie edukacji?, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012.
Pawlikowska-Łagód K., O kryzysie autorytetów w dobie XXI wieku, w: Autorytet. Wyzwania – oczekiwania ‒ zadania, red. J. Zimny, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie.Wydział Zamiejscowy Prawa i Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli, Stalowa Wola 2016.
Posmyk I., Nawyki skutecznego działania w samowychowaniu do dojrzałej dorosłości, w: Samowychowanie do dojrzałej osobowości, red. Z.M. Nowak, T. Olewicz, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarzadzania i Administracji w Opolu, Opole 2015.
Sowiński A.J., Samowychowanie w interpretacji pedagogicznej, Oficyna „In Plus”, Szczecin 2006.
Sowiński A.J., Podstawy teoretyczne pracy wychowawczej. Zeszyt 4: Pedagogiczny sens samowychowania,Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Szczecin ‒ Gorzów Wielkopolski 1995.
Szczepański J., Autorytet w nauce, w: Autorytet w nauce, red. P. Rybicki, J. Goćkowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław ‒ Warszawa ‒ Kraków ‒ Gdańsk 1980.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Turowicz J., Przedmowa, w: M. Fik, Autorytecie wróć. Szkice o postawach polskich intelektualistów po październiku 1956, Wydawnictwo Wydawnicza „Errata”, Warszawa 1997.
Witkowski L., Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 670
Number of citations: 0