Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Gospel on the Web: about the Catholic Teaching Authority in Wikipedia
  • Home
  • /
  • The Gospel on the Web: about the Catholic Teaching Authority in Wikipedia
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 No. 5 (2017): Educational Authority of the Church at the Crossroads of Socio-Cultural Changes /
  4. Articles and Dissertations

The Gospel on the Web: about the Catholic Teaching Authority in Wikipedia

Authors

  • Józef Majewski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.007

Keywords

the Church, the Catholic teaching authority, Wikipedia, authority of Wikipedia, pillars of Wikipedia, the Catholic doctrine, Wikipedians, popular culture, entertainment

Abstract

Wikipedia enjoys huge popularity and internet users consider it a great authority. In 2016, its Polish version was visited daily by the average of 1.1 million viewers. People read it looking for information on a variety of subjects, including the doctrine of the Church. The author of the article proposes a thesis that Wikipedia belongs to popular culture and represents authentic, although exceptional virtual entertainment. The author asks about the attitude of the Church to Wikipedia. He also looks for an answer to the question of whether or not Catholic teaching authorities (the bishops forming the Magisterium Ecclesiae, and, subsequently – under the authority of their Holy Orders or canonical mission – priests, deacons, theologians, and catechists) should become Wikipedians and edit articles in Wikipedia. 

Author Biography

Józef Majewski, Uniwersytet Gdański

profesor Uniwersytetu Gdańskiego, teolog, antropolog mediów, publicysta, dziennikarz, kierownik Zakładu Mediów i Dziennikarstwa w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, członek Rady Naukowej Instytutu Analiz Społecznych i Dialogu „Laboratorium WIĘZI” i Rady Redakcyjnej Kwartalnika „Więź”. Zainteresowania naukowo-badawcze: religia a media, tabloidyzacja mediów, etyka dziennikarstwa,„obraz” śmierci w mediach, literaturze, muzyce poważnej, teologiareligii. Autor, współautor i redaktor blisko 30 książek, w tym: Spór o rozumienie Kościoła. Eklezjologiczne uwarunkowania i perspektywy wielkich debat teologicznychna przełomie XX i XXI wieku (2004), Teologia na rozdrożach (2005), Wprowadzenie do teologii dogmatycznej (2007), Religia – media – mitologia (2010), Fuga przemijania (2014), Leksykon wielkich teologów XX‒XXI wieku (t. 1–3, 2003–2006; współredaktor i współautor), Media, business, kultura (2009, współredaktor i współautor), Dilemmas of the Catholic Church in Poland (2015, współautor). 

References

Ayers Ph., Yates B., Matthews Ch., How Wikipedia Works: And How You Can Be a Part of It, No Starch Press, San Francisco 2008.

Benedykt XVI., Nowe technologie, nowe relacje.Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni. Orędzie na XLIII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/massmedia2009_24012009.html [dostęp: 15.01. 2014].

Benedetto XVI, Messaggio per la XLIII Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Nuove tecnologie, nuove relazioni. Promuovere una cultura di rispetto, di dialogo, di amicizia, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20090124_43rd-world-communications-day.html [dostęp: 12.10.2017].

Brown E., Working the Crowd: Social Media Marketing for Business, BCS, Swindon 2012.

Cheong P.H., Authority, w: H. Campbell (ed.), Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds, Routledge, London – New York 2013, s. 72‒87.

Fichman P., Hara N. (ed.), Global Wikipedia: International and Cross-Cultural Issues in Online Collaboration, Rowman & Littlefield, Lanham 2014.

Forbes B.D., Introduction. Finding Religion in Unexpected Places, w: B.D. Forbes, J.H. Mahan (red.), Religion and Popular Culture in America,University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2005, s. 1‒20.

Giles J., Internet Encyclopaedias Go Head to Head, „Nature” 2005, nr 438, s. 900‒901.

Graham M., Kartész J., Spoerri A., Yasseri T., The Most Controversial Topics in Wikipedia. A Multilingual and Geographical Analysis, w: P. Fichman, N. Hara (red.), Global Wikipedia: International and Cross-Cultural Issues in Online Collaboration, Rowman & Littlefield, Lanham 2014, s. 25‒48.

Grębosz M., Siuda D., Szymański G., Social Media Marketing, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2016.

Greeley A.M., God in Popular Culture,Thomas More Press, Chicago 1988.

Halavais A., Lackaff D., An Analysis of Topical Coverage of Wikipedia, „Journal of Computer-Mediated Communication” 2008, nr 2, s. 429‒440.

Hofmolk J., Tarkowski A., Wikipedia – pospolite ruszenie encyklopedystów.Największa encyklopedia na świecie, „Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy” 2006, nr 3, http://www.ebib.info/2006/73/hofmokl_tarkowski.php [dostęp: 30.08. 2017].

Huizinga J., „Homo ludens”. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Aletheia, Warszawa 2007.Jagiełło J. (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Znak, Kraków 2008.

Jan Paweł II, Rozgłaszajcie to na dachach: Ewangelia w epoce globalnej komunikacji. Orędzie Ojca Świętego Pawła II na XXXV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/35_sdssp_24012001.html [dostęp: 2.09.2017].

Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, przeł. W. Pędzich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013.

Kantor R., Paleczny T., Banaszkiewicz M., Wąż w raju. Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.

Kantor R., Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego: Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.

Keen A., Kult amatora: jak internet niszczy kulturę¸ przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa 2007.

Keen A., The Cult of the Amateur: How Today’s Internet Is Killing our Culture, Doubleday, New York 2007.

Laaksonen S.-M., Porttikivi M., Constructing Local Heroes. CollaborativeNarratives of Finnish Corporations in Wikipedia, w: P. Fichman, N. Hara (red.), Global Wikipedia, dz. cyt., s. 119‒133.

Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

Majewski J., U źródeł teologii. Tabloidowa kultura popularna a Kościół, w: R. Jasnos, E. Miśkowiec (red.), Ponowoczesne przestrzenie oddziaływań wychowawczo-formacyjnych Kościoła i „ziemie niczyje”, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, s. 193‒216.

Miletsky J.I., Principles of Internet Marketing: New Tools and Methods for Web Developers, Course Technology, Boston 2010.

Nagy S., Klinger J., Gaspary W. i in., Biskup, w: F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski (red.), Encyklopedia katolicka, t. 2, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1985, kol. 587‒613.

Nanko-Fernández C.M., Lo Cotidiano as Locus Theologicus, w: Orlando O. Espín (red.), The Wiley Blackwell Companion to Latino/a Theology,Wiley, Malden–Oxford 2015, s. 15‒34.

O’Sullivan D., Wikipedia: A New Community of Practice?, Routledge, New York 2009.

„Pogoda na jutro”, reż. J. Stuhr, scen. J. Stuhr, M. Herba, Polska 2003.

Reagle J.M., Good Faith Collaboration:The Culture of Wikipedia, The MIT Press, Cambridge (MA) – London 2010.

Santana A., Wood D.J., Transparency and Social Responsibility Issues for Wikipedia,„Ethics and Information Technology” 2009, nr 2, s. 133‒144,https://www.researchgate.net/publication/225392848_Transparency_and_social_responsibility_issues_for_Wikipedia [dostęp:30.08.2017].

Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, nowe tłumaczenie, Pallottinum, Poznań 2002.

Stefanowicz B., Informacja. Wiedza. Mądrość, „Biblioteka Wiadomości Statystycznych” 2013, t. 66, stat.gov.pl/download/cps/rde/xbcr/…/OZ_Informacja_Wiedza_Madrosc_180413.pdf [dostęp: 29.08. 2017].

Strony internetowe najczęściej odwiedzane przez internautów, https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/top20-stron-www-ostatniego-tygodnia.html (brak nazwiska autora) [dostęp: 10.09.2017].

Stróżewski W., Mała fenomenologia autorytetu, w: J. Jagiełło (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Wydawnictwo Znak, Wydział Filozoficzny Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 2008, s. 107‒113.

Stróżewski W., W kręgu wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 1992.

Stuhr J., Kilka myśli o autorytecie, w: J. Jagiełło (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008, s. 114‒119.

Tereszkiewicz A., Genre Analysis of Online Encyclopedias. The Case of Wikipedia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

The Church and Ecclesial Communion: Report of the International Roman Catholic – Old Catholic Dialogue Commission, http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/chrstuni/vetero-cattolici/rc_pc_chrstuni_doc_20090512_report-church-ecclesial-communion_ en.html [dostęp: 2.09.2017].

The Editors of Encyclopædia Britannica, Wikipedia Encyclopædia, https://www.britannica.com/topic/Wikipedia [dostęp: 10.09.2017].

Wąsek D., Nowa wizja zarządzania Kościołem, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.

Wikipedia, Bishop, en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Bishop [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Biskup, https://pl.wikipedia.org/wiki/Biskup [dostęp:2.09.2017].

Wikipedia, Biskup, pl.wikipedia.org. General Statistics, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/pl.wikipedia.org/Biskup?editorlimit=200 [dostęp: 12.09.2017].

Wikipedia, Christianity,en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Christianity [dostęp: 14.10.2017].

Wikipedia, Chrześcijaństwo¸ pl.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/pl.wikipedia.org/Chrze%C5%9Bcija%C5%84stwo [dostęp: 14.10.2017].

Wikipedia, Jesus, en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Jesus [dostęp: 15.10.2017].

Wikipedia, Jesus, en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Jesus [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Jesus, https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus [dostęp: 15.10.2017].

Wikipedia, Józef Majewski, https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Majewski (dostęp: 17.10.2017].

Wikipedia, Kim są wikipedyści, w: Wikipedia, Wikipedia: Społeczność wikipedystów, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Spo%C5%82eczno%C5%9B%C4%87_wikipedyst%C3%B3w [dostęp: 28.08.2017].

Wikipedia, Pomoc: poradnik autora Wikipedii, https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Pomoc:Poradnik_autora_Wikipedii&oldid=4895576”8 [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia nie udziela gwarancji na zamieszone w niej informacje, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Korzystasz_z_Wikipedii_tylko_na_w%C5%82asn%C4%85_odpowiedzialno%C5%9B%C4%87 [dostęp: 9.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: Five Polars, https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Five_pillars [dostęp: 1.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: głosowania, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:G%C5%82osowania [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: Ignore All Rules, https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ignore_all_rules [dostęp: 1.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: Ignoruj wszystkie zasady, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ignoruj_wszystkie_zasady [dostęp: 1.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: konsensus, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Konsensus [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: rozwiązywanie konfliktów, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Rozwi%C4%85zywanie_konflikt%C3%B3w [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedyści według wykształcenia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedy%C5%9Bci_wed%C5%82ug_wykszta%C5%82cenia [dostęp: 30.08.2017].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-03-25

How to Cite

1.
MAJEWSKI, Józef. The Gospel on the Web: about the Catholic Teaching Authority in Wikipedia. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 25 March 2018. Vol. 20, no. 5, pp. 153-184. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.5.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 No. 5 (2017): Educational Authority of the Church at the Crossroads of Socio-Cultural Changes

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 560
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

the Church, the Catholic teaching authority, Wikipedia, authority of Wikipedia, pillars of Wikipedia, the Catholic doctrine, Wikipedians, popular culture, entertainment
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop