Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

On the Authority of the Educating Church according to the Opinions and Expectations of Students and Younger Employees of a Catholic University
  • Home
  • /
  • On the Authority of the Educating Church according to the Opinions and Expectations of Students and Younger Employees of a Catholic University
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 No. 5 (2017): Educational Authority of the Church at the Crossroads of Socio-Cultural Changes /
  4. Articles and Dissertations

On the Authority of the Educating Church according to the Opinions and Expectations of Students and Younger Employees of a Catholic University

Authors

  • Renata Jasnos Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.005

Keywords

the authority of the Church, the authority of the educator, the decline of authority, the abuse of authority, interpersonal values

Abstract

The teaching and educational mission of the Church requires authority. The authority of the Church influences the effectiveness of its educational activities. The study presents the results of the research of questionnaire surveys and focus interviews conducted among students and academics of a Catholic university concerning their opinions about the foundations of the authority of the Church in Poland, the nature of this authority, the change (decrease) of the Church authority and the causes of this process, as well as opinions on how the Church can build her authority in order to be able to educate more effectively. Research has shown that in the opinion of the respondents, there has been a decrease in the authority of the Church and the reasons for that are complex. Young believers would like to deepen their relationship with the Church, but they expect the Church to be more open and respectful of their freedom. 

Author Biography

Renata Jasnos, Akademia Ignatianum w Krakowie

biblista (teolog), pedagog, antropolog; profesor AIK, kierownik Katedry Kulturowych i Chrześcijańskich Podstaw Edukacji na Wydziale Pedagogicznym Akademii Ignatianum w Krakowie. Zainteresowania naukowo-badawcze: pograniczepedagogiki i antropologii kulturowej, wyzwania wynikające z przemian kulturowych wobec Kościoła wychowującego, Biblia w jej kontekstach kulturowych,a także pedagogicznych, Biblia w starożytnej kulturze piśmienniczej, pisarski proces kształtowania „księgi” biblijnej, dyskursy biblijne i dyskursywna interpretacja Biblii. Autorka m.in. monografii: Teologia Prawa w Deuteronomium (2001), Biblia między literaturą a teologią (2007), Deuteronomium jako „księga” w kontekście kulturypiśmienniczej starożytnego Bliskiego Wschodu (2011), redaktorka rozpoczętej (2015)serii publikacji o wychowawczych oddziaływaniach Kościoła w kontekście zmianspołeczno-kulturowych. 

References

Banach W., Zagadnienie autorytetu. O. Józefa Marii Bocheńskiego analiza problemu, „Filo-Sofija” 2013, 2(21), s. 151‒157.

Baniak J., Kościół instytucjonalny w krytycznym spojrzeniu dzisiejszych katolików polskich (I),„Przegląd Religioznawczy” 2011, nr 2 (240), s. 91‒114.

Baniak J., Portret księdza w wyobrażeniach i ocenach polskiej młodzieży. Studium socjologiczne, Nomos, Kraków 2013.

Baniak J., Prestiż Kościoła instytucjonalnego w Polsce a zmiana społeczna.Studium socjologiczne, „Poznańskie Studia Teologiczne” t. 13, 2002,

s. 153‒195.

Baniak J., Religia katolicka i Kościół rzymskokatolicki w opiniach polskiej młodzieży. Od akceptacji do kontestacji, Nomos, Kraków 2015.

Baniak J., Wprowadzenie, w: Katolicyzm polski na przełomie wieków, teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar Kościoła, red. J. Baniak, UAM, Poznań 2002, s. 7‒11.

Baniak J., Zagubiony Kościół (część II, dokończenie), „Res Humana” 2016, nr 1, S. 28‒31.

Bocheński J., Logika i filozofia. Wybór pism, opracował J. Parys, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Bocheński J., Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Wydawnictwo Philed, Kraków 1994.

Borowik I., Stosunek młodzieży do Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce w perspektywie wywiadów biograficznych, „Socjologia Religii” 2005,

t. 3, s. 149‒167.

Jarmoszko S., Autorytet czy może władza – u podstaw nieporozumień, uproszczeń i mistyfikacji, w: Autorytet w wychowaniu i edukacji, red. D. Łażewska, Wydawnictwo WSGE, Józefów 2013, s. 22‒57.

Mariański J., Emigracja młodzieży polskiej z Kościoła?, „Keryks” 2009, nr 8,

s. 193‒223.

Mariański J., Kościół instytucjonalny w Polsce – szanse i zagrożenia, w: Katolicyzm polski na przełomie wieków, teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar Kościoła, red. J. Baniak, UAM, Poznań 2002, s. 41‒71.

Mariański J., Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1998.

Mariański J., Postawy Polaków wobec Kościoła Katolickiego – analiza socjologiczna, „ZN KUL” 2014, 57, nr 1 (225), s. 81‒106.

Mariański J., Religia i Kościół między tradycją i ponowoczesnością ‒ studium socjologiczne, Nomos, Kraków 1997.

Mariański J., Religia w społeczeństwie ponowoczesnym, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. Mazur P., Wychowanie w czasach kryzysu autorytetu, „Zeszyty Społeczne KIK” 2011, s. 183‒192.

Offmański A., Młodzież a Kościół – relacje młodzieży względem Kościoła, w: Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2006, s. 37‒51.

Potocki A., Dlaczego młodzież boi się Kościoła?, „Socjologia Religii” 2005, t. 3, s. 167‒182.

Potocki A., Młodzież o Kościele – krytycznie i z dystansem, w: Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2006, s. 283‒303.

Szczepański J., Autorytet w nauce, w: Autorytet w nauce, red. P. Rybicki, J. Goćkowski, Ossolineum, Wrocław 1980, 13‒18.

Wysocka E., Wymiary religijności młodzieży w społeczeństwie ponowoczesnym, w: Katolicyzm polski na przełomie wieków, teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar Kościoła, red. J. Baniak, UAM, Poznań 2002, s. 167‒184.

Wysocka E., Młodzież a autorytety: analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje. Funkcjonowanie autorytetów w życiu codziennym młodzieży szkół średnich a religijność, w: Mit autorytetu – autorytet mitu, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2009, s. 285‒322.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-03-25

How to Cite

1.
JASNOS, Renata. On the Authority of the Educating Church according to the Opinions and Expectations of Students and Younger Employees of a Catholic University. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 25 March 2018. Vol. 20, no. 5, pp. 107-132. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.5.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 No. 5 (2017): Educational Authority of the Church at the Crossroads of Socio-Cultural Changes

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 545
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

the authority of the Church, the authority of the educator, the decline of authority, the abuse of authority, interpersonal values
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop