Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

“Szkoła” as a Source in Historical and Pedagogical Research into the Polish Educational Institutions of the Partitions Period
  • Home
  • /
  • “Szkoła” as a Source in Historical and Pedagogical Research into the Polish Educational Institutions of the Partitions Period
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 No. 2 (2016): Education in the Polish Lands in the Nineteenth Century. People and Institutions /
  4. Case Reports

“Szkoła” as a Source in Historical and Pedagogical Research into the Polish Educational Institutions of the Partitions Period

Authors

  • Agnieszka Wałęga Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Teorii Wychowania

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.2.012

Keywords

magazine “Szkoła”, Polish educational institutions, educations, Partitions of Poland, Galicia

Abstract

The article is an attempt to show the significance of the educational magazine “Szkoła” in research into the history of Polish educational institutions in the second half of the 19th century and the beginning of the 20th century. Periodicals as a source of the history of education have been the subject of interest of numerous researchers for many years and in that respect “Szkoła” represents extremely valuable research material. It was the first educational periodical in Galicia whose publication was initiated by teachers and educational activists in 1868. Its creation was a visible signal of the engagement of Galician educationalists, and a manifestation of their aspirations for the full use of liberties granted to Polish people under Austrian rule. In 1871 the magazine became the official organ of the Educational Association (since 1906 Polish Educational Association), active in Lvov. During the 70 years of the existence of this magazine, its pages witnessed discussions about the necessity of setting up new educational institutions, announcements of the establishment of such institutions and information about their further development. Since “Szkoła” was primarily dedicated to the problems of village education and the training of teachers from such institutions in teacher training colleges, it was they who drew the most attention. However, the magazine also featured texts about other levels and types of schools. It was “Szkoła” which very carefully documented the development of female education, which in the second half of the 19th century and the beginning of the 20th century underwent significant changes, and expanded its educational offer with middle schools for girls or teacher training colleges, among other things. In the pages of “Szkoła” one can also look for clear signs of the development of pre-school education or institutions for disabled children and youth, as well as many other educational institutions.

References

Addenda do dziejów oświaty (cz. 1–3), red. I. Michalska, G. Michalski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2013.

B.K., Znaczenie wychowawcze seminariów nauczycielskich żeńskich, „Szkoła” 1887, nr 41.

Baranowski B., Nauka niedzielna i prawne środki przymusowe względem terminatorów, „Szkoła” 1879, nr 25–26.

Baranowski B., O powstaniu i zadaniach seminariów nauczycielskich oraz o ich działalności ćwierćwiekowej, „Szkoła” 1896, nr 48–51.

Baranowski B., Sprawa internatu dla uczniów seminarium nauczycielskiego, „Szkoła” 1881, nr 43.

Baranowski B., Sprawa wyższej szkoły żeńskiej we Lwowie, „Szkoła” 1882, nr 48.

Baranowski M., Fenelona system wychowania dziewcząt w świetle obecnych stosunków i potrzeb (System wychowania dziewcząt sprzed dwustu laty), „Szkoła” 1888, nr 10–11.

Baranowski M., Kilka uwag o wychowaniu dziewcząt, „Szkoła” 1886, nr 34, 36.

Baranowski M., Listy o wychowaniu dziewcząt. Jaki kierunek należałoby nadać wychowaniu dziewcząt w obecnych czasach?, „Szkoła” 1888, nr 28–32.

Baranowski M., O podręcznikach naukowych dla seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1888, nr 20.

Baranowski M., Plany naukowe kursów fachowych i dopełniających dla dziewcząt, „Szkoła” 1888, nr 51–52.

Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Bobrowska-Nowak W., Problemy pedagogiczne na łamach „Szkoły” w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1971, nr 2.

Brauner R., Jeszcze kilka słów w sprawie arcyważnej (o chajderach galicyjskich), „Szkoła” 1875, nr 17.

Brz. W., Czterdziestoletni jubileusz istnienia Zakładu ciemnych we Lwowie, „Szkoła” 1891, nr 43.

Budzynowski T., Lekcje praktyczne kandydatów w c.k. seminariach nauczycielskich, „Szkoła” 1878, nr 29.

Chajdery wobec wniosku ks. Liechtensteina, „Szkoła” 1888, nr 9.

Czasopiśmiennictwo II połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji, red. I. Michalska, G. Michalski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.

Czasopiśmiennictwo okresu Drugiej Rzeczypospolitej jako źródło do historii edukacji, red. I. Michalska, G. Michalski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.

Czasopiśmiennictwo XIX i początków XX wieku jako źródło do historii edukacji, red. I. Michalska, G. Michalski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.

Ćwierćwiekowy jubileusz seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1896, nr 47.

Do przyjaciół i czytelników „Szkoły”, „Szkoła” 1876, nr 2.

Dutkowa R., Polityka szkolna w Galicji. Między autonomią a centralizmem (1861–1875), Księgarnia Akademicka, Kraków 1995.

Dzieci głuchonieme i szkoła ludowa, „Szkoła” 1896, nr 38.

Fr. A., Kilka słów o szkołach wydziałowych i seminariach nauczycielskich żeńskich, „Szkoła” 1878, nr 32–33.

Gadowski W., W sprawie wychowania dziewcząt, „Szkoła” 1886, nr 41–42.

Gettlich A., W sprawie żeńskich szkół wydziałowych, „Szkoła” 1886, nr 14–15.

Gimnazja dla ciemnych w Niemczech, „Szkoła” 1896, nr 22.

Gimnazjum żeńskie, „Szkoła” 1893, nr 21.

Gimnazjum żeńskie, „Szkoła” 1896, nr 6/7.

Glazer, Stanowisko nauki religii i języka hebrajskiego w szkole czteroklasowej miejskiej na Kazimierzu w Krakowie, „Szkoła” 1871, nr 15.

Glazer, Szkoła izraelicka na Kazimierzu w Krakowie, „Szkoła” 1871, nr 8 i 14.

Jarmołowicz A.W., O nauce powtarzania, czyli o szkole powtarzającej (niedzielnej), „Szkoła” 1873, nr 19–20.

Kachnikiewicz A., W sprawie szkół dla więźniów, „Szkoła” 1889, nr 22.

Karbowiak A., Polskie czasopisma pedagogiczne, Druk. K. Kowalewskiego, Warszawa 1912.

Karcz E., Towarzystwa pedagogiczne w Galicji i na Śląsku Cieszyńskim na przełomie XIX i XX wieku (wybrane aspekty), Wydawnictwo UO, Opole 1999.

Kilka uwag o potrzebie zastosowania się do indywidualności dziecka w szkole, w szczególności ze względu na dzieci umysłowo upośledzone, „Szkoła” 1897, nr 24.

Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, red. T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Kopia H., Licea i gimnazja żeńskie w Przedlitawii, „Szkoła” 1896, nr 16–19.

Księga Jubileuszowa Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego 1868–1908, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Lwów 1908.

Kształcenie dzieci umysłowo upośledzonych, „Szkoła” 1892, nr 45–48.

Kulbaka J., Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012.

L.N., Zjazd seminarzystek lwowskich, „Szkoła” 1896, nr 49.

Landes N., Szkoły żydowskie pokątne (chajdery) wobec ustawy szkolnej z dnia 30 marca 1873, „Szkoła” 1875, nr 16.

Ligęza J., Ciemni i ich właściwości umysłowe (spostrzeżenia poczynione w galicyjskim zakładzie dla ciemnych), „Szkoła” 1895, nr 11–13.

Ligęza J., O początkowym wychowaniu ciemnych dzieci, „Szkoła” 1896, nr 17–18.

Łuczkiewicz A., Praktyczne ćwiczenia w seminariach nauczycielskich, „Szkoła” 1873, nr 41–44.

Machczyńska A., O wychowaniu żeńskim, „Szkoła” 1869, Dodatek, nr 2.

Makowski M., O ciemnych i głuchoniemych, „Szkoła” 1873, nr 24–25.

Meissner A., Spór o duszę polskiego nauczyciela. Społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1999.

Meissner A., Źródła drukowane do dziejów oświaty w Galicji, w: Źródła w badaniach naukowych historii edukacji, red. W. Szulakiewicz, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003.

Munk M., O pokątnych szkołach żydowskich zwanych chajderami, „Szkoła” 1869, nr 36.

Od Redakcji, „Szkoła” 1868, nr 1.

Opieka publiczna nad dziećmi idiotycznymi, „Szkoła” 1893, nr 37.

Parasiewicz S., Ze szkoły (O potrzebie osobnych zakładów dla dzieci upośledzonych), „Szkoła” 1883, nr 39.

Plan naukowy dla męskich seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1871, nr 16–17.

Plan naukowy dla żeńskich seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1871, nr 22–23.

Projekt ustawy krajowej regulującej udzielanie nauki głuchoniemym i ciemnym dzieciom, „Szkoła” 1889, nr 43–44, 46.

Reorganizacja seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1886, nr 30.

Reorganizacja szkół wydziałowych żeńskich, „Szkoła” 1888, nr 37.

Rethlan A., W sprawie wychowania i społecznego stanowiska kobiet, „Szkoła” 1870, nr 13.

Rodwart D., W sprawie wychowania i społecznego stanowiska kobiet, „Szkoła” 1870, nr 16.

S.R., O naszych seminariach nauczycielskich, „Szkoła” 1872, nr 17.

Samolewicz Z., Pierwszy rok istnienia czasopisma „Szkoła”, „Szkoła” 1892, nr 1.

Sandler B., System Froebla w Galicji, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 1959, nr 2.

Seminaria nauczycielskie, „Szkoła” 1874, nr 14–15.

Semków J., Rola galicyjskiego Towarzystwa Pedagogicznego w dziele poprawy sytuacji materialnej nauczyciela ludowego (1868–1891), „Acta Universitatis Wratislaviensis. Nauki Pedagogiczne i Psychologiczne” 1967, t. 10, nr 65.

Spis przedmiotów zawartych w XXV rocznikach „Szkoły”. Ułożył i uporządkował M. Frąckiewicz, Lwów 1894.

Sprawa kobiet na gruncie szkolnictwa, „Szkoła” 1896, nr 15–18.

Statut organizacyjny dla seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1874, nr 30–31.

Szulakiewicz W., „Rozprawy z Dziejów Oświaty”. Studium z historii czasopisma, Wydawnictwo UMK, Toruń 2004.

Świechło W., Jubileusz naszych seminariów nauczycielskich, „Szkoła” 1896, nr 48–50.

Święcicki P., Reforma szkół i seminaria nauczycielskie, „Szkoła” 1870, nr 39–43.

Walasek S., Opieka i wychowanie małego dziecka na łamach czasopism przełomu XIX i XX wieku, Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2015.

Wałęga A., „Szkoła” – najstarsze galicyjskie czasopismo pedagogiczne wobec myśli pedagogicznej pozytywizmu warszawskiego, w: W stulecie śmierci Jana Władysława Dawida, red. H. Markiewiczowa, Wydawnictwo APS, Warszawa 2014.

Wałęga A., Die deutsche Pädagogik in der Zeitschrift „Szkoła”. Ein Beitrag zur Rezeptionsgeschichte im 19. Jahrhundert, „Studienreihe der Polnischen Historischen Mission. Leben zwischen und mit den Kulturen. Studien zu Recht, Bildung und Herrschaft in Mitteleuropa”, 2015, t. 2.

Wałęga A., Galicyjska „Szkoła” jako przykład czasopisma pedagogicznego okresu zaborów, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 2013, t. 29.

Wanczarowska z Kłodnickich L., W sprawie wychowania kobiet, „Szkoła” 1872, nr 13.

Wechslerowa S., O wychowaniu dziecka głuchoniemego i ciemnego, „Szkoła” 1879, nr 10–11, 13–14.

Wnęk J., Problemy polskiego szkolnictwa zaboru pruskiego i rosyjskiego na kartach „Szkoły” 1868–1914, „Biuletyn Historii Wychowania” 2008, nr 24.

Zapolska G., W sprawie emancypacji kobiet (szkic), „Szkoła” 1891, nr 13.

Zaproszenie do przedpłaty na tygodnik pedagogiczny „Szkoła” na rok 1873, „Szkoła” 1872, nr 50.

Zawadzki W., Rzut oka na dzieje lwowskiego Towarzystwa Pedagogicznego (1868–1881), „Rocznik Pedagogiczny” 1881, seria 1.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-11-04

How to Cite

1.
WAŁĘGA, Agnieszka. “Szkoła” as a Source in Historical and Pedagogical Research into the Polish Educational Institutions of the Partitions Period. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 4 November 2016. Vol. 19, no. 2, pp. 253-270. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.2.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 No. 2 (2016): Education in the Polish Lands in the Nineteenth Century. People and Institutions

Section

Case Reports

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 472
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

magazine “Szkoła”, Polish educational institutions, educations, Partitions of Poland, Galicia
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop