Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Teachers of the Training School of the Pedagogium of Cracow
  • Home
  • /
  • Teachers of the Training School of the Pedagogium of Cracow
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 No. 2 (2016): Education in the Polish Lands in the Nineteenth Century. People and Institutions /
  4. Articles and Dissertations

Teachers of the Training School of the Pedagogium of Cracow

Authors

  • Ryszard Ślęczka Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Wydział Pedagogiczny, Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.2.010

Keywords

Training School, pedagogy, teaching staff, pupils, memory of the school

Abstract

The aim of this study is to present the profiles of the teachers of the Training School associated with the Pedagogium of Cracow and to show the role they played in the education of the future intellectual elite of Cracow. The paper describes the teachers who tied their professional life with the Training School, an important place for practical classes of the students of the State Pedagogium and the State Pedagogical College of Cracow. As an example one could present Rudolf Hajnos, who was the head of the School in the interwar period. The Training School of the Pedagogium of Cracow was located at 22 Straszewskiego Street and was initially a four-class elementary school. The list of schools prepared by Marian Falski in 1933 listed the school among the state lower general schools of seven-class learning cycle, nine teachers and 127 students. The school owned four modest classrooms and the teachers of the Training School are shown in a broad context of their pedagogical work and contribution to the learning process. Of the same importance are their passions and personal success in scientific and artistic fields. The paper is based on primary source research, supplemented by publications and interviews with graduates from the Training School.

References

Bizerski T, Zmierzch szkoły, w: Nasza Szkoła. Szkoła Ćwiczeń przy Państwowym Seminarium Nauczycielskim Męskim im. Grzegorza Piramowicza. Państwowym Pedagogium. Państwowej Wyższej Szkole Pedagogicznej. Jednodniówka wydana z okazji odsłonięcia pamiątkowej tablicy na budynku dawnej Szkoły i spotkania wychowanków w dniu 18 lutego 1995 roku, opracowała Barbara Morawska-Nowak, Kraków 1995.

Buczek K., Nauczyciele krakowskiego Pedagogium w latach 1928–1939, w: W kręgu dawnych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, red. K. Dormus, R. Ślęczka, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2012.

Ciećkiewicz J., Ksiądz Władysław Gałat, w: Państwowe Pedagogium i Szkoła Ćwiczeń w Krakowie. Z tradycji kształcenia nauczycieli, koncepcja, wybór tekstów i ilustracji Jan Krukowski, Barbara Morawska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków 2011.

Cisowski G., Na początku była Szkoła Ćwiczeń, w: Nasza Szkoła. Szkoła Ćwiczeń przy Państwowym Seminarium Nauczycielskim Męskim im. Grzegorza Piramowicza. Państwowym Pedagogium. Państwowej Wyższej Szkole Pedagogicznej. Jednodniówka wydana z okazji odsłonięcia pamiątkowej tablicy na budynku dawnej Szkoły i spotkania wychowanków w dniu 18 lutego 1995 roku, opracowała Barbara Morawska-Nowak, Kraków 1995.

Cisowski G., Na początku była Szkoła Ćwiczeń, w: Nasza Szkoła. Szkoła Ćwiczeń przy Państwowym Seminarium Nauczycielskim Męskim im. Grzegorza Piramowicza. Państwowym Pedagogium. Państwowej Wyższej Szkole Pedagogicznej. Jednodniówka wydana z okazji odsłonięcia pamiątkowej tablicy na budynku dawnej Szkoły i spotkania wychowanków w dniu 18 lutego 1995 roku, opracowała Barbara Morawska-Nowak, Kraków 1995.

Hajnos R., Z doświadczeń nauczyciela realizującego nowe programy w II-giej klasie szkoły powszechnej, Drukarnia Polska w Krakowie, Kraków 1934.

Hajnos-Stawińska T., Córka o Ojcu, w: Nasza Szkoła. Jednodniówka, opracowanie poligraficzne wydawane przez Stowarzyszenie Absolwentów Szkoły Ćwiczeń w Krakowie, Kraków 2002.

Kijowski A., Kronika Dedala. Szkice i kroniki, „Czytelnik”, Warszawa 1986.

Małecki J., Ksiądz Jan Litwin, w: Państwowe Pedagogium i Szkoła Ćwiczeń w Krakowie. Z tradycji kształcenia nauczycieli, koncepcja, wybór tekstów i ilustracji Jan Krukowski, Barbara Morawska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków 2011.

Manecki A., Eugeniusz Kozera, w: Państwowe Pedagogium i Szkoła Ćwiczeń w Krakowie. Z tradycji kształcenia nauczycieli, koncepcja, wybór tekstów i ilustracji Jan Krukowski, Barbara Morawska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków 2011.

Państwowe Pedagogium. Państwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna. Wyższa Szkoła Pedagogiczna. Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Najstarsza Uczelnia Pedagogiczna w Polsce, koncepcja, opracowanie tekstów, wybór ilustracji Jan Krukowski, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków 2006.

Państwowe Pedagogium i Szkoła Ćwiczeń w Krakowie. Z tradycji kształcenia nauczycieli, koncepcja, wybór tekstów i ilustracji Jan Krukowski, Barbara Morawska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków 2011.

Szkoły Rzeczypospolitej Polskiej w roku szkolnym 1930/31, red. M. Falski, Państwowe Wydawnictwa Książek Szkolnych we Lwowie, Warszawa 1933.

Szulakiewicz W., Wanda Bobkowska (1880–1948). Szkic z historii polskiej historiografii edukacyjnej, Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, Rzeszów 1998.

Szumski A., W walce o postępową szkołę. Rzecz o Henryku Rowidzie, PWN, Warszawa 1977.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-11-04

How to Cite

1.
ŚLĘCZKA, Ryszard. Teachers of the Training School of the Pedagogium of Cracow. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 4 November 2016. Vol. 19, no. 2, pp. 211-226. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.2.010.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 No. 2 (2016): Education in the Polish Lands in the Nineteenth Century. People and Institutions

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 542
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Training School, pedagogy, teaching staff, pupils, memory of the school
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop