Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Evaluations – Identity – Education. Axiological Aspects of Beliefs in the Pluralistic Society According to Paul Ricoeur
  • Home
  • /
  • Evaluations – Identity – Education. Axiological Aspects of Beliefs in the Pluralistic Society According to Paul Ricoeur
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 No. 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji /
  4. Articles and Dissertations

Evaluations – Identity – Education. Axiological Aspects of Beliefs in the Pluralistic Society According to Paul Ricoeur

Authors

  • Robert Grzywacz Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.006

Keywords

narrative identity, strong evaluations, beliefs, pluralism, universalization rule

Abstract

The paper addresses the problem of the axiological implications of beliefs in the context of pluralistic societies. For this purpose; the question of beliefs is placed within a dynamic concept of individual or communitarian identity; so-called narrative identity. This concept is based on the identity of a character correlated his action represented by a plot. On the social level; the coexistence of the strong identifications rooted in beliefs requires the acceptance of an appropriate model. This study is an attempt to answer the question whether a purely formal character of the universalization rule and the argumentative procedures is sufficient in this regard. In this perspective there is a risk of an annihilation of the axiological background which is decisive as far as the human involvement in a responsible construction of the social life is concerned. To protect the investigations from an excessive abstraction; they are transferred in the field of a phenomenological research on the motivation of human will. This inquiry is completed by a confrontation with the formal principle of universalization elaborated by Kant. As a result; the two opposite perspectives seem to be complementary. The two final examples of a wise deliberation and some possible coexistence of strong beliefs in the area of historical policy provide the reader with a larger model of such a coexistence.

References

Bronk A., Pedagogika i filozofia: uwagi metafilozoficzne, w: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, red. P. Dehnel, P. Gutowski, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2005, s. 9–27.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Galewicz W., Studia z etyki przekonań, Universitas, Kraków 2007.

Jakubowski J., Od krytyki etyki powinności do etyki nadziei. Kant w interpretacji Ricoeura, w: Immanuel Kant i świat współczesny. W 200. rocznicę śmierci Immanuela Kanta, red. K. Śnieżyński, Redakcja Wydawnictw UAM, Poznań 2004, s. 369–379.

Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2001.

Morgan A., Terapia narracyjna. Wprowadzenie, przeł. G. Baster, Wydawnictwo Paradygmat, Warszawa 2011.

Muszyńska E., Teoria a praktyka wychowania, w: Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011, s. 99-110.

Nowak-Dziemianowicz M., Narracja. Tożsamość. Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany, w: Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011, s. 35–51.

Ricoeur P., Czas i opowieść 1. Intryga i historyczna opowieść, przeł. M. Frankiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

Ricoeur P., Czas i opowieść 3. Czas opowiadany, przeł. U. Zbrzeźniak, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

Ricoeur P., Drogi rozpoznania, przeł. J. Margański, Znak, Kraków 2004.

Ricoeur P., Du texte à l’action. Essais d’herméneutique II, Éditions du Seuil, Paris 1998.

Ricoeur P., Le destinataire de la religion: l’homme capable, w: Philosophie de la religion entre éthique et ontologie, red. M.M. Olivetti, CEDAM, Padova 1996, s. 19–34.

Ricoeur P., Le Juste 1, Éditions Esprit, Paris 2005 (19951).

Ricoeur P., Le Juste 2, Éditions Esprit, Paris 2001.

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Ricoeur P., Philosophie de la volonté 1. Le volontaire et l’involontaire, Éditions Points, Paris 2009.

Ricoeur P., Quel éthos nouveau pour l’Europe?, w: Imaginer l’Europe. Le marché intérieur européen, tâche culturelle et économique, red. P. Koslowski, Éditions du Cerf, Paris 1992, s. 107–116.

Ricoeur P., Tâches de l’éducateur politique (1965), w: tenże, Lectures 1. Autour du politique, Éditions du Seuil, Paris 1999, s. 241–257.

Ricoeur P., Żyć aż do śmierci oraz fragmenty, przeł. A. Turczyn, Universitas, Kraków 2008.

Stankiewicz K., Jestem „inny”, tzn. jaki? Wychowanie patriotyczne w teorii i praktyce edukacji międzykulturowej, w: Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011, s. 287–297.

Śliwerski B., O podstawowym pojęciu teorii wychowania, w: Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011, s. 13–34.

Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Weber M., Polityka jako zawód i powołanie, przeł. A. Kopacki, P. Dybel, Znak, Kraków 1998.

Węgrzecki A., Scheler, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-07-14

How to Cite

1.
GRZYWACZ, Robert. Evaluations – Identity – Education. Axiological Aspects of Beliefs in the Pluralistic Society According to Paul Ricoeur. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 July 2016. Vol. 19, no. 1, pp. 107-124. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.1.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 No. 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 393
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

narrative identity, strong evaluations, beliefs, pluralism, universalization rule
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop