Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Dietrich von Hildebrand: Pedagogical Context of Value and Virtue Category
  • Home
  • /
  • Dietrich von Hildebrand: Pedagogical Context of Value and Virtue Category
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 No. 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji /
  4. Articles and Dissertations

Dietrich von Hildebrand: Pedagogical Context of Value and Virtue Category

Authors

  • Paweł Kaźmierczak Akademia Ignatianum w Krakowie http://orcid.org/0000-0002-7940-3341

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.005

Keywords

value, virtue, moral education, Dietrich von Hildebrand, realist phenomenology

Abstract

The aim of the article is to extract the pedagogical implications of the concept of values and the complementary notion of virtue as conceived by Dietrich von Hildebrand. The first part presents a wide panorama of Hildebrand’s ouevre. The second discusses his concept of value in the context of the tradition of Realist Phenomenology. The third identifies the realm of virtues as an inalienable area of the implementation of moral values. The fourth postulates the dependence of the concept of education on the anthropological and ethical assumptions. In this perspective, the Hildebrandian concepts of values and virtues place high demands on educators.

References

Galarowicz J., Fenomenologiczna etyka wartości, PAT, Kraków 1997.

Hildebrand Project, http://www.hildebrandproject.org (dostęp: 6.03.2016).

Hildebrand von A. i D., Sztuka życia, przeł. G. Grygiel, Klub Książki Katolickiej, Poznań 2002.

Hildebrand von D., Das Wesen der echten Autorität, w: tenże, Die Menschheit am Scheideweg, Verlag Josef Habbel, Regensburg 1955.

Hildebrand von D., Efficiency and Holiness, w: tenże, The New Tower of Babel, Burns & Oates, London 1954.

Hildebrand von D., Ethics, Franciscan Herald Press, Chicago 1953.

Hildebrand von D., Gibt es eine Eigengesetzlichkeit der Pädagogik?, w: tenże, Die Menschheit am Scheideweg, Verlag Josef Habbel, Regensburg 1955.

Hildebrand von D., In Defense of Purity, Franciscan Herald Press, Chicago 1970.

Hildebrand von D., Kategorie ważności, w: Z fenomenologii wartości, red. i przekł. W. Galewicz, PAT, Kraków 1988.

Hildebrand von D., Legitime und illegitime Formen der Beeinflussung, w: tenże, Die Menschheit am Scheideweg, Verlag Josef Habbel, Regensburg 1955.

Hildebrand von D., Liturgia i osobowość, przeł. M. Grabowska, Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny, Wydawnictwo M, Kraków 2014.

Hildebrand von D., Moralia, Verlag Josef Habbel, Regensburg 1980.

Hildebrand von D., Przemienienie w Chrystusie, przeł. J. Zychowicz, Znak, Kraków 1982.

Hildebrand von D., The Role of Reverence in Education, w: tenże, The New Tower of Babel, Burns & Oates, London 1954.

Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, przeł. D. Gierulanka, PWN, Warszawa 1967.

Kopciuch J., Wolność a wartości. Max Scheler, Nicolai Hartmann, Dietrich von Hildebrand, Hans Reiner, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.

Molesztak A., Tchorzewski A., Wołoszyn W., W kręgu wartości moralnych nauczyciela, WSP TWP, Warszawa 1996.

Seifert J., Introductory Essay, w: Dietrich von Hildebrand, What Is Philosophy?, Routledge, New York 1991.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-07-14

How to Cite

1.
KAŹMIERCZAK, Paweł. Dietrich von Hildebrand: Pedagogical Context of Value and Virtue Category. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 July 2016. Vol. 19, no. 1, pp. 93-106. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.1.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 No. 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 592
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

value, virtue, moral education, Dietrich von Hildebrand, realist phenomenology
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop