Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Achieving Moral Maturity
  • Home
  • /
  • Achieving Moral Maturity
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 No. 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji /
  4. Articles and Dissertations

Achieving Moral Maturity

Authors

  • Zbigniew Marek Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.002

Keywords

morality, maturity, human nature, spirituality, competences, natural and religious knowledge, religious faith

Abstract

We consider introducing harmony among individuals to be one of the main tasks of education. How to attain it is still the question. Achieving such a skill, called morality, is the object of educational activities. Its essence is seen in acquiring the capability to discern and choose values and respect them in one’s daily life. In this sense morality can be compared to the internal compass which points to the man the way of conduct and urges to follow it. The choice of specific practices is influenced by accepted anthropological concepts explaining human nature. This paper argues that man as a corporeal-spiritual being needs support for his physical and spiritual development. In the latter dimension his development is greatly assisted by the education-enhanced spirituality. It is through spirituality that man gives his life a certain style and form. Another important support in the moral development of man is religious faith. It supports the development of higher human needs, such as spiritual needs. Satisfying these needs creates the person’s demand for immaterial values, and this in turn fosters her ability of critical self-reflection in the light of the contents and principles of religious life, and of striving to create conditions for a harmonious social life.

References

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, przeł. J. Kochanowicz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.

Chlewiński Z., Dojrzałość, osobowość, sumienie religijność, W Drodze, Poznań 1991.

Chmielewski M., Duchowość, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Wydawnictwo „M”, Lublin – Kraków 2002.

Cichoń W., Wartości Człowiek Wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Wydawnictwo UJ, Kraków 1996.

Divarkar P., Droga wewnętrznego poznania, przeł. B. Steczek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.

Dziewiecki M., Rozwój duchowy jako warunek trwałej trzeźwości w sytuacji choroby alkoholowej, „Postępy Psychiatrii i Neurologii” 1992, nr 3.

Fleming D.L., Czym jest duchowość ignacjańska?, przeł. D. Piórkowski, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.

Gałdowa A., Nelicki A., O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Psychologiczne” 1993, z. 8.

Jacyniak A., Płużek Z., Świat ludzkich kryzysów, Wydawnictwo WAM, Kraków 1997.

Jan Paweł II, Encyklika „Fides et ratio”, Watykan 1998.

Jan Paweł II, Przemówienie papieskie do ludzi nauki, w: Jan Paweł II. Związki z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, red. J. Bagrowicz, W. Karaszewski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 1999.

Jasionek S., Uprawnienia i zobowiązania człowieka, Wydawnictwo Regina Poloniae, Częstochowa 1999.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1994.

Kiereś B., Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej, w: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Wydawnictwo Gaudium, Lublin 2010.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Łódź 1981.

Ladaria L.F., Wprowadzenie do antropologii teologicznej, przeł. A. Baron, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.

Lowney Ch., Heroiczne życie. Odkryj cel w życiu i zmieniaj świat, przeł. Ł. Malczak, Wydawnictwo WAM, 2013.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.

Madej-Babula M., Edukacja zintegrowana w dialogu z wychowaniem religijnym, Wydawnictwo WSFP „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

Marek Z., Podstawy wychowania moralnego, Wydawnictwo WSFP „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.

Marek Z., Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji?, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.

Marek Z.,, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Wydawnictwo WSFP „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.

Marek Z., Duchowość, religia i wychowanie, „Pedagogika Społeczna” 2015, t. 14, nr 1(55).

Marszałek L., Duchowość dziecka. Znaczenia, perspektywy, konteksty w pedagogice przedszkolnej, Mazowieckie Centrum Poligrafii, Warszawa 2013.

Olbrycht K., Wychowanie do wartości w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji, „Paedagogia Christiana” 2012, t. 29, nr 1.

Płużek Z., Rozwój jest procesem stawania się. Wprowadzenie do problematyki rozwoju, w: Jak sobie z tym poradzić?, red. W. Szewczyk, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 1994.

Rychlicki C., Wiara, nadzieja, miłość wobec wieczności, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2001.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 2: O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007.

Sesboüé B., Wierzę. Wezwanie do wiary katolickiej dla kobiet i mężczyzn XXI wieku, przeł. M. Żurowska, Wydawnictwo Księży Marianów, Księgarnia św. Wojciecha, Warszawa – Poznań 2000.

Sidor I., Duchowość w systemie wychowawczym świętej Urszuli Ledóchowskiej, Kraków 2015 (praca magisterska napisana pod kierunkiem Z. Marka w Wydziale Pedagogicznym Akademii Ignatianum).

Sławiński S., Rozważania o wychowaniu, Pax, Warszawa 1983.

Surzykiewicz J., Religia, religijność i duchowość jako zasoby osobowe i kapitał społeczny w pedagogice społecznej/pracy socjalnej, „Pedagogika Społeczna” 2015, t. 14, nr 1(55).

Tillich P., Dynamika wiary, przeł. A. Szostkiewicz, W Drodze, Poznań 1987.

Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj, przeł. A. Paciorek, Księgarnia św. Jacka, Katowice 1993.

Walulik A., Kompetencje religijne w całożyciowym uczeniu się, w: Edukacja – wczoraj, dziś i jutro, t. 5: Edukacja ustawiczna w Polsce i na świecie, red. E. Jagiełło, R. Matysiuk, U. Tyluś, Siedleckie Towarzystwo Naukowe, Siedlce 2013.

Wiseman J.A., Historia duchowości chrześcijańskiej. Wybrane zagadnienia, przeł. A. Wojtasik, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.

Witek S., Duchowość religijna, w: Encyklopedia katolicka, t. 4, red. R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, F. Gryglewicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1989.

Ziebertz H.-G., Heil S., Antropologiczne podstawy kształcenia religijnego, „Horyzonty Wychowania” 2002, t. 1, nr 1.

Zięba S., Człowiek. 2. Pochodzenie, w: Leksykon pedagogiki religii, red. C. Rogowski, Verbinum, Warszawa 2007.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-07-14

How to Cite

1.
MAREK, Zbigniew. Achieving Moral Maturity. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 July 2016. Vol. 19, no. 1, pp. 39-56. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.1.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 No. 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 524
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

morality, maturity, human nature, spirituality, competences, natural and religious knowledge, religious faith
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop