The Religious Element in the Educational Concept of Władysław Marian Borowski (1875–1939)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.005Keywords
Władysław Marian Borowski, educational concept, religion, national pedagogy, Polish pedagogical thought, educational idealAbstract
The aim of this article is to present the role of religion in the pedagogical views of Władysław Marian Borowski. The subject of the research is Borowski’s educational concept with particular emphasis on its religious aspect. An analysis of source materials and the literature on the subject is conducted. The structure of the argument unfolds as follows: first, the text presents a synthetic overview of the premises of national pedagogy; second, there follows a discussion of Borowski’s educational concept; and third, the concept is set in the perspective of spiritual development.
The research confirms the significance of the religious element in Borowski’s educational program, which is revealed not only in the ideological assumptions of his concept, but also in his educational ideal. The spheres constituting this concept—the intellectual, emotional, and volitional—clearly emphasize the presence of the religious dimension. Borowski gave fundamental importance to the emotional sphere, considering it both integrative and primary in relation to the other two. He also considered that imbuing the emotional layer with religious content was one of the conditions for achieving the fusion of individual and collective life, as postulated in his educational ideal. For Borowski, the integration of the individual and social elements was a fundamental aspect of the educational concept and religion itself was an immanent element of the Polish tradition, a condition for its continuance and development. The holistic nature of Borowski’s educational program, as well as the wealth of ideas contained in it, not only strengthens the achievements of Polish pedagogy, but can also serve as inspiration for contemporary educational theory and practice.
References
Źródła drukowane
Borowski W.M. (1917a). Kurs pedagogiki. Część 2. Wykład psychologii wychowawczej, Warszawa: Księgarnia J. Lisowskiej.
Borowski W.M. (1917b). Uczuciowość w charakterze narodowym, „Kurier Warszawski”, nr 186, s. 4.
Borowski W.M. (1918). Ogólne zarysy wychowania narodowego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta, S.A. Krzyżanowski.
Borowski W.M. (1921). Wykład psychologii ogólnej w zastosowaniu do wychowania. Część 2. Uczucia, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta.
Borowski W.M. (1922). Wychowanie narodowe, Warszawa: M. Arct.
Opracowania
Araszkiewicz F.W. (1978). Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Chmaj L. (1962). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Jagielska D. (2015). Wybrane pojęcia i kategorie konserwatywnych koncepcji wychowania społecznego z lat 1918–1939 w Polsce, [w:] K. Ablewicz, M. Cipar, D. Jagielska, J. Kostkiewicz (red.), Szkice z pedagogiki 20-lecia międzywojennego, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 36–81.
Jankowski R. (1997). Wychowanie narodowe w refleksji pedagogicznej Władysława Mariana Borowskiego (1875–1939), [w:] D. Koźmian (red.), Zapomniani pedagodzy lat międzywojennych, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 13–48.
Kierski F. (opr.) (1923). Narodowe wychowanie, [w:] F. Kierski (opr.), Podręczna encyklopedia pedagogiczna, t. 1: A–M, Lwów–Warszawa: Książnica Polska, s. 303–304.
Król J. (2025). Borowski Władysław Marian, [w:] J. Kamińska (red.), Słownik biograficzny pedagogów polskich, Kraków: Polska Akademia Umiejętności (w druku).
Kubicki D. (2018). Integralność natury człowieczej jako wyzwanie edukacyjne dla pedagogiki, „Pedagogika”, t. 27, nr 1, s. 155–168.
Kucha R. (2000). Narodowa myśl pedagogiczna w przededniu odzyskania niepodległości w Polsce, [w:] E. Walewander (red.), Katolicka a liberalna myśl wychowawcza w Polsce w okresie międzywojennym, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s. 57–70.
Łempicki S. (19-?). Polskie tradycje wychowawcze, [w:] S. Łempicki i in. (red.), Encyklopedia wychowania, t. 1: Wychowanie, cz. 2, Warszawa: Nasza Księgarnia, s. 1024–1080.
Macała J. (2004). Polska katolicka w myśli pedagogicznej II RP, Zielona Góra: Druk-Ar.
Nawroczyński B. (1938). Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne, Lwów: Książnica–Atlas.
Strzelecki M. (2008). Wizje wychowania społecznego w polskiej myśli politycznej lat 1918–1939, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Szulakiewicz W. (2000). Wychowanie po polsku. Stereotypy polskości i patriotyzmu oraz przejawy ich przezwyciężania w polskiej myśli pedagogiczno-filozoficznej z lat 1900–1939, [w:] W. Wojdyło (red.), Wychowanie a polityka. Mity i stereotypy w polskiej myśli społecznej XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 9–22.
Wojdyło W. (1996). Funkcja mitu w koncepcjach wychowania narodowego, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3–4, s. 175–184.
Wróblewska T. (1999). Wychowanie w rodzinie w ujęciu Władysława Mariana Borowskiego (1874–1939), „Rocznik Pedagogiki Rodziny. Studia i Rozprawy”, t. 2, s. 77–81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joanna Król

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 68
Number of citations: 0