The Importance of Religion in the Education of Youths in the Interwar Period
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.006Keywords
faith, religious upbringing, school, interwar period, Zygmunt KukulskiAbstract
One of the significant challenges faced by the Polish authorities after regaining independence was the reconstruction and organization of education. The political and teaching communities debated the nature of schooling, advocating for either the creation of religious education or secular education, independent of the Church’s influence. An important issue in this dispute was not only who should have a decisive influence on the form of schooling, but also whether and to what extent religious education affects the upbringing of the younger generation.
The purpose of this article is to show the views of teachers on the importance of religion in the upbringing of children and young people. For this purpose, the author analyzed the sources, unpublished surveys conducted among teachers in the late 1920s by Zygmunt Kukulski, professor at the Catholic University of Lublin. A total of 289 questionnaires were filled out, which are now held in the collection of the University Library of the John Paul II Catholic University of Lublin. The analysis indicates that the vast majority of the surveyed teachers recognized the positive impact of the truths of faith, Christian morality, and religious practices on the upbringing of children and adolescents, seeing in these elements an excellent tool for shaping the characters of young people and preparing them to live independently and harmoniously in an ethnically and religiously diverse society.
References
Źródło
Ankiety w sprawie psychologii nauczyciela-wychowawcy, BU KUL, Oddział Rękopisów, sygn. 3533-3539.
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 9 grudnia 1926 r. o nauce szkolnej religii katolickiej, „Dziennik Urzędowy MWRiOP”, 1927, nr 2, poz. 25.
Opracowania
Bielawski Z. (1936). Katechezy na III i IV klasę szkoły powszechnej. O przykazaniach, dobrych uczynkach i o grzechu, Lwów: Towarzystwo „Biblioteka Religijna”.
Grochowski L. (2000). Wychowanie religijne katolickie w szkołach II Rzeczypospolitej lat dwudziestych. Treści i funkcje, [w:] E. Walewander (red.), Katolicka a liberalna myśl wychowawcza w Polsce w okresie międzywojennym – zagadnienia wybrane, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 239–280.
Gerus S. (1969). Z dziejów walki klerykalizmu o szkołę wyznaniową w Polsce w latach 1918–1939, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 12, s. 89–122.
Honowski F. (1938). Parlament i rząd w Polsce niepodległej, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
Kuchta J. (1939). Nowe kierunki i dążenia współczesnej katolickiej pedagogiki: (na tle obrazu chaosu we współczesnym wychowaniu), Lwów: Nakładem Księgarni R. Schweitzer.
Kukulski Z. (1927). Ankieta w sprawie psychologii nauczyciela-wychowawcy, Lublin: Państwowe Wyższe Kursy Nauczycielskie.
Magda-Adamowicz M. (2018). Rozwój polskiej myśli pedeutologicznej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 29–44.
Mańkowski B. (1889). Synteza nauki szkolnej w duchu narodowym i religijno-etycznym, „Muzeum”, t. 5, nr 3, s. 157–164.
Mieroszewska L. (1856). Rady praktyczne o początkowym wychowaniu dzieci. Epoka od 1 do 5 roku, Warszawa: Drukarnia Alexandra Gins.
Niedojadło A. (2015). Założenia ideowe wychowania narodowego i próby jego realizacji w polityce władz oświatowych i kościelnych w pierwszych latach II RP, [w:] E. Juśko, R.B. Sieroń, S. Sorys (red.), Homo religiosus versus homo politicus: współpraca czy konflikt, Tarnów–Łapczyca: Katedra Pedagogiki Szkolnej i Zarządzania Oświatą, Wydawnictwo Regis, s. 76–88.
Rowid H. (1946). Podstawy i zasady wychowania, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”.
Sarzyński K. (2014). Spór o wyznaniowy charakter szkół Górnego Śląska w dwudziestoleciu międzywojennym na podstawie „Gościa Niedzielnego” w latach 1923–1939, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 47, nr 2, s. 346–360.
Seredyński W. (1868). Pedagogia polska w zarysie, Lwów: Wydawnictwo Karola Wilda.
Skoczylas K. (2020). Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową, „Teologia i Człowiek”, t. 50, nr 2, s. 143–165.
Szczepaniak J. (1997). Troska Kościoła o nauczanie i wychowanie religijne w szkole w latach 1918–1927, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Trzebiatowski K. (1970). Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Woroniecki J. (1924). Zdolność wychowawcza szkoły publicznej i jej granice, „Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy”, t. 13, nr 5–7, s. 65–82.
Zakrzewska A. (2012). Edukacja religijna dzieci i młodzieży szkolnej okresu międzywojennego źródłem humanizacji życia społecznego, „Paedagogia Christiana”, t. 30, nr 2, s. 47–68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wiesław Partyka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 95
Number of citations: 0