To Punish or Educate? Female Students of Law and Resocialization on the Corruption of Minors
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.1.009Keywords
law, resocialization, juvenile, moral, corruption of minorsAbstract
The purpose of the article is to present the opinions of female students of law and resocialization pedagogy regarding hypothetical situations involving juvenile offenders. The study used “the vignette method.” Ninety-six female students were included. They evaluated six episodes depicting hypothetical situations in which the corruption of minors was shown. It turns out that the female law students were slightly more likely to formulate assessments that correspond to the letter of the law, while the assessments of female pedagogy students showed their flexibility, which was expressed in the fact that they were more willing to give “a second chance” to juvenile offenders.
References
Becker-Pestka D. (2014). “Etos służby w pracy personelu resocjalizacyjnego,” Colloquium WNHiS, vol. 6, no. 4, pp. 43–60.
Czarnecki K. (2006). Psychologia zawodowej pracy człowieka, Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu.
Cynk K. (2019). “Opinie studentów z wybranych państw Europy Środkowo-Wschodniej na temat stosunku do zwierząt,” Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej, vol. 12, pp. 18–37.
Falba K. (2019). “Próby wyjaśnienia zjawiska przestępczości i kary,” Człowiek w Kulturze, no. 29, pp. 328–354.
Foucault M. (2009). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. T. Komendant, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Górnicka-Kalinowska J. (2017). “Cierpienie i krzywda zwierząt a moralne obowiązki człowieka,” Życie Weterynaryjne, vol. 92, no. 6, pp. 409–411.
Helios J., Jedlecka W. (2017). “Okrucieństwo wobec zwierząt z punktu widzenia psychologii i filozofii – zarys problemu,” Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji, vol. 108, pp. 31–44.
Klaus W. (2007/2008). “Działalność wychowawcza sądu rodzinnego wobec nieletnich – pomiędzy ideami a praktyką,” Archiwum Kryminologii, vol. 29–30, pp. 331–347.
Konopczyński M. (2014). “Twórcza resocjalizacja zarys koncepcji rozwijania potencjałów,” Resocjalizacja Polska, vol. 7, no. 1, pp. 13–28.
Konopczyński M. (2015). “Quo vadis resocjalizacjo?” Resocjalizacja Polska, vol. 9, no. 1, pp. 9–12.
Kusztal J. (2021). “Zasada dobra dziecka w polskim systemie opieki nad dzieckiem,” Studia Paedagogica Ignatiana, vol. 24, no. 2, pp. 88–104.
Longobardi C., Badenes-Ribera L. (2019). “The Relationship Between Animal Cruelty in Children and Adolescent and Interpersonal Violence: A Systematic Review,” Aggression and Violent Behavior, vol. 46, pp. 201–211.
Machel H. (2001). Psychospołeczne uwarunkowania pracy resocjalizacyjnej personelu więziennego, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Michalik M. (2005). “Moralność a prawo – przegląd typowych ujęć relacji,” Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne, no. 2, pp. 377–388.
Michel M. (2017). “Zmiana myślenia o procesie resocjalizacji i osobach niedostosowanych społecznie w świetle zmian paradygmatów w polskiej myśli resocjalizacyjnej. Nurt ‘nowej resocjalizacji’,” Polska Myśl Pedagogiczna, vol. 3, no. 3, pp. 95–110.
Nowak M. (2019). “Aksjologia współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej jako podstawa jej sukcesu,” Roczniki Pedagogiczne, no. 11(47), special issue, pp. 17–28.
Parchomiuk M. (2010). “Prawo a moralność: dylematy moralne sfery zawodowej w ocenie adeptów prawniczych,” Studia Iuridica Lublinensia, vol. 13. pp. 91–109.
Petrażycki L. (1985). O nauce, prawie i moralności. Pisma wybrane, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pieniążek M. (2008). Etyka sytuacyjna prawnika, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
Przeperski J. (2018). “Metoda epizodów (vignettes) w badaniach społecznych i familiologicznych. Konteksty teoretyczne i praktyczne,” Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, vol. 42, no. 3, pp. 53–67.
Pytka L. (2013). “O karze, tolerancji i dobroczynności w pedagogice resocjalizacyjnej,” Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, no. 13(6), pp. 13–32.
Radomska E. (2016). Penalny populizm wśród studentów prawa: wnioski z badań, [in:] J. Czapska, M. Szafrańska, D. Wójcik (eds.), Penalny populizm. Perspektywa polityczna i społeczna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 387–406.
Szczepanik R. (2008). “Płeć jako zmienna różnicująca orzeczenie stopnia demoralizacji nieletnich dziewcząt i chłopców,” [in:] M. Chomczyńska-Rubacha (ed.), Role płciowe. Socjalizacja i rozwój, Łódź: Wydawnictwo WSHE w Łodzi, pp. 161–172.
Szczepanik R., Jaros A., Staniaszek M. (2018). Sąd nad demoralizacją nieletnich. Konteksty wychowawcze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tłuściak-Deliowska A. (2018). “Przyszli nauczyciele wobec hipotetycznych epizodów przemocy rówieśniczej wśród uczniów,” Studia Edukacyjne, no. 3(49), pp. 231–256.
Urbańska M. (2019). “Mediacje jako narzędzie rozwiązywania konfliktów szkolnych i rodzinnych z perspektywy młodzieży studenckiej,” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, vol. 20, pp. 157–164.
Wielgus S. (2006). Prawo a moralność, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Włodarczyk-Madejska J. (2019). Skazani na wychowanie. Stosowanie środków izolacyjnych wobec nieletnich, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Nauk Prawnych PAN.
Wołodkiewicz W. (2015). “Nauczanie prawa czy przepisów prawnych?” Czasopismo Prawno-Historyczne, vol. 67, no. 1, pp. 233–248.
Wojnicz P., Mościcka D. (2023). “Demoralizacja i czyny karalne według Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich – wybrane zagadnienia,” Civitas et Lex, vol. 39, no. 3, pp. 33–46.
Woleński J. (2016/2017). “Leon Petrażycki o prawie i moralności,” Rocznik Polskiej Akademii Umiejętności, pp. 171–182.
Zubrzycka-Maciąg T., Rak J. (2019). “Kara śmierci versus prawo do życia w opinii przyszłych pedagogów,” Roczniki Teologiczne, vol. 66, no. 11, pp. 123–134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aleksandra Szczepaniak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 257
Number of citations: 0