“A Good Teacher”: Outline of the Concept of Pedeutological Research by Jadwiga Zaleska (1900–1993)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.003Keywords
Jadwiga Zaleska, pedeutology, research concept, good teacher, teacher's profile, pedagogical activityAbstract
The article is part of the research area of historical pedeutology. The purpose of the presented text is to reconstruct the pedeutological concept entitled A good teacher in light of the statements made by school youth written by Jadwiga Zaleska. The project was initiated at Kazimierz Sośnicki’s pedagogical seminar. The main subject of the research is the question of what makes a good teacher, the search for his characteristics and conditions for pedagogical activity. The main method of research was the historical and pedagogical analysis of archival and printed sources of the aforementioned subject of research. The first part of the text contains an outlined biography of Jadwiga Zaleska, including her educational path and pedagogical studies at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. It also provided information about her pedagogical activity. The second part of the text presented the methodological assumptions of research on the subject of “a good teacher” from Jadwiga Zalewska’s point of view and in terms of research results, which were used to create a profile of a good teacher. From these studies a vision emerged of a teacher perceived mainly from a normative perspective. Lastly, the concluding remarks indicated the topicality of the assumptions of Jadwiga Zaleska’s project dedicated to the search for characteristic of a good teacher and the methodological correctness of its implementation.
References
Źródła archiwalne
Archiwum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (A UMK)
– Akta studenckie Jadwigi Zaleskiej: WH UMK, sygn. 107 (przebieg studiów, życiorysy, praca magisterska)
– Akta osobowe Jadwigi Zaleskiej: A UMK, sygn. K-1/344 i H-3/103 (życiorysy, opinie o pracy naukowej, zaświadczenia)
Źródła drukowane
Duczkowska-Moraczewska H. (red.). (1995). Powstanie i pierwsze dziesięć lat UMK 1945–1956. Wybór źródeł, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Twardowski K. (1912). Mowy i rozprawy z okresu jego działalności w Towarzystwie Nauczycieli Szkół Wyższych. Księga Pamiątkowa wydana przez TNSW, red. K. Zagajewski, Lwów: Nakładem Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.
Literatura pamiętnikarska
Tomczak A. (red.). (1995). Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wspomnienia pracowników 1945–1995, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Zaleska J. (1989). Moje wspomnienia z lat pracy w Wolnym Mieście Gdańsku (1930–1937). Fragmenty, [w:] Gimnazjum Polskiej Macierzy Szkolnej w Gdańsku 1922–1939. Księga Pamiątkowa w pięćdziesięciolecie założenia Gimnazjum, cz. 2, red. K. Sroczyńska-Wyczańska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 225–226.
Opracowania
Bandura L. (1965). Katedra Pedagogiki, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika 1956–1965, red. R. Galon, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 41–42.
Janik B. (1976). Życiorysy pracowników gimnazjum polskiego w Gdańsku. Jadwiga Zaleska, [w:] Gimnazjum Polskiej macierzy Szkolnej w Gdański 1922–1939. Księga Pamiątkowa w pięćdziesięciolecie założenia Gimnazjum, cz. 1, red. B. Janik, Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Oddział w Gdańsku, s. 208–209.
Kieffer F. (1934). Autorytet w wychowaniu domowym i szkolnym, tłum. K. Bobrowska, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Kulikowska A. (1986). Andrzej Lewicki (1910–1972) – psycholog, profesor UMK, [w:] Toruńscy twórcy nauki i kultury (1945–1985), red. M. Biskup, A. Giziński, Warszawa–Poznań–Toruń: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 187–193.
Nadolski B. (1957). Wydział Humanistyczny. Organizacja Wydziału, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika 1945–1955, red. R. Galon, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 38–44.
Nalaskowski S., Szulakiewicz W. (2009). Pedagogika toruńska. Od katedry do wydziału, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Pleśniarski B. (1957). Z działalności Katedry Pedagogiki UMK, „Kwartalnik Pedagogiczny”, s. 189–194.
Półturzycki J. (2003). Kazimierz Sośnicki – człowiek i dzieło, [w:] Kazimierz Sośnicki – twórca dydaktyki polskiej, red. R. Góralska, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska, W. Wojdyła, Toruń–Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum, s. 19–27.
Rzepa T., Dobroczyński B. (2019). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydanie nowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sroczyńska-Wyczańska K. (1989). Nauczyciele Gimnazjum, [w:] Gimnazjum Polskiej Macierzy Szkolnej w Gdańsku 1922–1939. Księga Pamiątkowa w sześćdziesięciolecie założenia Gimnazjum, cz. 2, red. K. Sroczyńska-Wyczańska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 319.
Smołalski A. (2006). Pedeutologia historyczna, Wrocław: MarMar Marian Kaczorowski.
Sośnicki K. (1957). Katedra Pedagogiki, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika 1945–1955, red. R. Galon, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 71–73.
Sołtys W. (1993). Kochała swój Sanok. Podzwonne Jadwidze Zaleskiej, „Tygodnik Sanocki” nr 1, s. 10.
Stachowski R. (1992). Lewicki Andrzej, [w:] Słownik psychologów polskich, red. E. Kosnarewicz, T. Rzepa, R. Stachowski, Poznań: Poznańska Drukarnia Naukowa, s. 134–135.
Szulakiewicz W. (2014). Nauczyciel w twórczości i działalności pedagogicznej Kazimierza Twardowskiego, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 5–19.
Tarnawska M. (1995). Z dziejów Miejskiego Prywatnego Seminarium Nauczycielskiego Żeńskiego w Sanoku w latach 1923–1934, „Rocznik Sanocki”, nr 7, s. 187–195.
Wołoszyn S. (1989). Kazimierz Sośnicki (1883–1976), [w:] Toruńscy twórcy nauki i kultury (1945–1985), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 295–301.
Zając E. (1997). Jadwiga Leontyna Zaleska (1900–1993), „Tygodnik Sanocki”, nr 18 s. 5.
Zaleska Jadwiga Leontyna (2006). [w:] Pracownicy nauki i dydaktyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 1945–1994. Materiały do bio¬grafii, red. S. Kalembka, wyd. 2, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 773–774.
Zaleska J. (1989). Harcerstwo żeńskie, [w:] Gimnazjum Polskiej Macierzy Szkolnej w Gdańsku 1922–1939. Księga Pamiątkowa w sześćdziesięciolecie założenia Gimnazjum, cz. 2, red. K. Sroczyńska-Wyczańska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 151–165.
Zaleska J. (1989). Wojenne losy harcerek, [w:] Gimnazjum Polskiej Macierzy Szkolnej w Gdańsku 1922–1939. Księga Pamiątkowa w sześćdziesięciolecie założenia Gimnazjum, cz. 2, red. K. Sroczyńska-Wyczańska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 261–266.
Żerebecki Z. (1947). Nauczyciel – szkice o zawodzie nauczycielskim. Na podstawie książki The Teacher’s Many Parts Johna Adamsa, profesora pedagogiki na uniwersytecie w Londynie, opracował Zdzisław Żerebecki, Valivade (Indie): Drukarnia Szkolna w Osiedlu Polskim.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Władysława Szulakiewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 591
Number of citations: 0