The Synergistic Nature of Gospel-Inspired Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.002Keywords
Gospel, novelty of the Gospel, synergy, pedagogy, pedagogical thinking and actionAbstract
The purpose of the article is to show the Gospel as a source of pedagogical thinking and action. The echo of its message is present in different pedagogical currents and concepts considered to be modern and innovative. This indicates the synergistic nature of pedagogy referring to Christianity, the source of which is the reality of the resurrection of Jesus and the hope which results from that truth that humankind can achieve salvation – a happy life with God for all eternity.
The events described in the Gospels are salvific, the components of which form a network of interconnections. Synergy is revealed in this network, understood as interaction; its result is not only the strengthening of desirable values or the weakening of undesirable phenomena, but the emergence of a new quality. It manifests itself in the fact that pedagogical reflection and educational activities inspired by the idea of the Gospel refer not only to knowledge resulting from natural cognition, but also to that enriched by cognition referring to the Transcendent. At the same time, the use of synergistic effects requires knowledge of the Gospel and the principles of its interpretation.
References
Adamski F. (red.) (2005). Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Archer M.S. (2019). Kultura i sprawczość. Miejsce kultury w teorii społecznej, przeł. P. Tomanek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Bogdalczyk M. (2012). Wiara jako troska ostateczna – w nawiązaniu do myśli Paula Tillicha, „Logos i Ethos”, nr 33, s. 83–108.
Brzostek K., Krysztofik J. (2022). Zjawisko synergii we współczesnych organizacjach, [w:] Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka, M. Szymańska (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 313–326.
Chadam J. (2012). Synergia i wartość w strukturach kapitałowych, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Chałas K. (2006). Wychowanie ku wartościom, t. 1, Lublin‒Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Ciechowska M., Szymańska M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Część 1, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.
Edwards R., Usher R. (2007). Globalisation and Pedagogy: Space, Place and Identity, London–New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Granat W. (1985). Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Horowski J. (2020). Christian Religious Education and the Development of Moral Virtues: A Neo-Thomistic Approach, „British Journal of Religious Education”, t. 42, nr 4, s. 447–458, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01416200.2020.1752618 [dostęp: 23.09.2023].
Ingarden R. (1960). O dziele literackim, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jan Paweł II (1979). Encyklika „Redemptor hominis”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html [dostęp: 23.09.2023].
Jan Paweł II (1993). Encyklika „Veritatis splendor”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_06081993_veritatis-splendor.html [dostęp: 23.09.2023].
Kiereś B. (2009). Współczesna pedagogika a problem godności człowieka, [w:] A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kunowski S. (1997). Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.
Marek Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2021). What Morality and Religion Have in Common with Health? Pedagogy of Religion in the Formation of Moral Competence, „Journal of Religion and Health”, t. 60, s. 3130–3142, https://doi.org/10.1007/s10943-021-01279-6 [dostęp: 23.09.2023].
Marek Z., Walulik A. (2022). Ignatian Spirituality as Inspiration for a Pedagogical Theory of Accompaniment, „Journal of Religion and Health”, t. 61, s. 4481–4498, https://doi.org/10.1007/s10943-022-01628-z [dostęp: 23.09.2023].
Mariański J. (2017). Godność ludzka – wartość ocalona? Studium socjopedagogiczne, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Mariański J. (2019). Godność ludzka jako wartość i sposoby jej uzasadniania w opinii młodzieży, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 4(248), s. 5–29.
Nowak M. (1996). O pedagogikę wrażliwą na osobę i na wspólnoty osób, „Rocznik Nauk Społecznych”, t. 24, z. 2, s. 31‒52.
Pasławska-Smęder I. (2022). Wychowanie do twórczego życia. Mediacyjne i moderacyjne uwarunkowania relacji między religijnością a zachowaniami twórczymi młodych dorosłych, Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu AIK [niepublikowana rozprawa doktorska].
Sbuler P.L. (2000). Znaczenie terminu „ewangelia”, [w:]. W. Chrostowski (red.), Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Warszawa: Verbinum, s. 1110–1111.
Szromek A. (2017). Zarządzanie ewangeliczne. Studium ewangelicznych postaw przedsiębiorczości i przywództwa chrześcijańskiego, Kraków: Wydawnictwo Dehon.
Tischner J. (1990). Wstęp do filozofii osoby, [w:] N. Cieślińska, P. Rudziński (red.), „Fermentum massae mundi”. Jackowi Woźniakowskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa: Agora, s. 225–228.
Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wydawnictwo WSFP Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anna Walulik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 249
Number of citations: 0