The Role of Interiorization in Teaching According to St. Augustine
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.008Keywords
St. Augustine, interiorization, teaching, heart, soul, wisdomAbstract
The article presents the role of interiorization in teaching as it appears in the writings of St. Augustine. It is based on an analysis of selected of his works and other sources interpreting his teaching in various contexts. The article defines the concept of interiorization, first referring to the teaching of John Paul II, and then showing the way that St. Augustine understood this issue. Based on the source texts, concepts such as knowledge and wisdom, inner and outer man, and reason and heart are distinguished. The insufficiency of words in the pedagogue’s process of conveying values is also indicated. The analysis made it possible to determine the goal of teaching, which, according to St. Augustine, is to gain wisdom through love. In the final part, the concept of the “Inner Teacher” is presented, which helps to internalize the knowledge of non-sensory things. The article is an attempt to draw attention to the role of interiorization in teaching and it indicates practical implications for the success of the educational process.
References
Augustyn św. (1952). Początkowe nauczanie religii, [w:] tegoż, Pisma katechetyczne, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Augustyn św. (1977a). Homilie na Ewangelie św. Jana, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, [w:] tegoż, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 15, cz. 1), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 9–397.
Augustyn św. (1977b). Homilie na Pierwszy List św. Jana, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, [w:] tegoż, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 15, cz. 2), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 381–502.
Augustyn św. (1991). Przeciw Faustusowi, przeł. J. Sulowski, [w:] tegoż, Przeciw Faustusowi (księgi XXII–XXXIII). Przeciw Sekundynowi (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 56), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 3–151.
Augustyn św. (1996). O Trójcy Świętej, przeł. M. Stokowska, Kraków: Znak.
Augustyn św. (1999a). O Nauczycielu, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 433–485.
Augustyn św. (1999b). O porządku, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 155–237.
Augustyn św. (1999d). O prawdziwej wierze, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J, Ptaszyński, Kraków: Znak, s. 733–818.
Augustyn św. (1999d). O życiu szczęśliwym, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 15–50.
Augustyn św. (1999e). Przeciw Akademikom, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. K. Augustyniak, Kraków: Znak, s. 57–153.
Augustyn św. (1999f). Solilokwia, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 239–305.
Augustyn św. (1999g): Traktat o muzyce, przeł. L. Witkowski, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Augustyn św. (2007). Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Kraków: Znak.
Augustyn św. (2012). Księga Osiemdziesięciu Trzech Kwestii, przeł. I. Radziejowska, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Drever M. (2013). Image, Identity and the Forming of the Augustinian Soul, Oxford: Oxford University Press.
Díez del Río I. (2006). Augustinian Pedagogy: Philosophical and Anthropological Premises, [w:] Basic Elements of Augustinian Pedagogy, Rzym: Curia Generalizia Agostiniana, s. 43–62.
Eckmann A. (2003). Obraz Boga w człowieku według św. Augustyna, „Roczniki Humanistyczne”, t. 51, nr 3, s. 75–84.
Heidegger M. (2002). Fenomenologia życia religijnego, przeł. G. Sowinski, Kraków: Znak.
Kłoczowski J. (2001). Drogi człowieka mistycznego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kowalczyk S. (2007). Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Marek Z., Walulik A. (2017). Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna, „Paedagogia Christiana” nr 1(39), s. 29–47.
Marin de San Martin L. (2013). The Augustinians: Origins and Spirituality, Roma: Institutum Historicum Augustinianum.
Martin T.F. (2003). Our Restless Heart: The Augustinian Tradition, New York: Orbis Books.
Milerski B. (1998). Religia a szkoła. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2020). Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka, przeł. M. Przetacznikowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sienkiewicz E. (2011). Mądrość konieczną korektą ludzkiej wiedzy i źródłem szczęścia według św. Augustyna, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, t. 17, s. 151–160.
Słownik języka polskiego (2023). https://sjp.pwn.pl/szukaj/interioryzacja.html [dostęp: 20.06.2023].
Święty Franciszek Salezy (2002). Traktat o miłości Bożej, przeł. M.B. Bzowska, Kraków: Wydawnictwo Sióstr Wizytek.
Tack T.E. (2006). Saint Augustine, Student and Teacher, [w:] Basic Elements of Augustinian Pedagogy, Roma: Curia Generalizia Agostiniana, s. 15–32.
Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka, przeł. S. Lis i in., Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Van der Meer F. (1961). Augustine, the Bishop: The Life and Work of a Father of the Church, London: Sheed and Ward.
Wendlik K. (2017). Serce to umysł. Mistyka spotkania Boga i człowieka w ujęciu Orygenesa oraz św. Augustyna, Kraków: Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt.
Wojtyła K. (2011). Osoba i czyn, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dorota Anna Kowalewska OSA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 449
Number of citations: 0