The Pedagogy of Existence in the Face of an Aging Society
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.3.003Keywords
aging society, pedagogy of existence, existential challenges, developmental tropes, concern for human lifeAbstract
The main idea of this article is to highlight the possibility for people to receive important developmental stimuli that are relevant to their existence at every stage of life, not excluding the last phase of life, through the use of knowledge in various areas of the humanities and social sciences. This scattered knowledge should be comprehensively utilized by pedagogy as a science that is particularly sensitive to the developmental impact on all generations of people in every stage of their lives, with special attention to the elderly. Aware of the multidimensionality of human existence, pedagogy should take care to assimilate new stimuli for human development, which are necessary in every phase of human life, not excluding the last one: old age. In view of the multiple existential challenges facing modern society, it is necessary to consider whether pedagogy in its various disciplinary scopes is able to approach a person holistically and understand human life integrally. The responsibility for the quality of human life, both young and old, makes it necessary to draw inspiration and “read” the tropes across all scientific disciplines, while treating the human being holistically and caring for a life lived in a valuable way.
References
Bauman Z. (2008). Płynny lęk, przeł. J. Margański, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman Z. (2010). Żyjąc w czasie pożyczonym, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Borowska T. (1998), Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, Warszawa: Wydawnictwo IBE.
Bühler Ch. (1933). Dziecięctwo i młodość. Geneza świadomości, przeł. W. Ptaszyńska, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Csikszentmihalyi M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, przeł. M. Wajda-Kacmajor, Taszów: Biblioteka Moderatora.
Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia, przeł. C. Matkowski, Gliwice: Wydawnictwo Sensus.
Frankl V.E. (1971). Homo patients, przeł. R. Czernecki, J. Morawski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Frankl V.E. (2010). Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, wydanie poszerzone z nowym posłowiem autora, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl V.E. (2013). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl V.E. (2014). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Janke A.W. (2000). Starość w kontekście rodzinności i wychowania człowieka, [w:] A.M. de Tchorzewski, A. Chrapkowska-Zielińska (red.), „Trzeci wiek”. Szanse – możliwości – ograniczenia, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, s. 167–177.
Jaworska-Witkowska M. (red.) (2008). Jaka kultura? Jaki dyskurs? Sfera publiczna a spory o edukację, pedagogikę i zarządzanie, Szczecin: Wyższa Szkoła Humanistyczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. (2011). Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwieciński Z. (2007). Miedzy patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Maslach Ch. Zimbardo P. (2013). Podwójna tożsamość psychologii, [w:] D. Krzemionka (red.), Bliżej siebie. Rozmowy z mistrzami o życiu, uczuciach, marzeniach, relacjach, zdrowiu, finansach i możliwości zmiany siebie, Kielce: Wydawnictwo Charaktery, s. 323–329.
Michalski J.T. (2011). Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Victora E. Frankla, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Mead M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Orzelska J. (2012–2013). Pedagogika istotna egzystencjalnie. Tropy niewidziane a (od)zyskane, „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, nr 7–8, s. 107–125.
Straś-Romanowska M. (2002). Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 263–292.
Suchodolski B. (1959). O pedagogikę na miarę naszych czasów, wyd. 2, Warszawa: Książka i Wiedza.
Suchodolski B. (1967). Świat człowieka a wychowanie, Warszawa: Książka i Wiedza.
Suchodolski B. (1968). Wychowanie dla przyszłości, wyd. 3 zmienione, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tillich P. (1994). Męstwo bycia, przeł. H. Bednarek, Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Tillich P. (2004a). Teologia systematyczna, tom 1, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Tillich P. (2004b). Teologia systematyczna, tom 2, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Tillich P. (2005). Teologia systematyczna, tom 3, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Wiatrowski Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość w kontekście działalności i kariery zawodowej, Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Wiatrowski Z. (2015). Potrzeba i szanse aktywnego życia i bycia w wieku senioralnym, „Zeszyty Naukowe WSHE. Nauki Pedagogiczne”, t. 40, s. 17–30.
Witkowski L. (2007a). Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
Witkowski L. (2007b). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
Witkowski L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, wydanie 3, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.
Witkowski L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wojnar I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wojnar I. (2016). Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Julita Cecylia Orzelska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 132
Number of citations: 0