Pedagogy and Pedeutology of the Spiritual Exercises of St. Ignatius: Insights from Hans Urs von Balthasar and Adrienne von Speyr
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.001Keywords
pedagogy, pedeutology, Spiritual Exercises, Ignatius of Loyola, Hans Urs von Balthasar, Adrienne von SpeyrAbstract
This essay seeks to elucidate the pedagogical and pedeutological concepts inherent in the Spiritual Exercises of Saint Ignatius, as interpreted by Hans Urs von Balthasar and Adrienne von Speyr. The research deals with the narratives of these two twentieth-century authors regarding the Spiritual Exercises, with particular attention to their pedagogical and pedeutological aspects. The primary method employed is the analysis of both primary and secondary literature pertinent to this research subject. The argument unfolds in distinct stages. Initially, attention is given to the pedeutological aspect concerning the role of the retreat master and his rapport with the retreatants. Subsequently, the focus shifts to the pedagogy of the Exercises, which, encompasses three key elements. Firstly, the theocentric worldview outlined in the Foundation and Principle of the Exercises (SE 23) along with the concept of Ignatian indifference implicit within it is expounded upon. The cultivation of this disposition emerges as the fundamental objective of the pedagogy of the Exercises. Consequently, the method for instilling and solidifying the attitude of indifference is drafted as a second element. Lastly, the third key element of this pedagogy—the discernment of one’s vocation—is examined. Ultimately, it is concluded that the presented pedagogical and pedeutological frameworks serve as countervailing forces against contemporary societal challenges such as secularization, egocentrism, and the fear of lasting commitments. Therefore, the proposed pedagogical model retains relevance and significance in the present era.
References
Adamczyk B. (2010). Pedagogia Jezusa jako model dla pedagogii św. Ignacego, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 129–149.
Augustyn J. (2010). Ćwiczenia duchowne jako podstawa pedagogiki ignacjańskiej, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 13–22.
Balthasar H.U. von (1967). Skizzen zur Theologie, t. 3: Spiritus Creator, Einsiedeln: Johannes Verlag.
Balthasar H.U. von (1968). Who is a Christian?, przeł. J. Cumming, London: Burns & Oates.
Balthasar H.U. von (1978). Theodramatik, t. 3: Die Personen des Spiels: Personen in Christus, Einsiedeln: Johannes Verlag.
Balthasar H.U. von (1983). The Christian State of Life, przeł. M. McCarthy, San Francisco (CA): Ignatius Press.
Balthasar H.U. von (1994). Our Task: A Report and a Plan, przeł. J. Saward, San Francisco (CA): Ignatius Press.
Balthasar H.U. von (1996). Teologia dziejów, przeł. J. Zychowicz, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Balthasar H.U. von (1997). Tragedy Under Grace: Reinhold Schneider on the Experience of the West, przeł. B. McNeill, San Francisco (CA): Ignatius Press.
Balthasar H.U. von (2000). Ty masz słowa życia wiecznego, przeł. J. Zychowicz, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Balthasar H.U. von (2004). O moim dziele, przeł. M. Urban, Kraków: Wydawnictwo M.
Balthasar H.U. von (2005). Teologika, t. 3: Duch Prawdy, przeł. J. Zychowicz, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Balthasar H.U. von (2013). Chwała. Estetyka teologiczna, t. 3/1: Metafizyka, cz. 2: Nowożytność, przeł. L. Łysień, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Balthasar H.U. von (2019). Hans Urs von Balthasar on the Spiritual Exercises: An Anthology, red. J. Servais, przeł. T. Jakobi, J. Wernet, San Francisco (CA): Ignatius Press.
Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Biel K. (2010). Pedagogia ignacjańska w procesie resocjalizacji. [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 269–288.
Bieś A.P. (2010). Jezuickie instytucje oświatowe na świecie, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 291–309.
Cieślak S. (2010). Dzieje fundacji kolegiów jezuickich w Rzeczypospolitej w ujęciu Jakuba Szarzyńskiego, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 311–337.
Dybowska E. (2010). Pedagog – lider w pedagogice ignacjańskiej, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 251–267.
Dybowska E. (2013). Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Grzebień L. (2010). Pedagogika ignacjańska na tle innych pedagogik zakonnych (refleksje nad dziejami szkolnictwa polskiego), [w:] A. Królikowska (red.) Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 107–128.
Jalics F. (2017). Kontemplacja. Wprowadzenie do modlitwy uważności, przeł. J. Bolewski, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kochanowicz J. (2010). Wychowanie w szkołach jezuickich okresu staropolskiego [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 205–237.
Komorowska-Pudło M. (2017). Małżeństwo – jego jakość i trwałość u wyznawców religii monoteistycznych. Założenia doktrynalne a rzeczywistość empiryczna, „Teologia i Człowiek”, t. 38, nr 2, s. 151–173.
Królikowska A. (2010). Proces wychowania w pedagogice ignacjańskiej. Interpretacja w świetle wybranej literatury, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 185–204.
Królikowska A. (red.). (2010). Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Królikowski W. (2010). Cele i etapy formacji duchowej w pedagogice ignacjańskiej [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 23–40.
Kubik W. (2010). Jezuicka Wyższa Szkoła „Ignatianum” w Krakowie, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 339–360.
Loyola I. (1959). Die Exerzitien, przeł. H.U. von Balthasar, Einsiedeln: Johannes Verlag.
Loyola I. (2022). Pisma. Zebrał i opracował Wacław Królikowski SJ, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici.
Loyola I. (2021). Opowieść pielgrzyma. Autobiografia, przeł. M. Bednarz, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mahoney A. (2010). Religion in Families, 1999–2009: A Relational Spirituality Framework, „Journal of Marriage and Family”, t. 72, nr 4, s. 805–827.
Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia: Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2020). Geneza pedagogiki religii, [w:] Z. Marek A. Walulik (red.), Pedagogika religii, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 11–32.
Marks L., Dollahite D. (2016). Religion and Families: An Introduction, New York–London: Routledge.
Milerski B. (2010). Pedagogika religii, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 45–68.
Mółka J. (2010). Samorealizacja w założeniach pedagogiki ignacjańskiej, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 239–250.
Piotrowski E. (2005). Hans Urs von Balthasar, Kraków: Wydawnictwo WAM [Nota o książce].
Poznański J. (2010). Kształtowanie postawy służby w III tygodniu Ćwiczeń duchownych – przesłanie dla praktyki edukacyjnej, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 41–56.
Przywara E. (2014). Metaphysics: Original Structure and Universal Rhythm, przeł. J.R. Betz, D.B. Hart, Grand Rapids (MI)–Cambridge: Eerdmans Publishing Co.
Roten J. (1991). Two Halves of the Moon, [w:] D.L. Schindler (red.), Hans Urs von Balthasar: His Life And Work, San Francisco (CA): Ignatius Press, s. 65–86.
Servais J. (2019). Editor’s Introduction, [w:] Hans Urs von Balthasar on the Spiritual Exercises: An Anthology, red. J. Servais, przeł. T. Jakobi, J. Wernet, San Francisco (CA): Ignatius Press, s. XV–XLIII.
Servais J. (1996). Théologie des Exercices spirituels: H.U. von Balthasar interprète saint Ignace, Bruxelles: Culture et vérité.
Speyr A. von (1975a). Erde und Himmel. Ein Tagebuch. Erster Teil: Einübungen, Einsiedeln: Johannes Verlag.
Speyr A. von (1975b). Erde und Himmel. Ein Tagebuch. Zweiter Teil: Die Zeit der Grossen Diktate, Einsiedeln: Johannes Verlag.
Speyr A. von (1986). The Christian State of Life, przeł. M.F. McCarthy, San Francisco (CA): Ignatius Press.
Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Topij-Stempińska B. (2010). Geneza pedagogiki ignacjańskiej, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 87–105.
Wernet J. (2019). Foreword, [w:] Hans Urs von Balthasar on the Spiritual Exercises: An Anthology, red. J. Servais, przeł. T. Jakobi, J. Wernet, San Francisco (CA): Ignatius Press, s. IX–XIV.
Wójtowicz M. (2010). Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli w ujęciu G. Cussona, [w:] A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska: Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 57–83.
Zbyrad T.J. (2021). Znaczenie religii dla trwałości małżeństwa i rodziny, „Zeszyty Naukowe KUL”, t. 64, nr 3, s. 51–66.
Zeitz J.V. (1982). Spirituality and Analogia Entis According to Erich Przywara, S.J., Washington: University Press of America.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paweł Kaźmierczak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 348
Number of citations: 0