Knowledge of Underage Addiction Among the Teaching Staff of Youth Educational Centers
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.2.008Keywords
educator, addictions to psychoactive substances, behavioral addictions, creative social rehabilitation, minorsAbstract
The main objective of the research was to determine the knowledge among the teaching staff of youth educational centers (YEC) about substance addiction and behavioral addiction, as well as responses to the manifestations of addiction. The research followed a qualitative strategy. The data was collected through in-depth interviews with 17 employees from three randomly selected YECs (one for girls and two for boys).
The collected data indicate that the teaching staff of YECs has insufficient knowledge to work with addicted minors. Despite their capabilities, they do not diagnose addictions and do not organize activities to support young people in coping with their problems. This is related to a lack of competence, the belief that such tasks are not their responsibility, and the perception of these activities as ineffective and insufficient.
Therefore, it is recommended that the teaching staff of YECs develop their knowledge and skills by participating in certification courses, training programs, and workshops on addictions (substance and behavioral); using basic diagnostic techniques, the principles of assisting in crisis intervention, and the methods of motivational dialogue; and studying the literature and consulting and supervising cases with specialists.
References
Bandurska M. (red.) (2019). Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów. Materiały do profilaktyki, diagnozy i interwencji dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, Poznań: Forum.
Bobrowski J.K., Greń J., Ostaszewski K., Pisarska A. (2019). Czynniki warunkujące picie alkoholu wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkohol i Narkomania”, nr 32(4), s. 317–336.
Bochenek M., Lange R. (2019). Nastolatki 3.0 – raport z ogólnopolskiego badania uczniów, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html [dostęp: 4.02.2023].
Celebucka J., Jarczyńska J. (2014). Hazard wśród młodzieży – rozpoznanie, profilaktyka, terapia, [w:] J. Jarczyńska (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria. Diagnoza. Profilaktyka. Terapia, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 72–93.
Cieślikowska-Ryczko A., Dobińska G. (2019). Wspieranie procesu usamodzielniania byłych wychowanków placówek wychowawczych i resocjalizacyjnych. Doświadczenia uczestników projektu mieszkań treningowych, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2(9), s. 109–126.
Czapnik-Jurak M. (2019). Warszawska diagnoza sytuacji mieszkaniowej młodzieży w wieku 17–25 lat zagrożonej lub dotkniętej bezdomnością – raport z badania, Warszawa: Fundacja po Drugie.
Dębski M. (2016). Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. Raport z badań, Gdynia: Fundacja Dbam o Mój Z@sięg, Uniwersytet Gdański.
Fudała J. (2009). Rozpoznawanie osób pijących alkohol w sposób ryzykowny i szkodliwy, [w:] B. Bętkowska-Korpała (red.), Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia diagnostyczne, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, s. 37–58.
Granosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R. (2014). Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS), [w:] J.E. Kowalska (red.), Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagogiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–71.
Greń J., Bobrowski J.K., Ostaszewski K., Pisarska A. (2019). Rozpowszechnianie używania substancji psychoaktywnych wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 32(4), s. 267–290.
Griiffths M. (2004). Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania, przeł. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia behawioralne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Guerreschi C. (2006). Nowe uzależnienia, przeł. A. Wieczorek-Niebielska, Kraków: Wydawnictwo Salwator.
Jarczyńska J., Orzechowska A. (2014). Siecioholizm i fonoholizm zagrożeniem dla współczesnej młodzieży, [w:] J. Jarczyńska (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria. Diagnoza. Profilaktyka. Terapia, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 121–146.
Jędrzejko M., Jabłoński P. (2012). Narkotyki i środki zastępcze, Warszawa–Dąbrowa Górnicza: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Wyższa Szkoła Biznesu.
Kamiński A. (2018). Stosowanie substancji psychoaktywnych przez podopiecznych młodzieżowych ośrodków wychowawczych, [w:] A. Kamiński, M. Dobijański (red.), Uzależnienia jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga resocjalizacyjnego, Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM, s. 35–46.
Kilińska-Pękacz A. (2020). Przestępstwa narkotykowe popełniane przez nieletnich oraz środki wychowawcze orzekane wobec nich, [w:] E.W. Pływaczewski, E. Jurgielewicz-Delegacz, D. Dajnowicz-Piesiecka (red.), Przestępczość XXI wieku. Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa: Wolters Kluwer Polska, s. 232–246.
Konecki K.T. (2011). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kranc M. (2018). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kusztal J., Piasecka M., Nastazjak A., Piec M. (2021). Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji w zakresie profilaktyki szkolnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mróz A., Solecki R. (2017). Postawy rodziców wobec aktywności nastolatków w internecie w percepcji uczniów, „E-mentor”, nr 4(71), s. 19–24.
Ostaszewski K., Bobrowski K.J., Greń J., Pisarska A. (2019). Nasilone zachowania ryzykowne wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 32(4), s. 291–316.
Pająk A. (2020). Zażywanie środków psychoaktywnych przez nieletnich, „Pedagogika Rodziny”, nr 10(3), s. 21–35.
Piasecka M., Kusztal J., Piątek K. (2022). Ewaluacja w profilaktyce i terapii zaburzeń behawioralnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pisarska A., Bobrowski J.K., Greń J., Ostaszewski K. (2019). Badania młodzieży z ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych – wyniki i rekomendacje dla praktyki w opinii personelu tych ośrodków, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 32(4), s. 337–354.
Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Raport NIK (2021). Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych, Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id,25720,vp,28493.pdf [dostęp: 2.03.2023]
Sikora A., Szczepanik R. (2015). Pozytywna integracja społeczna – systemowe narzędzia wsparcia, praca wychowawcza, resocjalizacyjna, socjalna, [w:] A. Sikora (red.), Program pozytywnej integracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne, Warszawa: Fundacja po Drugie, s. 88–111.
Styśko-Kunkowska M., Wąsowicz G. (2013–2014). Raport uzależnienia od e-czynności wśród młodzieży: diagnoza i determinanty, Warszawa, https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/raport.-uzaleznienia-od-e-czynnosci-wsrod-mlodziezy.pdf [dostęp: 4.02.2023].
Szafrańska K. (2018). Kształtowanie się celów życiowych nastolatków w pieczy instytucjonalnej. Model ontologiczno-gnozeologiczny, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szpringer M., Wojciechowska M., Orczykowski T. (2015). Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież gimnazjalną z Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych jako błędne pojmowanie dobrostanu, „Zdrowie i Dobrostan”, nr 2, s. 363–381.
Szymaniak K. (2019). Młodzież w obliczu problemu uzależnień od substancji psychoaktywnych – profilaktyka, „Krakowskie Studia Małopolskie”, nr 24, s. 228–239.
Warzecha K. (2019). Charakterystyka zjawiska hazardu i patologicznego używania Internetu wśród młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Raport merytoryczny z wykonania działań dofinansowywanych z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych w okresie 2.03.2015–31.10.2016, Katowice, https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/wp-content/uploads/2019/06/Raport-_UE_2018-KBPN.pdf [dostęp: 5.02.2023].
Woronowicz B.T. (2021). Zachowania, które mogą zranić. O uzależnieniach behawioralnych i nie tylko, Poznań: Media Rodzina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Monika Zięciak
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 548
Number of citations: 0