Without Anaesthesia: Transformative Learning of Therapy Ward Seniors
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.3.007Keywords
hazardous alcohol use, senior therapeutic interactions, crisis, transformative learningAbstract
In this article, I attempt to portray the symptoms of an elderly person being in crisis circumstances that encourage change through taking individual risks to increase control over one’s own life. The goal of my research was to (re)construct the process of transformative learning trajectory of a senior patient in a therapeutic ward, which constitutes the stages of healing. This study was an attempt to understand the subject’s inclusive effort on the road to recovery from the perspective of a therapist working in the Alcohol Addiction Treatment Unit (AATU). My focus on the principles of the interpretative paradigm led me to choose the concept of the kinesthetic subject and attempt to reformulate it on the basis of Jack Mezirow’s transformative learning theory. The empirical part sought to find an answer to the question: how do interactions in AATU settings with a patient with alcohol use disorders enable transformative learning? The empirical material was derived from an in-depth interview with an addiction psychotherapy specialist, including the patient’s subjective testimonials on the effectiveness of intentional and unintentional therapeutic interactions which illustrate the patient’s learning experience during behavioral changes. The findings indicate that a change in the patient’s frame of reference may result from an adaptive commitment to the rules of the therapy process, which force radical transformations of their previous behavioral patterns.
References
Bron A. (2006). Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36), s. 7–24.
Brusik A. (2012). Psychologia kadry zarządzającej, czyli jak znajomość ludzkich charakterów pomaga w zarządzaniu, [w:] M. Maćkiewicz, E. Drop (red.), Młoda psychologia. t. 1, Warszawa: Liberilibri, s. 443–462.
Frąckowiak A. (2012). Zmiana jako kategoria edukacji dorosłych, [w:] Rocznik Andragogiczny 2012, s. 141–153.
Helling I.K. (1990). Metoda badań biograficznych, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 13–37.
Illeris K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, przeł. A. Jurgiel i in., Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Jurgiel-Aleksander A. (2013). Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, przeł. A. Dziuban, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krȕger H. H. (2007). Metody badań w pedagogice, przeł. D. Sztobryn, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Maison D. (2022). Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mezirow J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. Transformative Learning in Action: Insights from Practice, „New Directions for Adult and Continuing Education”, nr 74, s. 5–12.
Mezirow J. (2000). Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformation Theory, [w:] J. Mezirow & Asscociates, Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress, San Francisco (CA): Jossey-Bass.
Mezirow J. (2009). An Overview on Transformative Learning, [w:] K. Illeris (red.), Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists... in Their Own Words, London–New York: Routledge; Taylor & Francis Group.
Muszyński M., Wrona M. (2014). Teoria uczenia się egzystencjalnego i transformatywnego. Możliwości wykorzystania wiedzy andragogicznej w praktyce coachingowej, „Coaching Review”, nr 1, s. 30–59.
Ostrowska U. (2020). Doświadczanie „conditio humana” przez człowieka współczesnego. W trosce o społeczeństwo z perspektywy aksjologicznej, Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża.
Perkowska-Klejman A. (2018). Transformacyjne uczenie się dorosłych w świetle teorii Jacka Mezirowa, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 29–43.
Pleskot-Makulska K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka Mezirowa, „Rocznik Andragogiczny”, s. 81–96.
Urbaniak-Zając D. (2011). Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, s. 9–16.
Włodarek J., Ziółkowski M. (1990). Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 3–9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joanna Żeromska-Charlińska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 89
Number of citations: 0